Дефлационният капан се затяга

Дефлационният капан се затяга

Дефлационният капан се затяга

Дефлационният капан, който заплашва редица страни по света, продължава да създава проблеми и за българската икономика. През юни потребителските цени у нас са намалели с 0,4% на месечна база. Юни е петият месец, през който се наблюдава дефлация.Инфлацията от началото на годината (юни 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 1,4%, а годишната инфлация за юни 2014 г. спрямо юни 2013 г. е минус 1,9% , показват предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ).

За обикновените граждани е добра новина да падат цените на стоките и услугите, но това като цяло е лошо за икономиката. Дефлацията говори за свиване на търсенето, тъй като потребителите отлагат покупките в очакване на ново поевтиняване, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите и заетостта като цяло.

У нас за месец най-силно са намалели цените на:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 1,2%;
  • транспорт - намаление с 1%;
  • разнообразни стоки и услуги - намаление с 0,6%.
  • облекло и обувки - с 0,4%;
  • здравеопазване - с 0,3%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,1%;
  • съобщения - с 0,1%.

През юни в сравнение с предходния месец са се увеличили цените на:

  • развлечения и култура - с 3,2%;
  • ресторанти и хотели - с 0,3%.

Без промяна:

  • жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива;
  • образование.

През юни 2014 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: зеле - с 16,2%,  краставици - с 13,1%, картофи - с 12,7%, домати - с 6,2%, захар - с 4,8%, яйца - с 2,1%, маргарин - с 1,5%, мляно месо (кайма) - с 1,4%, риба и рибни продукти - с 1,1%, кисели млека - с 1,1%, слънчогледово олио - с 1%, бира - с 1% и други.

Увеличили са се цените на: ябълки - с 4,8%, цитрусови и южни плодове - с 4,1%, газирани напитки - с 1,8%, ориз - с 1,5%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0,5 и 0,7%, зрял боб - с 0,4%, сладолед - с 0,3% и други.

През юни 2014 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление при: козметични продукти  - 2,5%, продукти за лична хигиена – 1,2%,  автомобили втора употреба - с 1,2%, газообразни горива за битови нужди – 1,2%, дизелово гориво - с 0,8%, автомобилен бензин А 95 Н - с 0,8%, перални и съдомиални машини - с 0,6% и други.

През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите са се увеличили цените на: комплекси услуги за почивка и туристически пътувания - с 10,3%, услуги за краткосрочно настаняване - с 3,9%, услуги за текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0,7% и други.

През юни 2014 г. при цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти е регистрирано намаление с 0,4%, а цените на стоматологичните и лекарските услуги остават на равнището от предходния месец.

Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през юни спрямо май цените са намалели с 0,3%. Инфлацията от началото на годината (март 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 1,7%, а годишната инфлация за март 2014 г. спрямо март 2013 г. е минус 1,8%.

Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата)намаляват през юни с 0,8%, а от началото на годината с 0,2%.

Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:

  • хранителни продукти - намаление с 1,4%;
  • нехранителни стоки - намаление с 0,2%;
  • услуги - цените остават на равнището от миналия месец.
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ