Заглушаването на GPS сигнали обърква работата на около 1000 кораба дневно в Близкия изток

Заглушаването на GPS сигнали обърква работата на около 1000 кораба дневно в Близкия изток

Около 970 кораба са били обект на заглушаване на GPS сигнали в Персийския залив и Ормузкия проток всеки ден от 15 до 18 юни,  съобщи провайдърът за корабоправането Windward. Широко разпространеното заглушаване на GPS сигнали в региона, което започна с последното изостряне на напрежението в Близкия изток, доведе до появата на сигнали от автоматичната система за идентификация (AIS) все по-често на неочаквани места, като иранските пристанища, Оманската пустиня и района около Дубай, казват експерти.

Въпреки че Ормузкият проток, през който преминават около 20% от световните потоци от петрол и газ, остава отворен за търговско корабоплаване, рисковете от преминаване през него са се увеличили. Постоянните електронни смущения доведоха до закъснения, отклонения и по-широки промени в стратегиите за маршрутизиране, тъй като заинтересованите страни се опитват да се справят с нарастващата несигурност.

Заглушаването достигна своя връх във вторник, засягайки 1155 кораба, като най-малкото беше 693 кораба в понеделник. Според Windward, сред приблизително 900-те кораба, които са имали проблеми с GPS на 18 юни, са били най-малко 120 танкера с над 10 000 тона общ товар, включително 27 много големи превозвачи на суров петрол (VLCC) и 24 контейнеровози.

Обемите на транзита през Ормузкия проток са намалели с 20% през седмицата, според Съвместния морски информационен център (JMIC). Общо 118 кораба са преминали през пролива на 16 юни, в сравнение със 147 седмицата по-рано, като на 17 юни е имало 114 преминавания. От 11 до 18 юни системата за ранно предупреждение на Windward е открила повече от 35 танкера за втечнен нефтен газ, закотвени в омански води, което е с 82% повече от очакваното ниво.

Премиите за военен риск за танкери, акостиращи в региона, са се увеличили четирикратно - от 0,20 долара за барел до 0,80 долара за барел, според корабни брокери. За суровия птрол това означава допълнителни 1,2 милиона долара на пътуване. Тарифите за превоз на товари почти се удвоиха само за три дни, тъй като корабособствениците коригират цените, за да отчетат повишения риск. Собствениците също така изискват частични плащания на превоза предварително или предоговарят цената по средата на пътуването.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ