Из "Факторът потребление": Доверието е валутата на съвременната икономика

Из Факторът потребление: Доверието е валутата на съвременната икономика

"Цялата борба за потребителите в момента не е защото икономиката иска от социално подбуди да се грижи за тях, а само и единствено защото те са онези агенти на промяната, от които пазарите имат нужда в момента. За да могат да излязат на повърхността най-добрите! Как се случва това? Чрез конкуренция! Колкото повече играчи на пазара, толкова по-голяма конкуренция, само че без да те „вържат” за един доставчик на услуга, а да можеш наистина да избираш." Това бе една от оснвоните тези, които разви на форума "Факторът потребление", организиран от сп. "Мениджър" Меглена Кунева, първи български еврокомисар с ресор защита на потребителите. Вижте и останалата част от нейното мнение относно политиките, които могат да насърчат продажбите.

"Един от ефектите на глобализацията е, че вече не може или по-скоро не бива да се поставят изкуствени бариери между различните страни по отношение на понятията пазари и потребление. Когато става въпрос за отворени пазари обаче, трябва да имаме ясен отговор на въпроса искаме ли или не субсидии. Защото субсидиите, които ги има в ЕС и много страни държат на тях, са неприемливи за други страни, които са част от световната търговска организация и смятат, че това вреди на конкурентоспособността на техните стоки.

Какво се случва в Европа по отношение на пазарите и потреблението?

 В Европа би трябвало да нямаме никакви проблеми да наречем всяка една държава част от вътрешния пазар и да кажем, че той е един за 500 млн. потребители и за целия европейски бизнес. Това обаче не е така. Общият европейски пазар и отделните национални пазари в него продължават да страдат от едни и същи болести, които се дължат на различното и разпокъсано законодателство. Не може да очакваме че потребителите ще пазаруват свободно по интернет, например ако не знаят как са защитени в Германия, и как са защитени в България или Гърция например. Едва ли някой би си купил от чифт обувки до телевизор ако не знае, че законът за потребителите е един и същ и го защитава по един и същи начин.

Разпокъсаното законодателство е първата част от проблемите, с които Европейската комисия се бори по отношение на потреблението. Директивата по единна, обща защита на потребителите вече е факт. Отварям обаче тук голямата тема за приложението на тази директива. За съжаление, един от проблемите в България е, че и най-добрите законодателни актове не се прилагат или не се прилагат еднакво. Това ще бъде пречка за нашия пазар.

Втората голяма тема е пазарът на услуги и достатъчно сигурни ли са потребителите в него. Това всъщност е 21 век, това е Европа и се надявам това да е и България – услугите! Това вече е източникът на по-голяма добавена стойност. Но ако изброя само някои от услугите, какви асоциации биха предизвикали те у вас: Топлофикация, Водоснабдяване и канализация, мобилни оператори, електроразпределителни дружества и т.н. Какво ни трябва, за да се чувстваме добре като потребители? Ясни сметки! Но разбираме ли добре тези сметки?! Можем ли да сменим доставчика?! Да, стана малко по-лесно благодарение на европейската директива в рамките на 14 дни да сменим обслужващата ни банка и за сравнително разумно време да успеем да сменим и мобилния си оператор. Но можем ли да сменим електроразпределителното си дружество? Компанията, която ни осигурява водоснабдяване?

Оставям въпросите риторични, защото иначе трябва да сменя жанра и да премина в тирада.

Следващата голяма крачка, която вече правим е т.нар. дигитален пазар. Ако имаме истински дигитален пазар, всеки производител на добро вино или качествен хляб например, няма да има нужда да инвестира и в създаването на магазини, защото ще може само с една кола да доставя продукцията си навсякъде, откъдето получава поръчки. Тоест, това е огромна възможност за бизнеса като дори ще му осигури глътка въздух. Какво ни е необходимо да имаме такъв пазар? Повече от всичко друго ни е необходимо доверие. Ако трябва да избера една, единствена валута, която има много по-голямо покритие от еврото и благодарение на която функционират пазарите това е доверието. То е валутата на съвременната икономика."

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ