Лизинг на ръба на нервна криза

Лизинг на ръба на нервна криза

Ниските стойности при препродажба на електрически автомобили (EV) накараха лизинговите фирми, които движат европейския автомобилен пазар, да удвоят цените през последните три години, а някои заплашват да напуснат изцяло бизнеса, ако регулаторите ги принудят да преминат твърде бързо изцяло на електрически автомобили, казват ръководители на индустрията.

Скокът в цените на лизинг на електрически автомобили идва, тъй като съкращенията на субсидиите за нови електромобили на ключови пазари като Германия удрят продажбите и рискуват да спрат електрическия преход в Европа, точно когато Брюксел иска да натисне газта, казват ръководителите.

„Ако бяхме натиснати много, много силно, че всичко трябва да бъде електрическо... моите акционери щяха да кажат „не искаме да поемаме риск“ и да останем извън пазара“, каза Тим Албертсен , главен изпълнителен директор на Ayvens, една от най-големите европейски фирми за лизинг на автомобили. „Нека бъдем честни, без нас кой ще поеме риска?!", пита риторично той.

Ayvens, която е мажоритарен собственик на френската банка Societe Generale има автопарк от 3,4 милиона коли, от които около 10% са електромобили.

Лизинговите компании играят централна роля в Европа, тъй като 60% от новите автомобили от всички видове гориво се дават на лизинг, според изчисления на екологичната група Transport & Environment въз основа на данни от фирмата за пазарни проучвания Dataforce. Що се отнася до електромобилите, съотношението се оценява на 80%. Според данни, предоставени на "Ройтерс" от Dataforce, на 16-те европейски пазара, където може да идентифицира регистрации на автопаркове – включително Германия, Великобритания, Франция и Испания – 60% от новите електромобили отиват при корпоративни автопаркове и търговски купувачи. Експерти казват, че тези купувачи използват почти изключително договори за наем. Около половината от останалите продажби на частни купувачи също са договори за наем.

На пазари без субсидии за електромобили за частните купувачи, доминирането на корпоративните е още по-изразено. Във Великобритания и Белгия, например, частните лица представляват съответно едва 23% и 8% от покупките на нови електромобили през 2023 г., по данни Dataforce.

Но ако цените втора ръка се окажат по-ниски от очакваното, когато лизинговият договор приключи лизинговите фирми понасят финансов удар при връщането на автомобила.

По различни причини - от опасения относно инфраструктурата за зареждане и живота на батерията до притока на по-достъпни китайски електромобили - цените на електрическите автомобили втора употреба се понижават в Европа, откакто достигнаха своя връх през октомври 2022 г.

Според данни, предоставени на Ройтерс от фирмата за данни Autovista, стойностите при препродажба на електромобили в Германия в началото на юли са били с 24% под нивата преди пандемията и с 30% по-ниски във Великобритания.

Това е в рязък контраст с бензиновите модели втора употреба, които остават с около 15% по-скъпи и на двата пазара.

„Хората започнаха да приемат по-добре употребяваните електромобили, но те трябва да са евтини“, каза Гари Кеймбридж, партньор в търговеца на употребявани автомобили Cambridge Motors в Лондон. "Ако са скъпи, клиентите не ги искат“, допълва той.

Повече от двойно поскъпване

 Лизинговите компании, с които Ройтерс се свърза, отказаха да дадат конкретни подробности за каквито и да било загуби по договорите за електромобили от спада на остатъчните стойности. Признаци за проблеми се появиха при данните на някои компании за отдаване под наем. Херц отчете отписвания от около 150 милиона долара за приблизително 20 000 електромобила, които продава на значително намалени цени, докато Sixt посочи, че по-ниските остатъчни стойности за електромобили са намалили приходите му за 2023 г. с 40 милиона евро (44 милиона долара).

Барт Бекерс, заместник главен изпълнителен директор на Arval, лизинговата компания, собственост на френската банка BNP Paribas  каза, че загубите от ниски стойности на препродажба на електромобили в момента са ограничени на брой, тъй като те са само малка част от общото им портфолио.

"Но сумите не са незначителни", каза той пред Ройтерс. „Подобно на други лидери на пазара ... (Arval) вече беше принуден да увеличи цените поради по-ниските остатъчни стойности.“

Подобно на Ayvens, електромобилите съставляват само около 10% от автопарка на Arval от 1,7 милиона превозни средства.

Някои автомобилни производители са предоставили парични компенсации на лизинговите компании за спадащи стойности на електромобилите, казват ръководители на индустрията. Ройтерс съобщи през май, че Tesla е предложила отстъпки и други начини за смекчаване на загубите на лизинговите компании, включително Ayvens, въпреки че изпълнителният директор Албертсен отказа да каже какви са те.

Но ръководителите казват, че лизинговите компании все още носят риска за препродажните стойности на електромобилите поради което цените са се покачили.

Потърсени от "Ройтерс" за коментар лизинговите фирми отказаха да дадат подробности относно покачването на цените на електромобилите поради чувствителността на темата.

В Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа, данните, предоставени на Ройтерс от немския мозъчен тръст CAR Center Automotive Research, показват, че лизингите на електромобили са скочили през последните три години.

През август 2021 г. лизинг за EV от 45 000 евро струваше 284 евро на месец, доста под 473 евро за еквивалентен модел, работещ с изкопаеми горива. Сега наемната цена е нараснала повече от два пъти до 621 евро, докато цената на автомобила с изкопаеми горива е паднала до 468 евро.

Продажбите на електромобили в Германия паднаха с 16,4% през първата половина на 2024 г., след като правителството рязко намали субсидиите за потребителите през декември и този спад удари общата тенденция в ЕС.

Продажбите на изцяло електрически превозни средства в ЕС нараснаха до 14,6% от продажбите на нови автомобили през 2023 г. от 6,1% през 2020 г., но последва спад до 14,4% през първото полугодие на тази година, тъй като продажбите на електромобили отбелязаха ръст с едва 1,3%.

Експерти в бранша очакват нестабилността на цените на електромобилите да продължи през следващите пет до 10 години, докато протича процесът на електрификация.

Лизинговите фирми обаче казват, че са загрижени, че консултация на Европейската комисия за това как да се ускори приемането на електромобили от корпоративните автопаркове може да доведе до задължителни цели за продажбите им, тъй като това би увеличило рисковете от препродажба, пред които те вече са изправени.

„Колкото по-голям става делът на електромобилите в техните портфейли, толкова по-голям ще бъде този проблем“, каза Ричард Кнубен, генерален директор на Leaseurope, организация в Брюксел, която лобира от името на групите за лизинг на автомобили и отдаване под наем.

Откритата обществена консултация на Европейската комисия „Озеленяване на корпоративните автопаркове“, която включва разглеждане на възможни мерки за ускоряване на приемането на електромобили, приключи на 8 юли.

Базираната в Брюксел компания за транспорт и околна среда (T&E) иска Комисията да нареди големите корпоративни автопаркове и лизинговите компании в Европа да станат 100% електрически до 2030 г.

 Стеф Корнелис, програмен директор за електрически автопаркове на T&E, каза, че принуждаването на автопарковете да се електрифицират ще доведе до повече използвани автомобили за потребителите и ще ускори прехода към електромобилност. Говорител на Комисията каза, че консултацията има за цел да идентифицира съществени пазарни недостатъци, които изискват действие, но не е насочена към измерване на подкрепата за какъвто и да е вид инициатива. Слабото представяне на зелените и центристките партии на европейските избори през юни повдигна въпроси относно съдбата на забраната на ЕС за автомобили с изкопаеми горива от 2035 г., така че не е сигурно дали Комисията ще настоява за 100% изпълнение

Но лизинговите компании приемат заплахата сериозно. От Leaseurope коментират, че целта за електромобилност ще навреди значително на лизинговите компании, а според Arval, минимумът ще е допълнително повишените на бъдещите лихвени проценти при лизинговане.

„Най-просто казано, цените ще се повишат и това ще подейства обезсърчаващо“, предупреждават експертите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ