Годишният износ на Китай се понижи за първи път от седем години

Годишният износ на Китай се понижи за първи път от седем години

Годишният износ на Китай се понижи за първи път от седем години

Годишният износ на Китай се сви за първи път от седем години през 2023 г., въпреки че доставките през декември надминаха очакванията, показват данни на митниците, цитирани от Си Ен Би Си.

Миналият месец износът на страната, измерен в щатски долари, е нараснал с 2,3% на годишна база, което е повече от увеличението от 1,7%, прогнозирано в проучване на Ройтерс. Вносът се е увеличил с 0,2% през декември спрямо година по-рано, което е по-малко от очакваното от анализаторите повишение с 0,3%.

За цялата 2023 г. обаче износът е намалял с 4,6%, което е първият подобен годишен спад след този от 7,7% през 2016 г., според данни на Wind Information. Вносът е намалял с 5,5% миналата година. Последният спад на вноса  беше през 2020 г., годината, когато започна пандемията от COVID-19.

Търговията на Китай с основните му партньори намаля през 2023 г., тъй като търсенето на китайски стоки спадна на фона на по-бавния глобален растеж.

Асоциация на страните от Югоизточна Азия (ASEAN) е била най-големият търговски партньор на Китай на регионална база през 2023 г., следвана от Европейския съюз.

На държавно равнище САЩ остават най-големият търговски партньор на Китай.

Голям ръст на търговията е регистриран с Русия, като износът на Китай за страната се е покачил с почти 47% през 2023 г., а вносът се повишил с почти 13%.

„Китайските производители очакват производството да нарасне през 2024 г. на фона на прогнозите за по-стабилно търсене в световен мащаб, по-високи клиентски разходи и инвестиции в нови продукти“, посочи Caixin в съобщение за декемврийския си индекс на мениджърите по покупки в сектора на производството.

Икономиката на Китай отбеляза по-бавно от очакваното възстановяване от пандемията, но вероятно приключи 2023 г. с около 5% растеж. Националното статистическо бюро трябва да публикува официалните данни за брутния вътрешен продукт в сряда.

„Слабото вътрешно търсене кара конкурентните фирми в Китай да се разширяват на световния пазар. Това помага за ограничаване на инфлацията в останалата част от света“, каза в бележка Zhiwei Zhang, президент и главен икономист в Pinpoint Asset Management.

„Но износът като стълб за растеж в Китай не е достатъчно силен, за да стимулира общото вътрешно търсене. Подкрепата от разширяването на фискалната политика е от решаващо значение“, добави той.

Китай, най-големият вносител на петрол в света, заяви, че търсенето на суров петрол в страната е спаднало със 7,7% през 2023 г.

Износът на Китай в повечето продуктови категории е спаднал през 2023 г., като сред малкото изключения са машините, лодките и домакинските уреди.

Автомобилният сектор продължава да носи позитиви, като износът на превозни средства се е увеличил с 69% през 2023 г. спрямо предходната година, показват данни на китайските митници. Бързият растеж на пазара на електрически автомобили, както и търсенето от Русия, помогнаха за увеличаване на износа на автомобили от Китай, каза Сара Тан, икономист в Moody’s Analytics.

„След нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. много производители на автомобили напуснаха страната, като китайските производители запълниха тази празнина“, коментира тя в имейл. „През първите единадесет месеца на 2023 г. доставките на автомобили за Русия са се увеличили около шест пъти спрямо 2022 г. в стойностно изражение.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ