Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Интернет търговията в България продължава да расте
SAAS решения за стартиране на онлайн магазин, правят електронната търговия достъпна за малкия и среден бизнес
Интернет търговията в България отбелязва средногодишен ръст от около 20%, според данни на Националния статистически институт. Прогнозите са този процент да нарасне за в бъдеще. Интересна тенденция, която се наблюдава през последните години, е диверсификацията на пазара, породена от многото новосъздадени интернет магазини, реализиращи все по-големи обороти. Този тренд е допълнително подсилен от появата на така наречените SAAS (software as a service) решения за електронни магазини, които предлагат коренно различна бизнес концепция, минимализираща рисковете при стартиране на сайт за онлайн търговия.
„SAAS платформите са естественото развитие на пазара за софтуерни продукти за електронна търговия. Това са качествени и икономически изгодни решения, които позволяват на дребния и среден бизнес да стартира напълно функционални и работещи интернет магазини“, разказва Петър Михайлов, управител на Gombashop.bg – най-голямата платформа за създаване на онлайн магазини у нас.
Проучванията показват, че инвестицията за изграждане сайт за онлайн търговия варира между 1500 и 6000 лв., като по-нестандартни и сложни реализации биха могли да струват десетки хиляди левове. В същото време решенията от вида SAAS се заплащат на абонаментен принцип и обикновено струват около 40-70 лв. на месец.
„Използвайки подобен подход, средствата, необходими за софтуера, обслужващ електронния ви магазин, биха били съизмерими с месечната ви телефонна сметка“, допълва Михайлов.
Моделът на използване на софтуер като услуга е широко разпространен по света. В САЩ например над 50% от интернет пазарът е базиран на електронни магазини, ползващи именно такова решение.
Въпреки че подобни нововъведения правят интернет търговията още по-достъпна и примамлива, в момента по-голямата част от продажбите се реализират от малък брой високооборотни магазини. За разлика обаче от офлайн модела, в който големите молове са в състояние да отнемат живителните сили на по-малките улични търговци, в интернет процесите протичат по малко по-различен начин. Все по-популярни стават тематичните онлайн магазини, фокусирани предимно върху определн сегмент или дори върху един единствен продукт. Свидетелство за това е и големият ръст в развитието на съпътстващи интернет базирани услуги като сайтове за сравняване на цени, платформи за публикуване на обяви, риселърски и афилиейт услуги, системи за PPC реклама (реклама, която се заплаща на клик) и др.
България все още се намира на последно място по процент на реализирани онлайн продажби в страните от Европейския съюз (според Евростат), но статистиката показва, че през 2013-та броят на реализиралите онлайн покупка българи се е увеличил на 683 хил. души. Това е ръст на пазаруващите в интернет от почти 100% за период от само 2 години ( през 2011-та те са били около 360 хиляди). Подобни статистики ясно очертават тенденциите за развитие на сектора, а повишеното използване на решения за електронни магазини от вида на Gombashop показва желанието за позициониране на малкия и среден бизнес във виртуалното пространство.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.