Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Инфлацията тръгна нагоре

Потребителските цени отчетоха ръст от 0,9% през септември. От началото на годината това се случва за трети път след като дълго време страната ни беше под натиска на дефлацията, която създава сериозни проблеми на икономиката ни. Като цяло дефлацията говори за свиване на търсенето, тъй като потребителите отлагат покупките в очакване на ново поевтиняване, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите и заетостта. Раздвижването на инфлацията ще има обратния ефект.
Инфлацията от началото на годината (октомври 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 0,5%, а годишната инфлация за октомври 2014 г. спрямо октомври 2013 г. е минус 0,4%. Средногодишната инфлация за периода ноември 2013 - октомври 2014 г. спрямо периода ноември 2012 - октомври 2013 г. е минус 1,6%.
За месец най-силно са се увеличили цените на:
- облекло и обувки - с 6,4%;
- жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива - с 4,3%;
- образование - с 0,8%;
- жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,6%;
- хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0,4%;
- разнообразни стоки и услуги - с 0,3%.
- ресторанти и хотели - с 0,1%;
- алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%;
Намалели са цените на:
- транспорт - с 2,7%;
- развлечения и култура - с 1,1%;
- здравеопазване - намаление с 0,2%.
Без промяна са останали цените на:
- Съобщения.
През септември са се увеличили цените на следните хранителни стоки:
краставици - с 20,4%, домати - с 19,7%, пипер - всички видове - с 11,9%, грозде - с 11,8%, чесън и праз - с 6,2%, зрял лук - с 4,2%, пресни зеленчукови подправки - с 3,1%, яйца - с 2,8%, зеленчукови сокове - с 1,4%,сухи сладкарски изделия - с 1,2%, шоколадови изделия - с 0,9%, сол - с 0,9%, прясно мляко - с 0,8% и други
През месеца са се намалили цените на: цитрусови и южни плодове - с 9,7%, ябълки - със 7,9%, зеле - с 3%, олио - с 2,9%, моркови - с 2,6%, картофи - с 2,4%, кафе - с 2%, млечни масла - с 1,4%, свинско месо - с 1,5%, мляно месо (кайма) - с 1,2%, маргарин - с 0,9%, сирене - с 0,8%, замразена риба - с 0,8%, захар - с 0,7%, месо от домашни птици - с 0,6%, газирани напитки - с 0,6% и други.
През октомври 2014 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение при: електроенергия - с 10,1%, обувки - с 9%, облекло - с 5,2%, козметични продукти - с 2,2%, вестници - с 1,8%, прахове за пране - с 1,7%, готварски печки - с 1,3% и други.
Намалели са цените на: пътнически въздушен транспорт - с 21,7%, автомобилен бензин А 95 Н - с 2,5%, дизелово гориво - с 2,4%, течни горива за битови нужди - с 2,2%, автомобилен бензин А 98 Н - с 2%, телевизионни приемници - с 1,8%, кина, театри и други - с 1,8%, водонагревателни и отоплителни уреди - с 1,5%, хотели - с 1% и други.
През октомври 2014 г. е регистрирано намаление при цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти - с 0,2%, а цените на лекарските и стоматологичните услуги остават на равнището от предходния месец.
Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през септември спрямо август цените са се увеличили с 0,1%. Инфлацията от началото на годината (октомври 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 1,8%, а годишната инфлация за октомври 2014 г. спрямо октомври 2013 г. е минус 1,5%. Средногодишната инфлация за периода ноември 2013 - октомври 2014 г. спрямо периода ноември 2012 - октомври 2013 г. е минус 1,4%.
Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата) за месец са се увеличили с 1,7%, а от началото на годината с 0,6%.
Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:
- хранителни продукти - увеличение с 0,4%;
- нехранителни стоки - увеличение с 0,6%;
- услуги - увеличение с 6,5%.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
IKEA купува сграда в Манхатън за 213 милиона долара за нов магазин в САЩ
Компании |Учени за първи път създават ембриони от ДНК на човешка кожа
Наука и Здраве |Financial Times: Компаниите на Мъск преживяват силно текучество на управленски и инженерен персонал
Компании |МААЕ: Няма непосредствена опасност за Запорожката АЕЦ
Свят |МРРБ към Терзиев: За трите забавени проекта са констатирани нередности в документите
Политика |Бойко Борисов предлага да се закрие ДАИ
Политика |България започва нов сондаж за природен газ в Черно море
Политика |Нови директиви пред генералите: Военни сили за бързо реагиране ще потушават граждански безредици в САЩ
Свят |Зеленски: Положението в Запорожката АЕЦ е критично
Свят |От 8 октомври ще санкционират търговците, които вдигат цените необосновано
България |Обратно изтичане на мозъци: 85 известни учени от САЩ са се преместили на работа в Китай от 2024 г.
Свят |Едно от пет работни места в туризма ще останат незаети в Европа през следващото десетилетие
Свят |Федералното правителството на САЩ спря работа
Политика |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.