Това не вдъхва доверие!

Това не вдъхва доверие!

Това не вдъхва доверие!

Доверието вероятно е най-ценната валута в отношенията между хората. То отнема години, за да се изгради, а може да се разруши за секунди.

"Напоследък откривам, че все по-трудно се доверявам на хората и се съмнявам, че съм единствен", пише в материал за Enterpreneur Стивън Кий - съосновател на менторските класове inventRight и автор на серията от книги „Една проста идея“ (One Simple Idea), за първи път издадена през 2011 г.

Но как да се превърнем в човека, на когото хората  могат да се доверят? Накратко – като избягваме тези 12 причини да губим доверието на хората, казва той:

  1. Да прекаляваме със самоизтъкването – преди години имах възможността да интервюирам гуруто на маркетинга Сет Годин за един материал. Той погледна набързо сайта на компанията ми и ми каза: „Стийв, прекаляваш със самоизтъкването. Не е необходимо да правиш такива помпозни твърдения. Това не вдъхва доверие“. Беше ми трудно да го приема, но той беше прав. Ревизирахме съдържанието относно ценностите на компанията и след това успяхме да привлечем много повече нови клиенти.
  2. Примамка и подмяна – старият като света подход да обещаваш едно, а да правиш друго е сигурен начин да загубиш нечие доверие. Преди 10 години издателят МакГроу-Хил ме покани да напиша книга за тях. Тогава моят приятел Тим Ферис, автор на „4-дневната работна седмица“ ме посъветва: „Стийв, каквото и да правиш задължително я напиши сякаш това ще е твоята последна книга. Не подлъгвай публиката си“. 10 години по-късно „Една проста идея“ се чете все така добре.
  3. Да не си признаваме грешките – всички правим глупости, хора сме! Признавайки грешката си, човек изгражда доверие. Хората реагират добре на уязвимостта, защото е истинска и неподправена. Не бягайте от грешките си, имайте куража да си признаете, че сте сгафили.
  4. Да не спазим обещание – няма как да формирате лоялни клиенти или партньори, ако нарушавате обещанията си.
  5. Да не комуникираме проблемите – ако поради някаква причина няма да успеете с дадено обещание, трябва колкото се може по-скоро да съобщите това на клиентите си. Не карайте хората да чакат, защото така те ще загубят доверието си във вас.
  6. Да злословим срещу конкуренцията – може би на момента ще освободите известно напрежение,  но в дългосрочен план този подход няма да помогне на растежа на бизнеса ви. Защото хората веднага ще разберат, че ако сте по-добър, вместо да злословите, просто щяхте да спечелите повече поръчки от тях.
  7. Да не споделяме обичта – никой не може да достигне върха самичък и никой не може да остане там, без онези, които са подкрепили възхода му. Отделете време за да окуражите и да оцените постиженията на другите – така светлината ще се отрази във вас двойно по-силна. По този начин вашите публикации в социалните мрежи ще достигнат много по-голяма аудитория.
  8. Да закъсняваме – когато хората казват, че „нямат време“ или редовно закъсняват, те оставят впечатлението, че просто не им пука. Който идва на време демонстрира, че цени времето на партньорите си. Символ е на уважение, а уважението създава доверие.
  9. Да не си напишем домашното – липсата на подготовка за съвещание или презентация показва, че не може да ви се вярва, че ще отделите време и усилия да свършите работата като хората. Наскоро един предприемач в предаването Shark Tank поиска изключително надута оценка за компанията си – сметката не излизаше дори на просто око, поради което журито незабавно го отстрани.
  10. Да заобиколим някого – някои процедури са създадени, защото си имат своята логика и полза. Когато се опитвате да заобикаляте тези норми и да прескочите някого показвате, че не може да ви се има доверие
  11. Да лъжем – не винаги е лесно да кажем истината. Всъщност в краткосрочен план може да бъде адски болезнено. Но когато положиш усилия да обясниш дадена сложна ситуация печелиш доверие. Хората не винаги харесват да чуват истината, но в крайна сметка те уважават това.
  12. Да не се поставяме на мястото на другите – когато нещата се прецакат човек лесно може да разтълкува грешно намеренията на другите. Прекалено често ни пука единствено за нашите собствени проблеми, но да се поставим на мястото на  другия е ключово качество, което изгражда доверие в отношенията. Не се вбесявайте. Вместо това покажете загриженост. 

Така се изгражда доверието. Което е най-добрата  стратегия за дълготрайни взаимоотношения в бизнеса  и живота.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ