Шведският гигант IKEA запазва титлата на най-ценна скандинавска марка

Шведският гигант IKEA запазва титлата на най-ценна скандинавска марка

IKEA (стойността на марката се повишава с 2% до 15,4 милиарда евро) продължава непрекъснатото си представяне като най-ценната скандинавска марка. Това показват данните от новия доклад Nordic 150 за 2023 г. от Brand Finance, водещата световна консултантска компания за оценка на марки.

Друга шведска марка, Volvo (стойността на марката се понижава с 31% до 8,5 милиарда евро) пада с две позиции в класацията, проправяйки пътя на норвежкия нефтен и газов гигант Equinor (стойността на марката се покачва с 57% до 12,6 милиарда евро) да заеме второ място.

Всяка година водещата консултантска компания за оценка на марката Brand Finance подлага на тест 5000 от най-големите марки и публикува над 100 доклада, класирайки марките във всички сектори и държави. Топ 150 на най-ценните и най-силни северни марки в света са включени в годишната класация Brand Finance Nordic 150 2023.

"IKEA е непобедима от 11 години. Марката се стреми да подкрепи позицията си в това, което продължава да бъде предизвикателна бизнес среда, чрез прилагане на повишения на цените, но отрицателното въздействие върху възприятията на потребителите създава някои трудности за марката. Сега IKEA трябва да отговори на притесненията на потребителите, като подобри комуникацията на марката, за да си възвърне доверието и справедливостта и да докаже, че остава водещият доставчик на достъпно обзавеждане за дома и решения", коментира Анна Бролин, управляващ директор, Brand Finance Nordics. 

ICA (стойността на марката нараства с 37% до 1,7 милиарда евро) се превърна в най-силната скандинавска марка с BSI 89 от 100 и рейтинг AAA. Високият резултат за лоялност към марката и положителните възприятия на потребителите, свързани с качеството, гамата от продукти и употребата на ICA, увеличиха BSI резултата с 15 точки.

Близо до ICA, финландската телекомуникационна марка Elisa (стойността на марката нараства с 14% до 1,4 милиарда евро) запазва позицията си на втората най-силна скандинавска марка с BSI от 87 от 100 и рейтинг AAA.

Zyn (увеличение на стойността на марката с 228% до 827 милиона евро), Oatly (увеличение на стойността на марката със 179% до 429 милиона евро) и AkerBP (увеличение на стойността на марката със 130% до 2,7 милиарда евро) са трите най-бързо развиващи се северни марки през 2023 г.

Като част от своя анализ, Brand Finance оценява ролята, която специфичните атрибути на марката играят при стимулирането на цялостната стойност на марката. Един такъв атрибут е устойчивостта. Brand Finance оценява доколко устойчиви се възприемат конкретни марки, представени чрез "оценка за възприемане на устойчивост". Стойността, която е свързана с възприятията за устойчивост, след това се изчислява за всяка марка.

Хранителната финландска марка Valio (стойността на марката нараства с 13% до 1,4 милиарда евро) има най-високия резултат за възприятия за устойчивост в класацията - 6,4 от 10. Като най-големият износител на хранителни продукти във Финландия, Valio поставя устойчивостта начело на комуникацията със заинтересованите страни.

От 121 страни, включени в Global Soft Power Index 2023 на Brand Finance, Швеция (11-та) се изкачи с три места спрямо миналогодишната класация, Норвегия (17-та) и Дания (18-та) запазиха своите класации, а Финландия (22-ра) и Исландия (34-та) също се изкачиха с три позиции. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ