Пуснатият под гаранция шеф на Хидрострой свика брифинг насред недостроения Лот 1 на "Хемус"

Пуснатият под гаранция шеф на Хидрострой свика брифинг насред недостроения Лот 1 на Хемус

Пуснатият под гаранция шеф на Хидрострой свика брифинг насред недостроения Лот 1 на "Хемус"

Пуснатият под гаранция шеф на "Хидрострой" Велико Желев, който беше задържан по-рано през седмицата и обвинен в изнудване свика импровизирана пресконференция в участък от недостроения Лот 1 на магистрала "Хемус". Желев покани медии на аутобана за съвместна инспекция.

"Ние не се срамуваме от това, което строим по пътищата.", заяви Желев, който бе разположил и полеви прес кът с маса и столове на едно от платната на участъка.

"В участък 1 фирмата "Хидрострой" има договори за доставки на материали и техника. На този участък имаме 2 договора на обща стойност 213 411 734 лв. До момента имаме актувано 136 265 665 лв. Това са вложени сертифицирани пари или изпълнени 75% от трасето. Ние сме получили прословутия аванс за този участък - 76 597 509 лв без ДДС. От сертификатите, които сме изработили, са приспаднати 49 240 956 лв. И остава аванс за възстановяване на стойност 27 356 352 лв.", посочи Желев

 "Хидрострой" има два договора на обща стойност 213 411 734 лв. за строителството на ЛОТ 1 на магистрала "Хемус". В участък 1 фирмата има договори за доставки на материали и техника. На този участък имаме 2 договора на обща стойност 213 411 734 лв. До момента имаме актувано 136 265 665 лв. Това са вложени сертифицирани пари или изпълнени 75% от трасето. Ние сме получили прословутия аванс за този участък - 76 597 509 лв без ДДС. От сертификатите, които сме изработили, са приспаднати 49 240 956 лв. И остава аванс за възстановяване на стойност 27 356 352 лв.", разказа Желев.

Строителният предприемач направи коментара в отговор на призив от служебната власт за проверка дали компанията му е получавала авансово милиони за строителството на пътища. Нещо повече, вътрешният министър Иван Демерджиев призова прокуратурата да потърси връзка между "Хемус" и документите, които той е принуждавал свой служител да подписва. 

Той обясни, че фирмата "Хидрострой" се е явила на търгове, проведени от държавната фирма "Автомагистрали", за 9 от лотовете. "По решение на правителството държавата сключи договор с "Автомагистрали". Държавната фирма "Автомагистрали" проведе търгове, покани над 17 фирми да участват. Ние участвахме на 9 от лотовете. От тези 9 лота, ние бяхме избрани с най-ниски цени от фирмата "Автомагистрали" за работа, доставки на материали, наем на техника на два от лотовете", поясни Желев.  

По-рано тази сутрин в интервю за bTV строителният предприемач Велико Желев обясни, че България вече не е приоритет за "Хидрострой" и компанията е започнала преговори да изнесе бизнеса си в чужбина.

"За тези години искрено съм се надявал, че няма да се стигне до това политиците да посегнат на бизнеса. Ние, строителният бранш, си знаем, че когато и да има избори - местни, парламентарни – политиците започват да обиждат строителите. И се започва – Вие работихте с този кмет, правителство. Хора, ние строителите работим с кмета, който е избран. Ние работим с МС, НС, които са избрани. С кого да работим освен с назначения министър, агенция", каза Желев. 

А адвокатът му Менко Менков уточни, че ще бъдат предоставени доказателства, които опровергават повдигнатите срещу клиента му обвинения. Предстои да бъдат разпитани 40 души. "Надявам се, че прокуратурата бързо ще изяснят истината. Предадохме записите. Вижда се, че той излиза и отива да кара ски и нищо му няма, коментира Менков, визирайки подалият сигнал бивш директор "Строителство" в една от фирмите под шапката на "Хидрострой" - ВДХ. Арестът на Желев, съпътстван от акция с обиски, беше изъвршен по този сигнал. 

"Другото, което искаме, е разследващите да видят какво сме им изпратили във ВДХ (бивша Водстройпроект 98, която е купена от Хидстрострой през 2016 г.), за да се изясни действителния му мотив", посочи Менков. 

По отношение на въпроса къде са авансово приведените милиони по спечелените процедури, Менков отговори: "всички са тук и са в България, в проекти, които са изпълнени. Авансите, които се плащат, не са незаконна процедура, а са абсолютно законна, регламентирана, добавя той. 

"Ние сме само строители. Без значение кой от коя партия, ние искаме правила. Това политиците трябва да го разберат. Ние сме инвестирали в техника, искаме да си работим в България", каза Велико Желев. Той добави, че държавата е определила правилата - "държавата реши да сключи договор с "Автомагистрали". "Автомагистрали" направи търг. Ние бяхме поканени и други фирми бяха поканени. Сключихме договор. Имаме оферти. В тези различни участъци. Ние сме участвали във всички. Защо никой не казва, че имаше проведен търг от "Автомагистрали" и бяха избрали фирмите, които ще доставят техника, материали. Никой не го казва. "Автомагистрали“ взеха аванс, те го дадоха на фирмите. Какво незаконно. Незаконно е, че държавата не си свърши работата и не си подготви магистралите в сроковете. Ето колко сме получили 50… аванс, 70 милиона по двата договора. До момента имаме извършена работа за 136 милиона. Приспаднат аванс 50 милиона. Останалите са 27 милиона. Защо никой не казва, че има остатъци. Обезпечен аванс по закон, че спазваме всичко", добави Желев. 

Аз, като Велико Желев, като физическо лице съм ви подготвил годишните си декларации, аз съм си платил данъците, каза строителният предприемач. "100 проверки ми направиха, мога да ви кажа какви сметки имам и къде съм изнесъл пари. Аз съм изнесъл пари не в една държава, аз съм превел от моя сметка в моя в друга сметка, в друга държава. След като съм си платил данъците. Нормално е да инвестирам и другаде. Вече сме се отвратили от бизнес средата, която има в България", посочи той.

По думите на Велико Желев, за две години и половина АПИ не е обявила един търг за строителство на пътища. "Говорят за милиарди, инвестирани в пътища, а няма нито един. За три години са пет търга. Кажете ми за три години как ще оправим пътищата", добави Желев.

Той разказа, че е имало много срещи между регионалният министър Шишков и камарата на строителите в България и браншова камара "Пътища", на повечето от които Желев лично е присъствал. "Тези срещи бяха много ползотворни. Но господин Шишков заговори за единни нерегламентирани разплащания към строителите. Мисля, че господин Шишков е подведен жестоко от някого, защото няма как един министър, който и да е той, да излезе и да каже, че са откраднати една трета от асфалтите в този път. Те минаха по всички магистрали и видите ли една трета е открадната. Е добре, как така?", попита Велико Желев.

Аз знам, че си невинен до доказване на противното, каза още строителния предприемач. "Няма как един министър да отиде да вземе една ядка и да каже ето те са крадци. Как обиждаш компаниите и казваш, че крадат. Има си правила и ред. Аз не казвам, че ние сме безгрешни и че нямаме грешки, може да има компрометирани участъци и затова си носим гаранциите. Ако има – отиваме", посочи Велико Желев.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ