Тактиките на най-богатия

Тактиките на най-богатия

"Не съм Дядо Коледа", казва той, но все пак понякога прави дарения. Обича цифрите и бейзбола, а най-големият му лукс е неговият частен музей. Кръстил го е на покойната си жена. Това е Калос Слим, най-богатият човек в света.

„Който не инвестира, изостава”, обича да поучава Карлос Слим и не пропуска да подхвърли тази своя любима сентенция на среща с политици и бизнесмени в Акапулко. В съответствие със същата тази сентенция са и последните му действия: неговата компания Аmerica Movil възнамерява да увеличи дела си в холандския мобилен оператор KPN на 23,5%. Това ще е неговата „първа значима инвестиция в Европа”.

Тя му струва 2,6 млрд евро, но сумата не представлява никакъв проблем за Слим. Трета поредна година той заема челното място в класацията на американското сп. "Форбс" на най-богатите в света, като оставя зад гърба си Бил Гейтс и Уорън Бъфет. Състоянието на мексиканеца в последно време намаля от 74 на 69 милиарда долара, но какво означават някакви си 5 милиарда в тази висша лига?!

С верен инстинкт

Сега милиардерът се доверява на инстинкта си. А и на контактите си на европейска земя. ЕС може и да е в криза, но европейците не са престанали да използват мобилните си телефони. Точно обратното, те говорят по телефона повече от когато и да било. Това се вписва идеално в концепцията на Карлос Слим. Точно такива сделки са изстреляли мексиканеца в лигата на най-богатите.

Възходът на 72-годишния днес Слим започва през 1990 година, когато благодарение на връзките си в мексиканското правителство той успява да купи от държавата телефонната компания Telmex за 1,8 млрд долара. Днес стойността на концерна е многократно по-висока. Няколко години след първата ударна сделка се ражда и дъщерната компания Telcel, прераснала по-късно в надрегионалния гигант America Movil с над 246 милиона клиенти. Въпреки не особено ниските си цени, компанията на Слим контролира голяма част от мексиканската комуникационна мрежа.

"Мексико АД"

За някои от пазителите на конкурентоспособността Слим е символ на монополна икономика. Вестник "La Jornada" го нарече "Мексико АД". През 2011 пък Мексиканската агенция за защита на конкуренцията осъди Telcel заради "нелоялно поведение". Глобата беше рекордна - 1 млрд долара. Малко по-късно обаче присъдата бе анулирана.

Въпреки критиката и съпротивата, дружеството на Слим Grupo Carso се превърна в империя. Част от холдинга са както молове, така и банки, застрахователни дружества, строителни фирми. В бъдеще мексиканецът възнамерява да навлезе и в телевизионния бранш.

Тънкия търговски усет Слим наследява от баща си - християнин, имигрант от Ливан, натрупал състояние покрай сделки с имоти по време на Мексиканската революция. Слим обича цифрите и бейзбола, а най-големият му лукс е неговият Музей на изкуството "Сумайя" в столицата на Мексико, носещ името на покойната му съпруга. "Аз не съм Дядо Коледа, благотворителността не решава проблема с бедността", казва той и въпреки това от време на време прави дарения. Повечето мексиканци са все пак плащащи клиенти.

Източник: „Дойче веле”

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ