Шефът на Volkswagen подаде оставка под натиска на грандиозен световен скандал

Шефът на Volkswagen подаде оставка под натиска на грандиозен световен скандал

Главният изпълнителен директор на германския автомобилен концерн Volkswagen AG Мартин Винтеркорн подаде оставка като личен акт за поемане на отговорност в разгара на огромния скандал след разкритията на Американска агенция за опазване на околната среда (EPA) за манипулиране на данните за вредни емисии, отделяни от дизелови автомобили на компанията, предаде преди малко Der Tagesspiegel.

По-рано днес акциите на Volkswagen удариха 4-годишно дъно след като разкритията на EPA подтикнаха и други страни да започнат проверки на автомобили на компанията за евентуално манипулиране на еко данни. До момента скандалът коства на Volkswagen 25 милиарда евро от капитализацията на компанията, пише Reuters.

Концернът е заплашен и от рекордна глоба в историята на автомобилното производство в размер на $18 млрд., поискана от американската Агенция по опазване на околната среда (EPA), тоест, по $37,5 хил. за всеки продаден в САЩ автомобил на компанията. По-конкретно, става дума за дизелови модификации на пет различни модела Volkswagen Jetta, Beetle, Golf, Passat ново поколение, а също и Audi A3. По груби сметки, от 2008 до сега, в страната са продадени 482 хил. такива автомобила.

Скандалът се разрази след като ЕРА огласи данни от свое разследване, в хода на което е установено, че в системите за управление на дизеловите двигатели TDI e вкаран специален програмен код -софтуерен алгоритъм, който засича "кога колата е подложена на тест за емисии, и включва контрола за тези емисии на пълна мощност единствено по време на теста”. В същото време ефективността на устройствата за намаляване на емисиите „е силно занижена при нормално шофиране”.  EPA твърди, че по нейни изчисления, реално отделяните вредни вещества в атмосферата са може би около 40 пъти по-високи от показателите, получавани от агенцията при проверки.

По тази причина, още в петък 18 септември EPA издаде предписание до дилърите на Volkswagen в САЩ да преустановят незабавно продажбата на най-нови автомобили на компанията с  2-литрови дизелови турбо двигатели, пише Bloomberg. По-късно самият автоконцерн обяви, че прекратява продажбите на американския пазар на няколко модела с дизелови двигатели от изброените в списъка на ЕРА.

Накрая лично главният изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн публично призна вината на компанията и поднесе извинения с думите: "Дълбоко съм разочарован, че подкопахме доверието на клиентите и обществеността в нас. Ще направим всичко, което е нужно, за компенсирането на щетите, които сме причинили."

Днес компанията официално призна, че около 11 млн. нейни автомобила по цял свят са оборудвани с некоректния компютърен алгоритъм. Управата на Volkswagen ще задели около $7,3 милиарда за отзоваване на тези автомобили и отстраняване на нередностите, надявайки се така да "върне изгубеното доверие на клиентите", се казва в разпространено официално комюнике.

Междувременно Южна Корея също започна еко разследване на 4000-5000 автомобила на германския концерн, а френският финансов министър Мишел Сапен призова за разследване в рамките на целия Европейски съюз. "Ние сме на европейски пазар с европейски правила, които трябва да бъдат спазвани. Точно такива правила са били нарушени в САЩ”, заяви по-рано днес Сапен пред френското радио Europe 1.

Швейцария вече извършва проверка дали дизеловите автомобили, заради които избухна скандалът в Америка, са се продавали и на нейния пазар.

Вчера Европейската комисия заяви, че е установила връзка с автопроизводителя и с американските регулаторни органи, но че е рано да се каже дали в Европа са необходими конкретни мерки за контрол, както и дали скандалът засяга автомобили на европейския пазар. „Приемаме ситуацията много сериозно”, казва говорител на ЕК.

Все по-голям става натискът за оставка на главния изпълнителен директор на Volkswagen, Мартин Винтеркорн, който тъкмо се пребори за поста срещу дългогодишния президент на компанията, Фердинанд Пиех.

Утре кризата ще бъде обсъдена от специална комисия, а в петък предстои борд на директорите, на който трябва да се реши дали договорът на Винтеркорн да бъде продължен до 2018 година.

От 2007 година насам Мартин Винтеркорн отговаря за изследванията, разработките и марката Volkswagen. Според Арнд Елингхорст, анализатор от Evercore ISI, Винтеркорн „или е знаел за случващото се в САЩ, или не му е било докладвано”.

„В първия случай той незабавно трябва да подаде оставка, а при втория – да отговори защо ръководството не е било известено за това толкова масово нарушение”, допълва Елингхорст.

След победата над Пиех, колеги на Винтеркорн очакваха той да насочи усилията си към неубедителното представяне на Volkswagen в Северна Америка и резкия спад на търсенето в Китай, чийто пазар е основен източник на приходи за компанията.

Вчера акциите на Volkswagen се сринаха във Франкфурт с 18,6%, като за кратко обезценяването им достигна 23%. Капитализацията на компанията намаля от 77,3 на 62,2 милиарда евро. Тенденция се запази и днес – последните разкрития около измамата костваха още 20% от стойността на акциите на автопроизводителя и те удариха 4-годишно дъно.

От EPA възнамеряват да разширят разследването си и към други автопроизводители. Другите водещи германски компании в сектора – BMW и Daimler – казват, че скандалът не ги засяга.

Въпреки това обаче днес акциите в европейския автомобилен сектор поевтиняха с 4%, тъй като инвеститорите се тревожеха от предстоящо затягане на режима за тестване на продукцията им.

Южнокорейските власти заявиха, че може да изтеглят всички съмнителни коли на Volkswagen и също да разширят проверката си към всички германски дизелови автомобили.

Природозащитници от цял свят отдавна критикуват метода, използван от компаниите при тестване на автомобилите. Те смятат, че производителите използват вратички в регулациите, за да манипулират данните за икономичността и вредните емисии от превозните средства. Скандалът с Volkswagen вероятно ще засили натиска им над регулаторите да затегнат режима и ще направи достъпа до американския пазар по-труден за дизелови автомобили.

Според Инго Шпийх, фондов мениджър в Union Investment и акционер във Volkswagen, кризата ще засегне целия продуктов спектър на германския автопроизводител – от Seat и Skoda, до Bentley и Lamborghini.

“Според пазара, нарушение не е извършено само в САЩ, а досегашните факти са причина за огромна загуба на доверие в ръководството на компанията. Това е основният въпрос”, казва Шпийх за Reuters.

Агенция Fitch предупреждава, че скандалът може да доведе до понижаване кредитния рейтинг на Volkswagen.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ