Време ли е за модернизация на Кодекса на труда?
Заместник-министър Жулиета Върлякова ще бъде участник в институционалния дебат на предстоящия HR Next Level форум, организиран от списание „Мениджър“. Тя организира и координира дейността на Министерството на труда и социалната политика в областта на защитата при безработица и насърчаване на заетостта, пазара на труда, трудовата миграция и свободното движение на работници. Отговаря за доходите от труд и жизнено равнище, социален диалог и социална икономика, демографска политика и социални инвестиции. Наблюдава и координира дейността на Агенцията по заетостта и Центъра за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи към МТСП.
Започва работа в сферата на труда и социалната политика през 1991 г. Професионалният й път е тясно свързан с Агенцията по заетостта. Преминава през всички експертни и ръководни длъжности в дирекция „Бюро по труда“ Стара Загора, като от 2020 г. е неин директор. Професионалните й компетенции включват трудово посредничество в България и чужбина, предоставяне на целия набор от услуги на търсещи работа лица и работодатели, защита на националния пазар на труда, организиране и координиране дейността на отдел „Посреднически услуги” и дирекция „Бюро по труда”.
- Какви са плановете от страна на държавата за модернизация на Кодекса на труда?
- Един от основните приоритети, по който Министерството на труда и социалната политика (МТСП) работи в момента е усъвършенстването на трудовото законодателство, свързано с гарантиране на по-голяма предвидимост и прозрачност на условията на труд при наемане на работници и служители. Планира се предприемане на мерки, които да позволят по-добро съчетаване на личния и професионалния живот на работещите. Основната цел е да се повишат възможностите за достоен труд и да се създадат условия за по-висока производителност на труда, като се запази гъвкавостта за работодателите при организирането на работата. В тази връзка МТСП е разработило законопроект за промени на Кодекса на труда, чрез който се цели да се изпълнят посочените мерки.
- Какво да очаква бизнесът в тази насока?
- В българското трудово законодателство са регламентирани множество варианти за гъвкавост в трудовото правоотношение, които отчитат интересите на работодателите и техните работници. В Кодекса на труда са установени специфични права и задължения на страните по трудовото правоотношение при извършване на работата от разстояние, временна работа, краткотрайна сезонна работа в селското стопанство, работа на непълно време, работно време с променливи граници, работа чрез предприятие за осигуряване на временна работа, работа при повече от един работодател. В значителна степен възможността за гъвкавост при организацията на работата е въпрос на познаване и прилагане на трудовото законодателство.
- Какво се случва с въвеждането на електронни трудови книжки?
- Създаването на т.нар. електронна трудова книжка е въпрос, който е дискутиран със социалните партньори в предходните години. Бих искала да ви уверя, че Министерството на труда и социалната политика подкрепя тази идея по принцип и счита, че реализацията й е в унисон с тенденцията за развитие на електронното управление. Въвеждането на електронна трудова книжка трябва да се възприема като използване на информационните технологии за поддържане на база данни, свързани с трудовата дейност на работниците и служителите. Реализацията на идеята на практика поражда редица въпроси, отговорите на които следва да се търсят след провеждането на задълбочен дебат, както със социалните партньори, така и с институциите, които изграждат и подържат информационни системи, не само относно ползите, а и за евентуалните рискове за правата на работещите.
- Дали изобщо не трябва да се създаде нов Кодекс на труда?
- Безспорно е, че трудовото законодателство следва да се развива съобразно социално-икономическите условия в страната и да отчита съвременните предизвикателства, без това да води до несигурност за страните по трудовото правоотношение и възможни рискове за държавата от неизпълнение на международните ангажименти. В тази връзка е необходимо и в бъдеще да се предприемат мерки за развитие на трудовото законодателство, отчитайки и оценявайки въздействията, които има всяко едно предложение за промяна в него.
- Ще има ли облекчение на процедурите за наемането на граждани от трети страни и мисли ли се нещо в тази насока?
- С последните изменения и допълнения в Закона за чужденците в Република България, с които се промениха и съответните разпоредби в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, се завърши напълно въвеждането в българското законодателство на европейските директиви в областта на трудовата миграция. По този начин се облекчи единната процедура за подаване и получаване на документите по всички европейски режими за достъп до националния пазар на труда на граждани на трети държави (сезонен работник, Синя карта на ЕС, Единно разрешение за пребиваване и работа и в случаите на преместване при вътрешнокорпоративен трансфер). Тези промени значително намалиха административната тежест, както за работодателите, желаещи да наемат работници – граждани на трети държави, така и за самите работници. Въведе се и възможността самите работници – граждани на трети държави, също да подават заявления за достъп до пазара на труда пред органите на МВР, когато пребивават на територията на България законно.
***
На 15 юни „Мениджър“ ще проведе Next Level HR - събитието е естествено продължение и кулминация на дългогодишната стратегия на „Мениджър“ да обсъжда теми, свързани с лидерство и успешни работодателски практики във всички свои канали. То ще постави ключови и важни въпроси пред бизнеса в България днес сред които как намира, обучава и задържа служители в условия на предизвикателен пазар на труда; как успява да ги ангажира повече в изграждане на имиджа на компанията; как се откриват специалисти извън България; как се намират висококвалифицирани кадри; как се управлява успешно и нов, и утвърден работодателски бранд.
За участие в събитието е достатъчно да направите предварителна безплатна регистрация тук: https://bit.ly/3LZWPTS
Основни партньори на Next Level HR: Tek Experts; ARS Bulgaria
Събитието се осъществява с подкрепата на: sHRedy; Schwarz IT ; WU Executive Academy
Институционални партньори: AIBEST; besa; Българска стопанска камара; Френско-българска търговска и индустриална камара; Международно висше бизнес училище; Университет за национално и световно стопанство ; Нов Български университет
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.