Големият бизнес греши и продължава напред 3

Големият бизнес греши и продължава напред 3

Стотици компании всеки ден са изправени пред кризисни ситуации. Някои от тях са глобални. Как поддържат традициите и имиджа си големите марки, обичани и търсени от поколения наред? Продължаваме с третия пример от новата ни поредица:

      3. Новите, евтини автомобили на Mini. В един етап от историята на британския пазар на автомобили, марката Mini се оказва най-продаваната кола в страната. Компанията постиха успех с 5 млн. продадени бройки. След това обаче възниква проблем – хората получават много по-изгодна сделка за Mini, отколкото трябва.

Когато пуска колата Mini на британския пазар през 1959 г., шефът на British Motor Corporation - Сър Лионард Лорд решава, че тя трябва да се продава за 500 паунда (кръгло). Целта е да се подбие тарифата на тогавашния основен конкурент Ford Anglia, на цена от 610 паунда. Предложението за ниска цена прави Mini внезапен хит. С публичното одобрение на знаменитостите като Джон Ленън, Питър Селърс и Спайк Милигън, Mini се превръща в колата център на вниманието.

Шефовете на Ford са изумени от случилото се. Започват да се питат как така този автомобил може да се произвежда на толкова ниска цена, под оптималната, възможна според тях. Ето защо решават да проучат „как за Бога това може да бъде направено?”.

Бившият служител на Ford Боб Хоуи, който отговаря за продуктовото планиране, си спомня: „Анализирахме Mini. Разглобихме един автомобил напълно, до степен да разваляме заварката, правена на купето. След това оценихме всеки компонент в нея."

Анализът на Ford показва, че всяко Mini тогава струва абсолютно оптимално най-малко 535 паунда. Т.е. с 35 паунда по-ксъпо от обявената цена от производителя. От това заключение могат да бъдат изведени два възможни извода. 1.) Все пак някои от частите на колата струват много по-малко, но от Ford не знаят за такъв пазар и как могат да се сдобият с тях. 2.) От Mini не са изчислили правилно колко им струва колата, която продават, и предлагат автомобил на загуба. След известно време обаче са усетили колосалната си грешка и са успели да я поправят, като от нея са извлекли необходимите изводи и една ужасно скъпа и все пак ефективна рекламна кампания. Тази теза до днес е подкрепяна от мнозина. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ