Време ли е за модернизация на Кодекса на труда?

Време ли е за модернизация на Кодекса на труда?

Заместник-министър Жулиета Върлякова ще бъде участник в институционалния дебат на предстоящия HR Next Level форум, организиран от списание „Мениджър“. Тя организира и координира дейността на Министерството на труда и социалната политика в областта на защитата при безработица и насърчаване на заетостта, пазара на труда, трудовата миграция и свободното движение на работници. Отговаря за доходите от труд и жизнено равнище, социален диалог и социална икономика, демографска политика и социални инвестиции. Наблюдава и координира дейността на Агенцията по заетостта и Центъра за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи към МТСП.

Започва работа в сферата на труда и социалната политика през 1991 г. Професионалният й път е тясно свързан с Агенцията по заетостта. Преминава през всички експертни и ръководни длъжности в дирекция „Бюро по труда“ Стара Загора, като от 2020 г. е неин директор. Професионалните й компетенции включват трудово посредничество в България и чужбина, предоставяне на целия набор от услуги на търсещи работа лица и работодатели, защита на националния пазар на труда, организиране и координиране дейността на отдел „Посреднически услуги” и дирекция „Бюро по труда”.

- Какви са плановете от страна на държавата за модернизация на Кодекса на труда?

- Един от основните приоритети, по който Министерството на труда и социалната политика (МТСП) работи в момента е усъвършенстването на трудовото законодателство, свързано с гарантиране на по-голяма предвидимост и прозрачност на условията на труд при наемане на работници и служители. Планира се предприемане на мерки, които да позволят по-добро съчетаване на личния и професионалния живот на работещите. Основната цел е да се повишат възможностите за достоен труд и да се създадат условия за по-висока производителност на труда, като се запази гъвкавостта за работодателите при организирането на работата. В тази връзка МТСП е разработило законопроект за промени на Кодекса на труда, чрез който се цели да се изпълнят посочените мерки.

- Какво да очаква бизнесът в тази насока?

- В българското трудово законодателство са регламентирани множество варианти за гъвкавост в трудовото правоотношение, които отчитат интересите на работодателите и техните работници. В Кодекса на труда са установени специфични права и задължения на страните по трудовото правоотношение при извършване на работата от разстояние, временна  работа, краткотрайна сезонна работа в селското стопанство, работа на непълно време, работно време с променливи граници, работа чрез предприятие за осигуряване на временна работа, работа при повече от един работодател. В значителна степен възможността за гъвкавост при организацията на работата е въпрос на познаване и прилагане на трудовото законодателство.

- Какво се случва с въвеждането на електронни трудови книжки?

- Създаването на т.нар. електронна трудова книжка е въпрос, който е дискутиран със социалните партньори в предходните години. Бих искала да ви уверя, че Министерството на труда и социалната политика подкрепя тази идея по принцип и счита, че реализацията й е в унисон с тенденцията за развитие на електронното управление. Въвеждането на електронна трудова книжка трябва да се възприема като използване на информационните технологии за поддържане на база данни, свързани с трудовата дейност на работниците и служителите. Реализацията на идеята на практика поражда редица въпроси, отговорите на които следва да се търсят след провеждането на задълбочен дебат, както със социалните партньори, така и с институциите, които изграждат и подържат информационни системи, не само относно ползите, а и за евентуалните рискове за правата на работещите.

- Дали изобщо не трябва да се създаде нов Кодекс на труда?

- Безспорно е, че трудовото законодателство следва да се развива съобразно социално-икономическите условия в страната и да отчита съвременните предизвикателства, без това да води до несигурност за страните по трудовото правоотношение и възможни рискове за държавата от неизпълнение на международните ангажименти. В тази връзка е необходимо и в бъдеще да се предприемат мерки за  развитие на трудовото законодателство, отчитайки и оценявайки въздействията, които има всяко едно предложение за промяна в него.

- Ще има ли облекчение на процедурите за наемането на граждани от трети страни и мисли ли се нещо в тази насока?

- С последните изменения и допълнения в Закона за чужденците в Република България, с които се промениха и съответните разпоредби в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, се завърши напълно въвеждането в българското законодателство на европейските директиви в областта на трудовата миграция. По този начин се облекчи единната процедура за подаване и получаване на документите по всички европейски режими за достъп до националния пазар на труда на граждани на трети държави (сезонен работник, Синя карта на ЕС, Единно разрешение за пребиваване и работа и в случаите на преместване при вътрешнокорпоративен трансфер). Тези промени значително намалиха административната тежест, както за работодателите, желаещи да наемат работници – граждани на трети държави, така и за самите работници. Въведе се и възможността самите работници – граждани на трети държави, също да подават заявления за достъп до пазара на труда пред органите на МВР, когато пребивават на територията на България законно.

***

На 15 юни „Мениджър“ ще проведе Next Level HR - събитието е естествено продължение и кулминация на дългогодишната стратегия на „Мениджър“ да обсъжда теми, свързани с лидерство и успешни работодателски практики във всички свои канали. То ще постави ключови и важни въпроси пред бизнеса в България днес сред които как намира, обучава и задържа служители в условия на предизвикателен пазар на труда; как успява да ги ангажира повече в изграждане на имиджа на компанията; как се откриват специалисти извън България; как се намират висококвалифицирани кадри; как се управлява успешно и нов, и утвърден работодателски бранд.

За участие в събитието е достатъчно да направите предварителна безплатна регистрация тук: https://bit.ly/3LZWPTS

Основни партньори на Next Level HR: Tek Experts; ARS Bulgaria  

Събитието се осъществява с подкрепата на: sHRedy; Schwarz IT ; WU Executive Academy

Институционални партньори: AIBEST; besa; Българска стопанска камара; Френско-българска търговска и индустриална камара; Международно висше бизнес училище; Университет за национално и световно стопанство ; Нов Български университет

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

8-и банково-финансов форум: Лични финанси - инвестиции, доходност и има ли „живот извън банките“?
AB InBev си партнира с Netflix за ко-брандирани кампании и събития на живо
8-и банково-финансов форум: Какви са рисковете от влизането в еврозоната и подготвени ли сме за тях?
Как Европа може да използва замразените руски активи, за да помогне на Украйна?
На днешната дата, 24 октомври. Рождениците днес
Цитат на деня
Учени от САЩ и Япония разкриват нови данни за „призрачните“ частици неутрино
20 признака, че не сте случили на шеф – Част 2