България има място на транспортния пазар в Европа

България има място на транспортния пазар в Европа

Голямото предизвикателство пред фирмите в бранша е да удовлетворяват изискванията на клиентите в баланс с увеличаващия се натиск за намаляване на цените. Това казва Янислав Тотев, управител на DSV Road ЕООД

- Господин Тотев, DSV Road е една от най-големите транспортни и логистични компании в Европа, как сте позиционирани в България? Какъв е пазарният дял на компанията в момента?

- ДСВ е сравнително нов бранд на пазара на транспортни и логистични услуги. Под това име фирмата работи от 2007 г. след сливането на DFDS Дания с Frans Maas Холандия. Впоследствие към групата се присъединява и ABX Белгия. Всяка една от тези фирми има дълга история и опит в предоставянето на различни видове транспортни и логистични услуги. Фирмата е акционерно дружество, регистрирано на Копенхагенската фондова борса, и от средата на тази година е част от фирмите, определящи индекса на борсата.

В България фирмата съществува от края на 1990 г. под името „Вектра“ ООД, като една от първите частни спедиции след промените. В момента сме в топ 20 на фирмите в транспортния бранш, предлагайки услуги основно в две направления:

  • предоставяне на транспортни и спедиторски услуги по суша на групажни пратки от и за Европа и комплектни автомобили;
  • предоставяне на висококачествени логистични услуги, в това число и фармацевтична логистика.

По отношение на пазарния дял на фирмата в момента, за съжаление, нямам точен отговор. Причината за това е липсата на точна статистика в България по видове транспорт. По моя оценка делът ни не е повече от 3%, отчитайки факта, че общият дял на големите участници на пазара не надхвърля 20%.

- Как се промени секторът през последните години?

- През последните години секторът търпи големи промени, които промениха коренно цялата спедиторска услуга. Тези промени са обусловени най-вече от нарасналите изисквания на клиентите към качеството на услугите, опазването на околната среда и повишените възможности на техническите средства. Ако преди 20 години, когато започнах да се занимавам със спедиция, много малка част от клиентите имаха изискване към използваните превозни средства, то сега това е неразделна част от всеки търг, където участваме.

Стремежът към все по-кратък път на продукта от производството до крайния потребител също оказва своето влияние върху развитието на сектора, изразяващо се в намаление на складовите запаси, съкращаване на сроковете за изпълнение на заявките и доставка.

Голяма промяна за нас беше и приемането ни е ЕС и отпадането на митническия контрол при стокообмена с Европа. Това позволи навлизането на пазара на голям брой малки фирми и чуждестранни фирми, което увеличи значително конкуренцията. От друга страна, много български фирми излязоха на европейския пазар.

Голямо предизвикателство пред фирмите от бранша не само в България е намирането на начини за удовлетворяване на тези изисквания в баланс с увеличаващия се натиск към намаляване на цените.

- Дигиталната революция отразява ли се на вашата дейност, по какъв начин?

- Да, разбира се! От една страна, повишените изисквания към нас по отношение на количеството информация, която се обменя с клиентите, начините на обмяна, било то за проследяване, сигурност или ежедневна комуникация. От друга страна, ежедневието и начините за правене на бизнес също се промениха. Обемът на стоките, обменяни чрез търговия по интернет, расте с всеки изминал ден. Това налага търсенето на нови решения за доставка и обработка, които през следващите години ще бъдат все по-често търсени от все по-голям брой клиенти.

Начинът на предлагане на услугата също се промени. Все по-голяма част от клиентите предлагат товарите си, използвайки услугите на електронни портали.

- Какви решения за оптимизация на процеса предлагате на вашите клиенти?

- Транспортната или логистичната услуга е много разнообразна. Изискванията към нас са коренно различни дори и при клиенти, представители на един и същи бранш. Затова не бих казал, че имаме решение, приложимо за всички. При всяка дискусия се стремим да разберем нуждите на клиента и да му предложим конкретно решение, което да носи добавена стойност чрез оптимизация на загуби от престои, пропуснати продажби, неустойки, цени и др.

В този процес има винаги поне двама участника и резултатът зависи от степента на сработване между тях. В тази връзка взаимоотношенията ни с клиентите са повече на база партньорство, отколкото чисто клиент - доставчик на услуга.

С част от настоящите ни клиенти разработваме и проекти по оптимизация на база LEAN Sigma методи, като резултатът след това се разпределя между двете страни.

- Каква е стратегическата ви цел за следващите години?

- Много труден въпрос, отчитайки несигурната политическа и икономическа обстановка в България и Европа. Въпреки всичко, пренебрегвайки целия негативизъм на заобикалящата ни околна среда, аз се стремя да остана оптимист и позитивно настроен. Целта ни е да се развиваме и ако днес сме в топ 20 в бранша, то след 5 години да сме в топ 10. Вярвам, че заедно с моя екип можем да постигнем това.

Убеден съм, че България има своето място и роля на европейския транспортен пазар. От тази година стартирахме проект заедно с централния офис на DSV за организирането на изнесен офис в България, който да осигурява транспортен капацитет за всички европейски страни. В този офис ще се прави планиране, контрол и управление на превозните средства, извършващи превози в цяла Европа. Планира се и разработването на много допълнителни услуги, свързани с транспорта, които да допринесат за повишаване на удовлетвореността на двете страни - клиенти и подизпълнители, и съответно за повишаване на резултата на фирмата.

Румяна Дочева, сп. "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ