Как недостигът на двигатели изпрати почти нови самолети Airbus на скрап

Как недостигът на двигатели изпрати почти нови самолети Airbus на скрап

На летище Кастейон в източна Испания, работници в защитни костюми се промъкват през люковете на почти нов самолет Airbus, разглобявайки го като механичен кит. Някога полупразно, днес летището се е превърнало в гробище за самолети, попаднали в световната криза с двигатели, пише Ройтерс

Въпреки огромното търсене на нови самолети, сериозният недостиг на ново поколение икономични двигатели е обърнал пазарната логика: в някои случаи двигателите струват повече от самия самолет, когато се продават като резервни части.

Този дисбаланс е довел до разглобяването на над дузина самолети Airbus само след няколко години експлоатация, а десетки други чакат същата съдба, според източници от индустрията.

Тази необичайна тенденция е породена от забавяния в производството и поддръжката на двигателите GTF на Pratt & Whitney. Това е довело до „смъртна присъда“ за самолети като шестгодишния A321neo, който в момента се разглобява в Кастейон. Моделът е част от семейството A320, което този месец изпревари Boeing 737 като най-доставяния пътнически самолет.

Летището в Кастейон, дълго време страдащо от липса на пътници, сега е център на доходоносна търговия – британската компания eCube разглобява почти нови самолети и продава частите на инвеститори.

„Не си спомням подобен мащаб, защото никога не сме имали такъв проблем с толкова популярен двигател“, казва Лий Макконелоу, изпълнителен директор на eCube. Компанията твърди, че може да използва или рециклира почти целия самолет.

Специалисти демонтират електроника, колела и части от крилата. На местата на двигателите остават празни обвивки, а самите двигатели – опаковани в сини покривала – се превръщат в резервни части на стойност до 20 милиона долара. Те са спешно нужни на авиокомпании, които са принудени да приземят самолети заради дълги опашки за ремонт.

Проблемът се задълбочи през 2023 г., когато Pratt & Whitney разкриха рядък дефект в метален прах, който може да причини пукнатини. Това наложи инспекции на 600–700 двигателя до 2026 г.

Според данни на Cirium, една трета от самолетите Airbus с GTF двигатели – или 636 машини – са приземени или в склад. За сравнение, само 4% от самолетите с двигатели на конкурентната CFM са в подобно състояние.

Недостигът на двигатели нарушава работата на авиокомпаниите по света, които се борят да отговорят на търсенето и да използват обещаните 15% икономия на гориво от новите модели.

Много авиокомпании задържат по-стари самолети в експлоатация, но в някои случаи собствениците печелят повече, като разглобяват машините и отдават двигателите под наем – по около 200 000 долара на месец за всеки. Това е поне толкова, колкото би донесъл целият самолет с двигатели.

„Парадокс е – при такова търсене, защо някой би разглобявал самолети?“ пита Остин Уилис, изпълнителен директор на Willis Lease, която е закупила част от двигателите.

На последната среща на Международното общество за търговия с транспортни самолети (ISTAT), темата за двигателите засенчи всички останали. „Това е финансов ход… През последните години милиарди долари частен капитал се насочиха към покупка на самолети и двигатели за разглобяване“, казва консултантът Ричард Браун.

Но лидерите в авиацията се питат как е възможно самолети, проектирани да летят над 20 години и да спестят милиони литри гориво, да бъдат разглобявани след едва няколко години.

„Това показва, че нещо е сериозно сбъркано“, казва Уили Уолш, ръководител на Международната асоциация за въздушен транспорт, която прогнозира 11 милиарда долара загуби от прекъсвания в доставките тази година – 2,6 милиарда само от двигатели.

Критиците твърдят, че кризата се корени в прекалена реакция на високите цени на петрола - около 140 долара за барел, когато са проектирани сегашните модели. Балансът между ефективност и издръжливост е труден, пише още агенцията.

„Двигателите постигнаха страхотна ефективност, но се провалиха в поддръжката“, казва водещият авиационен икономист Адам Пиларски.

От Pratt & Whitney признават, че ще са нужни години за преодоляване на затрудненията. Главният изпълнителен директор на компанията-майка RTX, Крис Калио, заяви, че броят на приземените самолети се стабилизира, но „очевидно ни предстои още работа“.

Междувременно, някои вече гледат към самолетите на Spirit Airlines, които може да бъдат разглобени, ако американската авиокомпания обяви фалит.

„Не мисля, че съдбата на Spirit е напълно решена, но е неизбежно част от тези самолети да бъдат разглобени“, казва Макконелоу от eCube.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Снаряд избухна над кортежа и охраната на вицепрезидента Джей Ди Ванс в Калифорния
Зеленски не харесва Будапеща като място за среща на върха с Путин, но би присъствал
Дигиталното евро – новата основа на европейската финансова инфраструктура
„Файненшъл таймс“: Тръмп е призовал Зеленски да приеме условията на Путин за край на войната
Шефът на НСИ: Над 41% е натрупаната за 5 години инфлация
Страните от ЕС се споразумяха постепенно да прекратят вноса на руски газ до 1 януари 2028 г.
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 20 до 26 октомври
Григор Димитров загуби пет позиции в световната ранглиста по тенис за мъже