Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Отминали сме най-тежкия спад в потреблението
България се е оттласнала от дъното на спада в потреблението и този показател бавно, но трайно преминава на положителна територия. Това стана ясно по време на втория панел на организираната от сп. "Мениджър" кръгла маса "Факторът потребление". Той беше посветен на добрите практики за насърчаване на продажбите и в него участваха главно представители на бизнеса.
Потребителските разходи са с около 7% под най-големия си пик от 2005-2006 г., съобщи Кристофор Павлов, главен икономист на Уникредит Булбанк. По този показател се приближаваме до страни като Хърватска и Румъния. Добрата новина е, че най-тежкият спад в потреблението вече е отминал и отрицателните цифри тази година за пръв път от началото на кризата излизат на положителна територия, според актуален анализ на Уникредит Булбанк. Дъното е било през 2009 г. когато частното потребление у нас е било - 7,6%. През 2010 то е - 0,6, а до края на 2011 се очаква да се стабилизира около 1,1.
За следващите две години се очертава възходящ тренд, като прогнозата на Уникредит Булбанк за 2012 е за ръст от 1,9%, а за 2013 г. - 2,3%. Паралелно с това ще се вдига и брутният вътрешен продукт на глава от населението като за тази година се очаква показателят да е 5163 евро, догодина - 5425 евро, а през 2013 г. - 5761. За сравнение през 2009 г. БВП на глава от населението в евро е бил 4618 евро.
Бавен, но балансиран ръст на потреблението както при храните така и при останалите стоки, прогнозира и Кристоф Шулте от управата на "Метро Кеш енд Кери България".
Между 15 и 29% са се свили продажбите на дребно в периода 2005-2008 г. като спадът е бил най-голям при мебелите, черна и бяла техника, т.е. стоките, свързани с недвижимите имоти. При тях свиването на продажбите на дребно достига 40%. Сериозен спад, около 20% за същия период има и в секторите текстил, облекла, обувки като в последната година се забелязва лека стабилизация, съобщи още главният финансист на Уникредит Булбанк като уточни, че е рано да се говори за тенеднция.
За първи път през второто тримесечие на тази година има увеличен дял на вътрешното потребление в БВП от 2008 насам, но още не може да се каже дали е временно явление или стабилна тенденция, повърди и икономическият министър Трайчо Трайков. Като цяло обаче българите все още не усещат, че се появява светлина в тунела и остават песимистично настроени за настоящето и близкото бъдеще, съобщи Боряна Димитрова, управляващ партньор на социологическата агенция "Алфа Рисърч". Само 20-25% от българите смятат, че догодина икономическото състояние на страната ще бъде на същото ниво или по-добро. Останалите 75% са песимистично настроени, добави тя. През годините на кризата се наблюдава масово преминаване на големи групи потребители от среден стандарт на живот към по-долния междинен етаж на жизнен стандарт.
Големият заложник на кризата, който още дълги години ще търпи последствия в негативен план е производството, смята Кирил Вътев, собственик на компанията за висококачествени месни продукти "Тандем". Причината за това е, че производството е поставено в сериозна зависимост от търговците и банките, разясни той. Дълга криза специално в производството на храни, прогнозира още Вътев, защото според него там ще се увеличава нестоковото производство и хората ще се върнат към позабравения модел на поведение, когато "ятаците от село" правят консерви за близките си в градовете.
В края на форума, главният редактор на сп. "Мениджър" г-н Максим Майер обяви официално старта на нашата инициатива "Намали с 10", в която каним колкото се може повече компании да намалят цените с 10 лв., 10%, 10 ст. за месеците ноември, декември, януари. Това би могло да създаде една своеобразна ценова ваканция, която ще излъчи положителен сигнал от страна на бизнеса към потребителите и, да се надяваме, ще повиши доверието у тях, каза в заключение г-н Майер.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.