Бизнесът остава институцията с най-голямо доверие в света

Бизнесът остава институцията с най-голямо доверие в света

Бизнесът остава институцията с най-голямо доверие в света

Бизнесът е единствената глобална институция, която се възприема като компетентна и етична, показват резултатите от  23-то поред годишно проучване Edelman Trust Barometer 2023 г. Той води пред правителствата с 53 пункта по компетентност и с 30 пункта по етика. Специално оценката за етика бележи скок с 20 пункта през последните три години, като най-съществен принос за тази динамика има отношението към служителите по време на пандемията и при завръщането на работа, както и решителните действия на повече от 1000 бизнеси за изтегляне от Русия след нахлуването й в Украйна.

Бизнесът (62%) остава и институцията с най-голямо доверие в света, сочат още резултатите от проучването, проведено онлайн в периода 1-28 ноември сред 32 000 респондента на 28 пазара

„Приемането на бизнеса като етичен води до по-високи отвсякога очаквания главните изпълнителни директори да имат водеща роля в дискусиите по социални проблеми", казва Ричард Еделман, главен изпълнителен директор на Еделман. "В съотношение средно шест към едно респондентите биха искали по-голямо социално включване на бизнеса по теми като климатичната промяна, икономическото неравенство и преквалификацията на служителите. Бизнесът обаче трябва да подхожда внимателно. Половината (52%) от анкетираните не са убедени, че той може да избегне политизиране, когато се ангажира със спорни социални проблеми.“, допълва той.

Сериозен глобалн спад в новото проучване бележи икономическият оптимизъм - от 50% на 40%. В половината от страните, включени в проучването, увереността на респондентите, че семействата им ще живеят по-добре през следващите пет години спада с двуцифрен процент. Задълбочаването на тези опасения се случва едновременно с разширяване на класовото разделение в обществото.

В момента, в три четвърти от изследваните страни има двуцифрена разлика в доверието към институциите между хората с високи доходи и тези с ниски доходи. Доверието на респондентите с високи доходи се е увеличило средно от 50% на 62% от 2012 г. насам, докато при хората с ниски доходи повишението е значително по-малко - от 43% на 48%.

Задълбочава се и поляризацията в обществото. В около една четвърт от държавите тя е толкова силна, че според анкетираните различията няма да могат да бъдат преодолени. Близо две трети от анкетираните наблюдават безпрецедентна липса на вежливост и взаимно уважение в обществото.

“Живеем в период на огромна системна промяна в силно поляризиран свят с разделителни сили, които засилват икономическата несправедливост, казва Дейв Самсън, глобален заместник-председател на Еделман по корпоративните въпроси. Ако това бъде пренебрегнато, ще се стигне до нарастваща поляризация, забавяне на икономическия растеж, задълбочаване на дискриминацията и присъщата на подобни процеси неспособност за решаване на проблеми. Главните изпълнителни директори и компаниите, които те ръководят, трябва да играят централна роля в справянето с  тези проблеми и в подпомагането на възстановяването на икономическия оптимизъм.“  

Ето и още основни изводи от Edelman Trust Barometer 2023:

  • Персоналните икономически страхове от загуба на работа (89%) и инфлация (74%) са толкова силни колкото притесненията от климатичната промяна (76%), ядрена война (72%) и недостига на храна (67%).
  • От главните изпълнителни директори се очаква да използват ресурсите си, за да упражняват натиск върху силите, които създават разделение:
  • 72% смятат, че те трябва защитават фактите и да разобличават псевдо науката, използвана да оправдава лошата социална политика.
  • Според 71% те са длъжни да изтеглят рекламните си бюджети от медии, които разпространяват дезинформация.
  • 64% вярват, че компаниите могат да помогнат за увеличаване на взаимното уважение и да подсилят обединението в обществото като подкрепят политици и медии, които изграждат консенсус и сътрудничество.
  • В 16 от 28 страни има недоверие към правителството (51%).
  • Най-голямо е доверието в учените (76%), "моите колеги% (73% от служителите) и "моя главен изпълнителен директор" (64% от служителите).
  • Технологиите отново са секторът с най-голямо доверие (75%), следвани от образованието (71%), храни и напитки (71%) и здравеопазване (70%). С най-малко доверие се ползват социалните медии (44%).
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ