Това ще ви струва уважението и доверието на другите

Това ще ви струва уважението и доверието на другите

Това ще ви струва уважението и доверието на другите

Пасивно-агресивното поведение не винаги е умишлено. Като експерт по реч и комуникации открих, че хората, които са склонни да подхождат по този начин към комуникацията с другите, често имат проблеми с това да бъдат искрени относно емоциите, които изпитват.

Но когато изпращате смесени съобщения, като отказвате да бъдете откровени, проблемите и напрежението могат да останат неразрешени и хората да си създадат грешна представа за това как се чувствате. Може дори да накарате хората да ви уважават по-малко и да ви нямат доверие.

По тази причина най-успешните комуникатори избягват няколко пасивно-агресивни фрази, които служат само за дразнене на слушателя:

1. „Приятелско напомняне...“

Наричам тази фраза „прочистване на гърлото“ — непряк опит за търсене на внимание или по-бърз отговор. Други фрази от този тип са: „Както посочих в последния имейл...“, „Не съм сигурен дали сте получили съобщението, но...“ или „Както споменах преди...“

Тези фрази само маскират вашата молба и карат другия човек да мисли, че опитвате да се заяждате, да обвинявате или да се държите властно.

Вместо това е добре да сте директни. Ако искате да получите бърз отговор или да ускорите някакъв процес, няма нищо лошо в това да кажете: „Съжалявам, че ви безпокоя отново, но имам нужда от отговор“.

2. „Не приемайте това по грешен начин, но...“

Тази фраза почти винаги предшества нещо досадно или обидно. Мързеливата и егоистична логика зад нея е, че ако кажете на хората предварително, че ще бъдете груби, това някак си омекотява удара и няма проблем да се продължите по този начин. Истината е, че тази логика е погрешна.

Заслужената критика е необходима и дори полезна, стига да не се държите като идиот, когато я отправяте. Преди да критикувате някой, помислете дали сте фокусирани върху проблема, който искате да разрешите?

Ако е така, то е добре да кажете нещо от рода на: „Това добър момент ли е за разговор? Има нещо, което ме безпокои“ или „Загрижен съм за представянето ви. Нека поговорим за това“.

3. „Разбрах“

Тук става въпрос за специфичен начин на използване на тази фраза. В повечето случаи тя просто означава „Да, добре“. Но саркастичният вариант означава нещо различно: „Млъкни, чух те“ или „Ти си досаден, остави ме на мира“.

Сарказмът е най-очевидната форма на пасивно-агресивно поведение и вероятно най-нараняващата. Публиката ви може да няма представа, че сте разстроени, още по-малко защо сте разстроени. Така вие просто изливате негативните си чувства върху останалите, без да им давате никакъв контекст.

Вместо това помислете за причината да бъдете разстроени и опитайте да кажете нещо от типа на: „Съжалявам, ако изглеждам раздразнен. Изпитвам затруднения с тази задача“ или „Стресиран съм, защото наближава крайния срок“.

4. „Как вървят нещата? Чакаме резултат“

Този опит за смекчаване на искане от ваша страна може да изглежда като по-учтив начин на комуникация, но може да бъде и форма на пасивно-агресивно поведение. Помислете за други „омекотители“ като „Благодаря предварително“.

Ако питате за нещо като шеф или колега, не опитвайте да имитирате приятелски тон. Добре е да сте конкретни и да кажете от какво точно имате нужда и кога.

Правилният подход в тези случаи е следният - бъдете откровени, напомнете за крайния срок и обяснете последствията от пропускането му. „Наистина имам нужда от това до утре или клиентът ще бъде много разстроен“, е фраза, която може да бъде ефективна в подобна ситуация.

5. „Ако това е нещото, което искате да направите...“

Тази фраза предполага неодобрение. Други пасивно-агресивни сигнали за преценка включват „За ваша информация...“ или „Само да подчертая...“

Хората обикновено не вземат решения, за да ви разстроят. Ако не сте съгласни, просто го кажете.

Първо обаче помислете за това дали действително е нужно да изразите недоволство и дали това е правилния момент за изразяването му. Ако е така, бъдете учтиви и директни, докато се застъпвате за това, което смятате за по-добро: „Какво мислите за този курс на действие? Дали той не би бил по-добър?“

…………………

Джон Бау за CNBC.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ