Председателят на КЗП: Проверките, които започнахме, показват тревожна тенденция
"Проверките, които започнахме, показват тревожна тенденция. Броят на констатираните нарушения надхвърля броя на направените проверки". Това заяви пред БНР председателят на КЗП Стоил Алипиев.
"От 350 проверки са констатирани 370 нарушения. По-тревожното е, че около 150 са нелоялните търговски практики при големи търговци, останалите са свързани с по-леки нарушения. Нелоялните търговски практики в такъв голям обем са силно притеснителна тенденция. Това означава, че този проблем е бил пренебрегван или толериран даже в продължение на доста време", коментира той в предаването "Неделя 150".
Най-голямата възможна глоба, според закона, е 50 000 лв. Тази глоба обаче не е с еднакво значение за различните търговци, подчерта Алипиев и добави, че за един голям търговец такава глоба няма да е от съществено значение. Той смята, че е добре да се помисли за увеличаване на глобите в следващия парламент.
По думите му констатираните нарушения са именно при големи търговци, защото те са проверяваните. Председателят на КЗП обясни, че проверките са насочени към тях, защото големите търговци могат да изкривят пазара и да въвлекат всички останали:
"Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент - 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени. Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара".
Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи, посочи Стоил Алипиев и добави:
"Въпросът е дали той дава съгласие в следствие на негов информиран избор или в следствие на това, че е подведен".
Той даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти.
Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената.
Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция "Плащаш 2, получаваш 3". Има случая, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, изброи председателят на КЗП.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.