Производителите на оръжие в Централна Европа сa на лов за работници, докато Украйна стимулира бизнеса

Производителите на оръжие в Централна Европа сa на лов за работници, докато Украйна стимулира бизнеса

От изграждането на апартаменти за нови служители до предлагането на безплатни столови ястия на пенсионирани работници, за да споделят опита си, производителите на оръжия в Централна Европа търсят нови начини да се справят с най-големия бум от края на Студената война.

Изправени пред някои от най-стегнатите пазари на труда в Европа, производителите на оръжия в Полша и Чешката република стартират или разширяват програми за набиране и обучение на нови работници, след като войната в Украйна доведе до скок в търсенето на техните продукции, предава Ройтерс.

Оръжейната индустрия в Централна Европа произвежда оръжия, снаряди и други военни доставки с най-бързите темпове след падането на Берлинската стена, докато компаниите ускоряват производството, за да доставят на Украйна и да задоволят търсенето в световен мащаб, а страните увеличават разходите за отбрана.

Да вземем чешкия производител на боеприпаси и артилерийски снаряди STV Group. Той се е споразумял с града, който е най-близо до най-големия му завод в Поличка, на около 200 километра (125 мили) югоизточно от Прага, да построи финансирани от компанията апартаменти за нови служители, каза пред Ройтерс председателят на компанията Дейвид Хак.

Компанията също така започна да предлага на пенсионираните работници храна в столовата, за да могат да споделят знания за наскоро възобновените линии, произвеждащи боеприпаси от съветската епоха за Украйна, добави той.

"Този неформален обмен на идеи има отлични и незабавни ефекти върху ефективността на производствените процеси, особено когато рестартирате производството на продукти, които са спрени от производство за дълго време", каза Хак.

Чешката република и Полша се гордеят с едни от най-ниските равнища на безработица в Европейския съюз от 2,7% за юни, което е доста под средната безработица в ЕС от 5,9% за същия период, според данни на Евростат.

Иржи Хайнек, президент и изпълнителен директор на Асоциацията на индустрията за отбрана и сигурност (DSIA) на Чешката република, каза пред Ройтерс, че липсата на работници може да изтласка производството извън Централна Европа. С достатъчно труд и материали чешките компании биха могли да увеличат производството с до 20%, изчисли той.

Асоциацията, която представлява повече от 160 компании, посочи, че износът представлява около 90% от производството на оръжия и военни доставки в индустрията. От тях Хайнек изчисли, че доставките на военно оборудване за Украйна представляват 40% от износа.

"С нарастването на търсенето нуждата от по-млади работници с технически умения само ще се засили за една индустрия, която зависи от иновациите, за да продължи да расте. Имаме застаряващо население, застаряващи изследователи, разработчици, иноватори и отдели по технически и естествени науки, което води до абсолютна липса на хора, които да използваме. Имаме нужда от растеж, но няма откъде да вземем работници", каза Хайнек.

Ключов източник на оръжия

Чешкият производител на експлозиви Explosia - който наема около 600 работници и регистрира рекордните 1,2 милиарда крони (55 милиона долара) приходи миналата година - заяви пред Ройтерс, че разширява сътрудничеството с местните университети и ускорява автоматизацията, за да компенсира липсата на работници в компанията, която е известна с производството на пластичния експлозив Semtex.

Миналата година полската военна технологична компания WB Group започна да наема жени в по-голям мащаб на поточни линии, които преди това включваха предимно мъже. Компанията, която има повече от 2000 служители и генерира 602 милиона злоти (150 милиона долара) приходи миналата година, произвежда безпилотни дронове и ракетни системи. "С увеличаването на поръчките трябваше да променим производствената система", каза говорителят на компанията пред Ройтерс.

Централна Европа представлява важен източник на оръжия за украинската армия. От 29-те държави, които са доставили големи оръжия през 2022 г., Полша и Чехия представляват повече от 20% от общия украински внос на оръжия по обем, според Стокхолмския международен институт за изследване на мира.

Чешкото правителство каза, че включително оръжия, доставени от собствените му складове, страната е изпратила военни доставки на стойност 40 милиарда чешки крони (1,84 милиарда долара) на Украйна през първите 12 месеца на войната. Това включва 89 танка, 226 бронирани превозни средства, 38 гаубици, както и системи за противовъздушна отбрана, хеликоптери, боеприпаси и ракети, се казва в съобщението.

Чешкото министерство на отбраната обясни на Ройтерс, без да предоставя конкретни подробности, че най-голямото търсене от страна на Украйна сега е за боеприпаси с голям калибър за оръжия от съветската ера, заедно със западната стандартна артилерия, гранатомети и танкови боеприпаси.

Правителството също започна дискусии за наемане на някои от стотиците хиляди украински бежанци, повечето от които са жени и деца, живеещи в страната, за да помогнат на компании, които се борят да намерят работници, посочват от министерството на отбраната. 

Други сектори в Полша – най-голямата развиваща с икономика в Европа, и Чешката република се бориха през последните години да намерят работници: ситуация, която увеличи разходите за труд и потисна растежа. Но проблемът е нов за оръжейната индустрия, където работната сила намаля след комунистическата ера. 

Между средата на 80-те и 2000 г. заетостта в полската оръжейна индустрия е намаляла със 76%, според данни, цитирани от Стокхолмския международен институт за изследване на мира. 

"Разбира се, имате нужда от суровини и консумативи, но липсата на квалифицирани работници сега е основният проблем, който възпрепятства разширяването на производството", каза чешкият независим анализатор на отбраната Лукас Висингр пред Ройтерс. 

Полската държавна PGZ, която контролира десетки компании, доставящи оръжия, боеприпаси, бронирани транспортни средства и безпилотни въздушни системи, се насочва към служители в широк спектър от индустрии, използвайки реклами в социалните медии, обясни пред Ройтерс ръководителят на човешките ресурси на групата Артур Заборек. 

Компанията, която дава работа на повече от 18 000 души, също планира кампания през следващата година, целяща да убеди поляците, наети в скандинавските корабостроителници, да се върнат у дома, за да работят по нови договори за изграждане на кораби за флота на Полша, използвайки реклами, които подчертават възможността за повишаване на националната отбрана и работа по-близо до дома, обясни Заборек. 

"Геополитическата ситуация доведе до най-големите проекти за въоръжение в историята на групата, което означава, че търсенето на квалифицирани работници се е увеличило драматично", каза Заборек. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ