ГЕРБ и Реформаторите обещават да направят България по-добро място за живеене

ГЕРБ и Реформаторите обещават да направят България по-добро място за живеене

„Да направим България добро място за живеене и да я превърнем в стабилна и силна държава!” Това е един от ангажиментите в подписаното днес следобед коалиционно споразумение между ГЕРБ и Реформаторският блок за реализиране на съвместно управление с пълен, четиригодишен мандат.

След близо 8-часови консултации вчера между ГЕРБ, Реформаторите, Патриотичният фронт и АБВ най-накрая се стигна до решение за сформиране на съвместно правителство между партията победител на последните парламентарни избори и Реформаторския блок. В него свой представител ще има АБВ – Ивайло Калфин, за когото малко по-рано днес, след заседание на Националния съвет на партията на Първанов стана ясно, че освен министър, ще бъде и вицепремиер - четвъртият в новото правителство, както се разбира от описаната структура в подписаното коалиционно споразумение.

Сега вижте пълния текст на споразумението, поставящо основите на бъдещото управление

КОАЛИЦИОННО СПОРАЗУМЕНИЕ

I. НИЕ,

ПОЛИТИЧЕСКА ПАРТИЯ ГЕРБ

И

ПОЛИТИЧЕСКИ СЪЮЗ РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК И ПАРЛАМЕНТАРНО ПРЕДСТАВЕНИТЕ ПАРТИИ ОТ КП РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК

ДВИЖЕНИЕ БЪЛГАРИЯ НА ГРАЖДАНИТЕ

ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ

СЪЮЗ НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ

НАРОДНА ПАРТИЯ СВОБОДА И ДОСТОЙНСТВО

БЪЛГАРСКИ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ

БЪЛГАРСКА НОВА ДЕМОКРАЦИЯ

КАТО ВЗЕХМЕ ПРЕДВИД:

1. Трудната икономическа ситуация в страната, кризата в публичните финанси и банковия сектор, дефицитите в енергийния сектор;
 
2. Блокираното финансиране по ключови оперативни програми и забавеното начало на програмния период (2014-2020);
 
3. Тежките социални проблеми на голяма част от българските граждани;
 
4. Необходимостта от решителни реформи в редица сектори: образование, здравеопазване, правосъдие, публични администрации;
 
5. Накърненото доверие към държавата от страна на основните партньори в ЕС

ОСНОВАВАЙКИ СЕ НА:

1. Споделената визия за развитие на България като европейска държава, която спазва върховенството на закона, и има институции, които работят в интерес на гражданите, гарантират ефективност и прозрачност, създават условие за достоен живот и личностно развитие;
 
2. Вярата в евроатлантическите ценности и принадлежността на двете формации към Европейската народна партия;
 
3. Сходството в програмите, с които формациите участваха в парламентарните избори през 2014 г.
 
4. Проведените консултации и преговори, на които беше постигнато съгласие по приоритетите и намеренията, където бяха налице различия в програмите

ОТЧИТАМЕ С ОТГОВОРНОСТ:

1. Очакванията на българските граждани за стабилно и предвидимо управление, което да работи в техен интерес;
 
2. Необходимостта България да бъде стабилен партньор на европейските институции и да може адекватно да участва в процеса на вземане на решения на европейско ниво

СМЕ УВЕРЕНИ В:

1. Това, че една значителна част от българските граждани на парламентарните избори дадоха подкрепата си за проевропейско управление с мандат за извършване на реформи;
 
2. Възможността за формиране на дясно-центристко правителство с широка парламентарна подкрепа
 

СЕ АНГАЖИРАМЕ ДА СЛЕДВАМЕ СЛЕДНИТЕ ПРИНЦИПИ:

1. Върховенство на закона;
 
2. Добро управление;
 
3. Демократичност;
 
4. Честност и отговорност към гражданите;
 

5. Гарантиране на правата, сигурността и благосъстоянието на гражданите;
 
6. Съхраняване и развитие на националната идентичност;
 
7. Споделена отговорност;
 
8. Прозрачност;
 
9. Толерантност, недопускане на дискриминация и дезинтеграция;
 
10. Противопоставяне на езика на омразата и националпопулизма.

ПРИЕХМЕ РЕШЕНИЕ ДА ОБЕДИНИМ СВОИТЕ УСИЛИЯ ЗА:

1. Да дадем сигурност за функционирането на държавата като стабилизираме институциите, предотвратим срастването на икономическа, политическа и съдебна власт против интереса на гражданите и следваме посоката на европейското ни развитие.
 
2. Да мобилизираме своите усилия и потенциала на публичния и частния сектор, на гражданската енергия, за определяне на верните решения за реформиране на държавата.
 
3. Да очертаем ясна перспектива на гражданите и бизнеса за развитието им в по-дълъг хоризонт до 2030 година.
 
4. Да направим България добро място за живеене и да я превърнем в стабилна и силна държава. Държавната и политическа системи да се реформират, за да преустановим опитите демокрацията да бъде подменяна.
 
5. Да модернизираме управлението и държавата, за да бъдат в крак с развитието на съвременните глобални процеси и технологии. През образованието на младите българи да формираме поколения, способни да модернизират държавата.
 
6. Да създадем условия за развитие на страната и да постигнем значим и бърз растеж. Да увеличаваме доходите на базата на напредък в икономиката. Всяко самоцелно решение извън обективните възможности на приходите в бюджета крие опасност от нестабилност и несигурност.
 
7. Да използваме средствата от европейската солидарност по най-ефективния начин като ги разпределяме честно и прозрачно. Да засилим ефекта от вложените европейски средства в проекти, които подобряват публичната, бизнес- и инвестиционната среда и съхраняват природата на България.
 
8. Да гарантираме национална и енергийната независимост на страната.
 
9. Да гарантираме социалните права на гражданите и достигнатите нива на социални плащания, като използваме всяка възможност за тяхното повишаване. Да провеждаме социална политика, която помага на уязвимите групи и безработните. Да им дава участие в пазара на труда, да се образоват и квалифицират постоянно, за да имат основа за добра реализация.
 
10. Да спазваме върховенството на закона като основа за възстановяването на справедливостта и като задължително условие за добрата бизнес- и публична среда.

II. ПП ГЕРБ и КП Реформаторски блок обединяват своите усилия за създаване на проевропейско реформаторско правителство за стабилно развитие на България и за осигуряване на парламентарно мнозинство, което да подкрепя политиките, провеждани от това правителство.

 

III. ПРОГРАМНА ДЕКЛАРАЦИЯ

1. Управленските приоритети на коалиционното правителство са отразени в Програмна декларация, приложена към настоящото споразумение.
 
2. На основата на Програмната декларация коалиционното правителство изготвя в едномесечен срок Програма за управление, която представя на Народното събрание.
 
3. Реализирането на Програмата за управление на проевропейското реформаторско правителство ще се основава и на обща законодателна програма за изпълнение на основните приоритети в нея.
 
4. Програмната декларация е основа на сключеното коалиционно споразумение. Тя е подкрепена и от други политически сили, формиращи парламентарно мнозинство, които удостоверяват едностранно своята подкрепа. Подкрепата за програмната декларация означава подкрепа за управленските и законодателни мерки, с които тя се реализира.
 
5. Програмната декларация може да бъде допълвана от политическите сили, които я подкрепят, при запазване на първоначалния текст.
 
6. Допълнения и промени в програмната декларация се правят с взаимното съгласие и след одобрение на двете политически сили, които са я съставили и приели – ПП ГЕРБ и КП Реформаторски блок.

 

IV. ФОРМУЛА НА УПРАВЛЕНИЕТО

1. МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ И МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ
 

1. ПП ГЕРБ посочва министър-председател и предлага правителство в съответствие с чл. 99 (1) от Конституцията на Република България;
 
2. Съставът на правителството се определя в режим на консултации между двете политически сили ПП ГЕРБ и КП Реформаторски блок;
 
3. Членове на правителството са предложените от всяка една от двете политически сили в съотношение пропорционално на тяхното парламентарно представителство;
 
4. Членове на правителството могат да бъдат и кандидати, които не принадлежат към някоя от двете политически сили, но предложени от тях, и при взаимното съгласие на партньорите;
 
5. Заместник-министри, членове на политически кабинети и други се определят от ресорните министри в процедура на съгласуване с министър-председателя;
 
6. Промените в състава на правителството се правят по реда, установен в Конституцията и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, при предварително съгласуване с коалиционния партньор;
 
7. Право на окончателно решение при персоналните назначения в правителството и органите на изпълнителната власт принадлежи на министър-председателя;
 
9. При оставка на някой заместник-министър председател или някой от министрите, посочилата го политическа сила излъчва нов кандидат за същата позиция. След одобрение от министър-председателя, същият се предлага за одобрение в Народното събрание;
 
10. Ако партньорът в коалицията не излъчи друг представител, той се посочва от министър-председателя;
 
Структура и състав на Министерския съвет:
 

министър-председател;
 
заместник министър-председател по коалиционна и административна политика;
 
заместник министър-председател по координация на европейските политики и институционалните въпроси;
 
заместник министър-председател по европейските фондове и икономическата политика;
 
заместник министър-председател по демографската и социалната политика;
 
министър на финансите;
 
министър на вътрешните работи;
 
министър на регионалното развитие и благоустройството;
 
министър на труда и социалната политика;
 
министър на отбраната;
 
министър на външните работи;
 
министър на правосъдието;
 
министър на образованието, младежта и науката;
 
министър на здравеопазването;
 
министър на културата;
 
министър на околната среда и водите;
 
министър на земеделието и храните;
 
министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията;
 
министър на икономиката;
 
министър на енергетиката;
 
министър на туризма;
 
министър на физическото възпитание и спорта;
 

МЕХАНИЗЪМ ЗА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ

2.1. Решенията между партньорите се взимат с консенсус. Този принцип важи за решенията на Правителството, както и за решенията в парламентарната дейност;

2.2. При взети решения партньорите се ангажират с безусловна подкрепа в рамките на коалицията;

2.3. Когато консенсусът по т.2.1 не е постигнат, се използват всички възможни парламентарни механизми за консултации, диалог, преговори между партньорите до намиране на общо решение;

2.4. След подкрепата си за общото решение и при съществуване на различни аргументи или съображения по взетото решение, те могат да бъдат разяснени като "особено мнение";

2.5. Право да изразява позиция от името на двата политически партньора може да бъде делегирано на определено от тях лице.

ОРГАНИ НА КОАЛИЦИЯТА

Органите на коалицията имат само консултативен характер и не могат да предопределят решенията на институциите, определени с Конституцията и законите на страната.

МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ

1. Като консултативен орган за формиране на политически решения се използва Съвета за развитие (Създаден с ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 110 на МС от 3.06.2010 г. за създаване на Съвет за развитие при Министерския съвет);
 
2. Съветът за Развитие към Министерски съвет се ръководи от министър-председателя. В него участват министрите от кабинета.С оглед по-добрата връзка между законодателна и изпълнителна власт, в заседанията на съвета за развитие могат да участват и представители на парламентарните групи на ПП ГЕРБ и КП РБ, както и политическите сили, формиращи парламентарното мнозинство;
 
3. В Съвета за развитие се обсъждат въпроси в правомощията на правителството: актуални въпроси, конкретни секторни политики, стратегически въпроси, както и провежданите реформи;
 
Решенията на Съвета за развитие се отнасят до дейността на изпълнителната власт и се изпълняват от нейните представители.
 

НАРОДНО СЪБРАНИЕ
 

1. Съвместните заседания на ръководствата на ПГ на ПП ГЕРБ и на КП Реформаторски блок, заедно с политическите сили, формиращи парламентарно мнозинство, се провеждат всяка седмица преди началото на пленарната сесия;
 
2. На съвместните заседания участват и лидерите на политическите сили;
 
3. На съвместните заседания се разглеждат общи политически въпроси, както и такива по законодателната дейност;
 
4. Решенията от съвместните заседания на парламентарните групи се вземат с консенсус и се изпълняват от парламентарните групи;
 
5. Режим на консултации относно законодателни инициативи на отделни или група народни представители от съответните парламентарни групи:
 

6. Съответната законодателна инициатива на народен представител или група народни представители се представя на вниманието на ръководствата на парламентарните групи, подкрепящи коалицията, като се търси принципна подкрепа;
 
7. Законодателната инициатива от съществено значение се представя на вниманието на съответния министър за съгласувателно становище, в което изрично се посочва дали инициативата отговаря на програмната декларация на МС и заложените конкретни мерки в програмата на министерството;
 
8. При наличие на принципна подкрепа от страна на ръководствата на парламентарните групи и съответния министър, конкретните предложения по одобрения на първо гласуване законопроект се съгласуват между ръководствата на парламентарните групи, народните представители от ПП ГЕРБ и КП РБ, участващи в ръководството на съответната постоянна парламентарна комисия и съответния заместник-министър, отговарящ за законодателната дейност, който е длъжен да информира министъра за постигнатия консенсус.

V. СРОК

Срок на настоящото коалиционно споразумение е срокът на мандата 2014-2018 г.

Подписали:

ЗА ПП ГЕРБ: ЗА КП РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК:

………………………ПП "Движение България на гражданите": ………………….

Бойко Борисов Меглена Кунева

ПП "Демократи за силна България": ……………………..…

Радан Кънев

ПП "Съюз на демократичните сили": …………………….…

Божидар Лукарски

ПП "Народна партия "Свобода и достойнство": …………

Корман Исмаилов

ПП "Български земеделски народен съюз": ………………

Николай Ненчев

ПП "Българска нова демокрация": …………………………

Доц.д-р Борислав Великов

София, 6 ноември 2014 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ