Корпоративната етика - все по-важна за подобряване на бизнес средата

Корпоративната етика - все по-важна за подобряване на бизнес средата

Тук има държава, има закони и светлият бизнес в България, който не отстъпва по качество и самочувствие на световните си конкуренти, ги спазва. 

Това е заложено в корпоративната етика на стотици български фирми. В това убеждават те търговските си партньори от Западна Европа и Америка, които ги проучват взискателно, преди да сключат договор и да заработят с тях. 

Корпоративната етика e гаранция за качество на процесите на управление на бизнеса, уважение към потребителите, добра продукция и честна конкуренция. Тя има пресечни точки с всички нива в компанията, от шефа до служителя, коментираха участниците в конференция на тази тема, организирана от  Германо-Българската индустриално-търговска камара в София.

Над 60 представители на бизнеса, юристи и консултанти дебатираха относно "комплайънс" – понятие, за което все още в България няма утвърден адекватен превод. За едни то означава най-вече корпоративна етика. За други е по-точно нормативно съответствие със законодателството на страната. Трети го разбират като сбор от и досега съществуващи мерки за борба с корупцията, нелоялната конкуренция и други лоши бизнес практики. 

Предвид глобализацията в търговията, правилата за комплайънс имат трансграничен отзвук. Международната организация по стандартизация (ISO), например, в тази връзка издава сертификати за качество (ISO/IEC_27002), които са световно признати. 

Като цяло да си етичен означава да съответстваш на стандартизация и на законовия регламент в странатаКак се постига това най-добре? Чрез саморегулация. 

Участниците в панелите се обедниха около мнението, че саморегулацията работи не само за оптимизация на бизнеса, но и за подобряване изобщо на целия бранш. Кирил Пангелов - директор на дирекция "Право и политика на конкуренцията" към Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) припомни, че държавният орган има издаден наръчник "Насоки относно корпоративните програми за съответствие с правилата на конкуренцията" и други материали с препоръки за бизнеса, който иска да бъде етичен. Те са публикувани в сайта на КЗК.

Според д-р Александър Христов - пиар експерт, в един бранш между компаниите има много повече общи интереси, отколкото конкурентни отношения. Саморегулацията е съгласие да се спазват правилата и участие в тяхното разработване. Признак е за цивилизованост и разбирателство. 

Темата е нова за много български компании. "Бих ви препоръчал да организирате вътрешнофирмени обучения за етична работа на служителите си на български език", посочи Фалк Тишендорф, адвокат, управляващ партньор на кантората Beiten Burkhardt Москва. Той припомни, че етиката на фирмата не се демонстрира само чрез мениджмънта и отчетността пред държавата, но и чрез действията в рабодния ден на всеки отделен служител.

Българският му колега адвокат Димитър Стоименов ("Петерка и Партньори") допълни, че да се работи етично е все по-важно за бизнеса, не само защото регулаторните органи изпълняват своите функции да го проверяват, но и понеже има имиджов мотив. Търговските партньори (контрагенти) от чужбина казват "Искам от теб да заявиш пред мен, че отговаряш на определени мои изисквания". оест, вече самата (юридическа - б.а.) практика изисква от вас да се занимавате не само със себе си, а и с хората, с които търгувате", каза той. 

Има и друго: Освен партньорите, и кандидат-служителите стават все по-селективни. Те искат да се свързват със социално отговорен, чист бизнес. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ