Пет примера за реформа, променили коренно живота в Индия

Пет примера за реформа, променили коренно живота в Индия

Животът на милиони индийци се е преобразил с възхода на икономиката този век благодарение на реформите, започнати през 1991 година. Агенция ДПА дава пет примера за промени в ключови области, коренно променили всекидневието на жителите на страната.

1. Отваряне на телекомуникациите и телевизията към света

Преди реформите един държавен телевизионен канал - Дордашан - разпространяваше забавни програми и новини. Въвеждането на сателитна телевизия, скоро след реформите, пренесе света в индийските холове чрез стотици канали. Реформите унищожиха и монопола в телекомуникациите, както и списъка с чакащи години наред за прокарване на стационарен телефон. Сега в Индия има над 1 милиард абонати на мобилни телефонни услуги и тази година ще бъдат продадени 140 милиона смартфона, според консултантската компания Гартнър (Gartner).

2. Автомобили: от лукс до необходимост

Индийският автомобилен пазар на практика бе затворен за внос чрез високите мита и бюрокрацията, заради които имаше само два модела - Морис Оксфорд (Morris Oxford), наричан Амбасадор (Ambassador), и Фиат (Fiat). Те обаче бяха недостъпни за повечето семейства. Чакаше се дори за мотопеди. През 1993 година правителството намали митата и другите бариери за чуждестранните компании. Днес почти всички световни автомобилни гиганти присъстват на пазара, на който всяка година се купуват 2,8 милиона коли. Очаква луксозният сегмент на пазара да се удвои до 2020 година спрямо 40 000 продадени автомобила за миналата година.

3. Динамичен растеж на индийската търговия на дребно

Индийците някога разчитаха на паралелен внос или на пътувания в чужбина, за да се сдобият с чуждестранни марки. От 1991 година бариерите в сектора за търговия на дребно постепенно бяха вдигнати, а вече е позволена и чуждестранна собственост при смесени дружества в търговията на едро и в едномарковата търговия на дребно. През 2012 година страната разреши и 51 процента чуждестранно притежание в супермаркетите. Секторът се утрои между 2000 и 2015 година до около 600 милиарда долара и се очаква допълнително да се удвои до 1,3 трилиона долара до 2020 година.

4. Авиация и туристически бум

До 90-те години на миналия век държавните авиокомпании Еър Индия (Air India) и Индиън еърлайнс (Indian Airlines) бяха единствените пътнически превозвачи с лиценз за вътрешни полети. Гражданската авиация бе монопол на правителството и билетите бяха скъпи. Либерализирането започна с лицензирането на частни "въздушни таксита". През 1994 година секторът бе отворен за конкуренция. Сега се предлагат нискотарифни полети от Джет еъруейз (Jet Airways), Индигоу ( IndiGo) и СпайсДжет (SpiceJet) и пазарът на вътрешни полети из огромната страна нараства с 20 процента годишно, като през 2015-а достигна 81 милиона пътници.

5. Енергийният сценарий се подобрява, поставят се нови амбициозни цели

Режимът на тока бе нещо обичайно, докато енергийният сектор не бе приватизиран поетапно от 1991 година. Все още се случва да има прекъсвания на тока, но това е доста по-рядко. Правителството освен това си е поставило за цел до 2022 година 175 гигавата да се произвеждат от възобновяеми енергийни източници.

Източник: БТА

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ