Петър Славов, ПроКредит Банк: Успешна компания не се създава в условия на комфорт

Петър Славов, ПроКредит Банк: Успешна компания не се създава в условия на комфорт
  • Подготовката, образованието и квалификацията на служителите ще бъдат решаващи за успеха на отделните компании и на икономиките през следващото десетилетие.
  • Това, което предстои през идните години в макроикономически план са по-високи лихвени нива, относително висока инфлация, отрицателни или нулеви икономически ръстове.
  • Ако трябва бизнесът да избере един фокус, той трябва да е човешкият фактор и персоналът.

Прогнозите са на Петър Славов, председател на Надзорния съвет на ПроКредит Банк. През 2001 г.  Славов е един от основните участници в създаването на ПроКредит Банк* (България) ЕАД и от тогава е част от ръководството ѝ.  Основните клиенти на банката са малки и средни предприятия, които са и гръбнакът на българската икономика.

Няколко неща отличават ПроКредит Банк от останалите банкови институции у нас, извън самия Славов, който не прилича на класически банкер - не ходи с костюм и вратовръзка и говори много по-смело, отколкото очаквате. И те са избягване на агресивното насърчаване на потребителското кредитиране. Въпреки името - ПроКредит,  част от бизнес философията на финансовата институция е устойчива възвращаемост на инвестициите в дългосрочен план, вместо краткосрочно умножаване на печалбата. И второто е подкрепата за устойчиви бизнеси и вниманието към личния принос по тази линия.

Най-големите офиси на ПроКредит имат собствени фотоволтаични централи по покривите, като банката предлага и специален продукт за клиентите, който представлява цялостно решение за изграждането на инсталация за лично потребление.

ПроКредит е и единствената банка в България, която има собствено училище -  "Дени Дидро`". Намира се в Банкя и е разположено на 6 хил. кв.м. Идеята зад него е да е изцяло зелено, а ако сте се срещали с Петър Славов поне веднъж ще разберете и че в името "Дени Дидро`" няма нищо случайно.

Френският философ е баща на реалистичните естетически възгледи, а едно от най-известните му произведения е „Писмо за слепите в полза на зрящите“, в което той прави разлика между това, което виждаме с очите си и онова, което съзираме, благодарение на опита си.

Именно на базата на дългогодишния си опит и познанието на макроикономическата теория Петър Славов казва, че това, което предстои в европейските икономики и в частност в Българската, не е изненада.

“Както се виждаше преди няколко години, 3-4% ръст и толкова инфлация са мечтани параметри, които само в книгите ги пише. Животът е доста по-различен и ние в момента сме с много по-висока инфлация от тези 3-4%, с много по-нисък икономически ръст и всичко това беше ясно още преди година, преди две, а може би и малко повече, както е ясно и какво ще бъде в следващата и по-следващата година.”, казва макроикономистът.

“Следващата година, две, три ще продължаваме да сме в условията на относително по-висока инфлация и в условията на рецесия или на отрицателни или нулеви икономически ръстове.”

 Добавя, че още преди година е започнал да говори за термина „стагфлация“.  “Всички го бяхме учили по книгите, но никой не беше живял в условията на стагфлация, но ето, сега го правим.“  Стагфлацията (бел. ред. макроикономически термин, който описва периоди на висока инфлация и нисък икономически растеж), обикновено върви ръка за ръка с ръст на безработицата, което по естествен път потиска потреблението, а оттам и цените. Такава обаче е само теорията -  реалността, оказва се, е малко по-различна.

“Сега забавянето на икономиката не увеличава безработицата, тъй като няма кого да извади извън пазара на труда. Дефицитът на кадри е все по-голям, което кара бизнеса да плаща повече за тях. Това отново помпа инфлацията.”, обяснява Савов.

„За съжаление, точно в такива периоди, когато инфлацията е по-висока, лихвените нива също са по-високи. В условията на рецесия се прави точно обратното,“ казва макроикономистът.

Заради високата ликвидност на банките и силната конкуренция на пазара, лихвите у нас все още са ниски, но е въпрос на време това да се промени, прогнозира още банкерът.

„Никоя от банките не смее да започне да прави това, което трябва и да започне да вдига лихвите, но това си има цена,“ подчертава Славов и допълва, че поскъпването на заемите е неизбежно.

Съветът му към компаниите е да не пропускат момента да се подготвят за работа в условията на по-високи лихви и по-слаб икономически растеж.

„Една успешна компания не се създава в условия на комфорт. Тя се създава в условия на конкуренция и на това да си по-добър от останалите”, казва още той.  И добавя никога да не се отстъпва от приоритет номер 1, който е човешкият фактор, персоналът.

“Това е и моят съвет към всеки стопански субект – приоритетът винаги да бъде фокусиран върху човешкия фактор,“ казва Славов и допълва, че именно квалификацията, подготовката и образованието на човешките ресурси ще са решаващи за икономиката .

„Ние в България, ако имаме проблем в нещо, то не е толкова в политическата обстановка, колкото в това, че не обърнахме внимание на този елемент от икономиката,“ смята той.

Според него, за да е устойчива една компания, трябва може да се адаптира към различни условия, а реалността не винаги следва теорията в икономическите учебници.

 *ПроКредит Банк България и нейния клон в Гърция са 100% собственост на ПроКредит Холдинг АГ, със седалище във Франкфурт на Майн, Германия. ПроКредит Холдинг е компанията-майка на ориентираната към развитие международна група ПроКредит. Повечето банки ПроКредит извършват дейност в Източна и Югоизточна Европа, но групата е представена и в Южна Америка и Германия.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ