Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Дефлационният капан се затяга
_2.l.webp)
Дефлационният капан, който заплашва редица страни по света, продължава да създава проблеми и за българската икономика. През юни потребителските цени у нас са намалели с 0,4% на месечна база. Юни е петият месец, през който се наблюдава дефлация.Инфлацията от началото на годината (юни 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 1,4%, а годишната инфлация за юни 2014 г. спрямо юни 2013 г. е минус 1,9% , показват предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ).
За обикновените граждани е добра новина да падат цените на стоките и услугите, но това като цяло е лошо за икономиката. Дефлацията говори за свиване на търсенето, тъй като потребителите отлагат покупките в очакване на ново поевтиняване, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите и заетостта като цяло.
У нас за месец най-силно са намалели цените на:
- хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 1,2%;
- транспорт - намаление с 1%;
- разнообразни стоки и услуги - намаление с 0,6%.
- облекло и обувки - с 0,4%;
- здравеопазване - с 0,3%;
- алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%;
- жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,1%;
- съобщения - с 0,1%.
През юни в сравнение с предходния месец са се увеличили цените на:
- развлечения и култура - с 3,2%;
- ресторанти и хотели - с 0,3%.
Без промяна:
- жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива;
- образование.
През юни 2014 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: зеле - с 16,2%, краставици - с 13,1%, картофи - с 12,7%, домати - с 6,2%, захар - с 4,8%, яйца - с 2,1%, маргарин - с 1,5%, мляно месо (кайма) - с 1,4%, риба и рибни продукти - с 1,1%, кисели млека - с 1,1%, слънчогледово олио - с 1%, бира - с 1% и други.
Увеличили са се цените на: ябълки - с 4,8%, цитрусови и южни плодове - с 4,1%, газирани напитки - с 1,8%, ориз - с 1,5%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0,5 и 0,7%, зрял боб - с 0,4%, сладолед - с 0,3% и други.
През юни 2014 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление при: козметични продукти - 2,5%, продукти за лична хигиена – 1,2%, автомобили втора употреба - с 1,2%, газообразни горива за битови нужди – 1,2%, дизелово гориво - с 0,8%, автомобилен бензин А 95 Н - с 0,8%, перални и съдомиални машини - с 0,6% и други.
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите са се увеличили цените на: комплекси услуги за почивка и туристически пътувания - с 10,3%, услуги за краткосрочно настаняване - с 3,9%, услуги за текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0,7% и други.
През юни 2014 г. при цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти е регистрирано намаление с 0,4%, а цените на стоматологичните и лекарските услуги остават на равнището от предходния месец.
Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през юни спрямо май цените са намалели с 0,3%. Инфлацията от началото на годината (март 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 1,7%, а годишната инфлация за март 2014 г. спрямо март 2013 г. е минус 1,8%.
Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата)намаляват през юни с 0,8%, а от началото на годината с 0,2%.
Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:
- хранителни продукти - намаление с 1,4%;
- нехранителни стоки - намаление с 0,2%;
- услуги - цените остават на равнището от миналия месец.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
IKEA купува сграда в Манхатън за 213 милиона долара за нов магазин в САЩ
Компании |Учени за първи път създават ембриони от ДНК на човешка кожа
Наука и Здраве |Financial Times: Компаниите на Мъск преживяват силно текучество на управленски и инженерен персонал
Компании |МААЕ: Няма непосредствена опасност за Запорожката АЕЦ
Свят |МРРБ към Терзиев: За трите забавени проекта са констатирани нередности в документите
Политика |Бойко Борисов предлага да се закрие ДАИ
Политика |България започва нов сондаж за природен газ в Черно море
Политика |Нови директиви пред генералите: Военни сили за бързо реагиране ще потушават граждански безредици в САЩ
Свят |Зеленски: Положението в Запорожката АЕЦ е критично
Свят |От 8 октомври ще санкционират търговците, които вдигат цените необосновано
България |Обратно изтичане на мозъци: 85 известни учени от САЩ са се преместили на работа в Китай от 2024 г.
Свят |Едно от пет работни места в туризма ще останат незаети в Европа през следващото десетилетие
Свят |Федералното правителството на САЩ спря работа
Политика |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.