Планът на Зукърбърг: нова аудитория от 5 милиарда потребители!

Планът на Зукърбърг: нова аудитория от 5 милиарда потребители!

Повечето от нас приемат интернет като даденост. Какво да кажем обаче за близо петте милиарда жители на планетата, които в момента нямат достъп до мрежата?

По въпроса трябва да се направи нещо, смята основателят на Facebook Марк Зукърбърг. Ето защо той започна кампанията internet.org.

„Искаме да направим така, че всички – например едно дете, растящо в индийската провинция, което никога не е имало компютър – да могат да отидат в магазина, да си вземат телефон, да влязат онлайн и да получат достъп до същите неща, които аз и вие харесваме в интернет”, заяви Зукърбърг пред Си Ен Ен.

„Свързаността е основно човешко право”, добави той. „Хората ще ползват мрежата, за да решават какво правителство искат, да получат за първи път достъп до здравни услуги, да се свързват със семействата си, живеещи на хиляди километри, които не са виждали от десетилетия.”

Над 4,5 млрд. от общо 7-те милиарда души на земята нямат достъп до интернет, показват данни на Световната банка. Най-малък е достъпът в Еритрея (само 0,8 на сто от населението има интернет), Източен Тимор (0,9%) и Мианмар (1,1%). Дори в САЩ 19 на сто от гражданите нямат достъп до мрежата.

Около един милиард обаче вече ползват Facebook.

За да достигне до по-широка аудитория, Зукърбърг е привлякъл към проекта си някои от най-големите технологични компании в света като Nokia, Ericsson, Opera, Qualcomm и Samsung. Американецът е инвестирал над 1 милиард долара в начинанието. Той заяви, че „се надява да направи много повече”.

Идеята на Зук е мобилните оператори да играят водеща роля в разпространението на интернет по света. Изграждане на нови мрежи, снижаване на стойността на операциите в „облака” (cloud computing), по-ефективен, иновативен и евтин хардуер. Това са целите на предприемача. 

Трите основни проблема, които проектът се надява да реши, са финансовата достъпност на интернет, която трябва да се постигне чрез намаляване на глобалните цени на преноса на данни; по-ефективното използване на данните, за което партньорите в проекта сериозно ще намалят обема данни, необходим за употребата на повечето приложения и интернет страници; и засилване помощта за бизнеса чрез нови бизнес модели, така че да се поощрят предприемачите да осигуряват по-голяма достъпност на мрежата в световен мащаб.

Зук твърди, че прави това не само за парите. „Ако се фокусираме само върху парите, първият милиард души, които вече са във Facebook, имат много повече пари от онези 5 или 6 милиарда, до които още не сме стигнали. Не е честно, но е така. Ние просто вярваме, че всеки има правото да бъде свързан и да бъде в интернет, затова влагаме много сили в тази идея”, заяви той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ