Из "Факторът потребление": При храни и напитки почти няма спад

Из Факторът потребление: При храни и напитки почти няма спад

Из "Факторът потребление": При храни и напитки почти няма спад

Ако се вгледаме в данните, които имаме за потреблението, ще видим една картина, която по-скоро ще ни разочарова. Това заяви главният икономист на „УниКредит Булбанк” Кристофор Павлов по време на кръглата маса "Факторът потребление", организирана от сп. „Мениджър”. Данните, изнесени от него очертават доста тревожна картина в настоящия момент, но и някои поводи за оптимизъм в бъдеще. Ето какво сподели той:

"Пазарът на недвижими имоти е поел най-силния удар на кризата. Важно е да знаем каква е перспективата на пазара на недвижими имоти, на пазара на труда, защото това са двата основни компонента, които ще дефинират процеса на възстановяване на икономиката, възстановянето на предишните разходи на домакинствата.

Според мен за тази категория стоки сме много далече от момента, в който ще доближим нивата от 2000-2008 година, макар, че тези нива бяха неестествено високи. Смятам, че нивата, които наблюдаваме сега са тези, които могат да се считат за нормални. При новия модел на икономиката, който много по-малко зависи от прихода на чуждестранни спестявания ще мине дълъг период от време преди да се върнем на нива от предкризисните години.

Потребителските разходи в момента са около 7% под най-високите стойности, които са наблюдавани преди началото на кризата.

От гледна точка на този показател България изглежда сравнително добре, близо до стойностите, които отчита държави като Хърватска и Унгария. Казвам добре, защото например в Румъния и всички балтийски страни потребителските разходи падат с 15 до 21%.

Други цифри, които може да видим, са тези които могат да ни покажат как се променя потреблението на различни категории стоки в страните Централна и Източна Европа.

Според тях продажбите на дребно у нас са се свили с около 15% спрямо предкризисните 2005-2008 г.  Отново България е в една група с Унгария и Хърватска, където се наблюдават подобни стойности. Отново над нас са Полша, Чехия и Словакия, където показателите, отчитащи продажбите на дребно регистрират или минимален спад или положителни стойности на растеж (като напимер Полша) и отново има една категория от четири страни, която включва балтийските страни плюс Румъния, където спадът е доста по-драматичен.

Но най-драматичният спад е в онези категории стоки, които са най-силно обвързани със ставащото на пазара на недвижими имоти – мебели, черна и бяла техника, компютри, телевизионно оборудване. Това са категориите, при които спадът е между 30 и 40% към днешна дата. Подобни са данните при това, което се наблюдава в страните от Централна и Източна Европа.

Значително понижение отбелязват и продажбите на дребно на текстил, облекла, обувки, където спадът е около 20%. Най-ниските стойности в този сектор са били  през миналата година. Но изглежда потреблението в тази категория вече е в процес на стабилизация. Следим с интерес момента, в който ще видим трайно преобръщане на тренда и можем да говорим за някакво възстановяване.

Третата категория стоки в много малка степен реагира на ставащото в икономиката. Това е потреблението на храни, напитки и инстантни продукти.

Няма изненада, че тук спадът е близък до нула, т.е. почти няма спад. Но не навсякъде е така. Например в балтийските страни спадът е около 20%. От тази гледна точка България е в по-благоприятна позиция, но е трудно е да се говори пред каква перспектива сме изправени.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ