Издатели и главни редактори питат ЦИК как ще гарантира равното третиране на медии в изборния ден

Издатели и главни редактори питат ЦИК как ще гарантира равното третиране на медии в изборния ден

Управляващи и главни редактори на повече от десет медии изпратиха писмо Централната избирателна комисия (ЦИК) с въпрос какви мерки ще предприеме, за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната за огласяване на социологически данни в изборния ден. Те напомнят, че на предишните избори едни медии бяха санкционирани, а други не.

Според тях забраната за огласяване на резултати от социологически проучвания в деня на изборите лишава избирателите от информация и ги поставя в неравностойно положение спрямо участниците във вота, които имат достъп до социологически проучвания през целия изборен ден. Главните редактори и управляващи медии смятат подобна забрана за ненужна и в ущърб на избирателите.
Ето какво гласи пълния текст на писмото:

До
г-жа Ивилина Алексиева
Председател
Централна избирателна комисия

Уважаема г-жо Алексиева,


уважаеми членове на ЦИК,

Ние, управляващи и главни редактори на долуподписаните медии, за пореден път в деня за размисъл и в деня на изборите за Народно събрание на 5ти октомври ще бъдем изправени пред труден избор.

Като медии носим отговорност пред нашите читатели, зрители и слушатели за това те да бъдат максимално добре информирани. В същото време чл. 205, ал. 5 от Изборния кодекс възпрепятства медиите да огласяват резултати от социологически проучвания в деня на изборите.

Смятаме, че тази разпоредба лишава избирателите от информация и ги поставя в неравностойно положение спрямо участниците във вота, които, от своя страна имат достъп до социологически проучвания през целия изборен ден.

Според нас подобна забрана е ненужна и в ущърб на избирателите. Тя подценява разумa им и допуска, че политическият им избор може да бъде манипулиран от информация за социологически анкети. Заради това си убеждение ще настояваме още в началото на работата си депутатите от следващото Народно събрание да гласуват поправка в Изборния кодекс, с която тази забрана да бъде отменена.

Обръщаме се към вас заради друг, много сериозен проблем свързан с прилагането на закона. Забраната на практика не може да бъде приложена еднакво спрямо всички, особено при съвременните средства за информация и комуникация. Тя в най-голяма степен ограничава медиите с ясна собственост и т.нар. традиционни медии, но е неясно как се отнася към анонимни сайтове, блогове, постове в социалните мрежи.

В същото време всички сме свидетели, че въпреки законовата забрана, в деня на вота изобилстват информации за текущи резултати от гласуването, които са представени от медиите като класации на песни, книги, филми и прочие. Заради забраната никъде не се посочва източника на обявяваните социологически данни и никой не носи отговорност за тяхното качество, което създава условия за манипулации, каквито законът би следвало да ограничава.

Именно в тази връзка се обръщаме към ЦИК, с молба и настояване да получим недвусмислено тълкуване по следните въпроси:

1. Спрямо кои категории медии ЦИК ще санкционира забраната в Изборния кодекс? Освен вестници и телевизии, кои сайтове влизат в тази група, включват ли се социалните мрежи, блогинг платформите, страниците на медии във Facebook, Twitter и прочие?
 
2. Какви мерки ще предприеме ЦИК, за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната и как ще избегне повторение на ситуации от предходните избори, когато едни медии бяха санкционирани, а други не?
 
3. Как ЦИК тълкува практиката за огласяване на социологически резултати в изборния ден, маскирани под друга форма, привидно неотнасяща се към изборните резултати (музикални, литературни и филмови класации и т.н.)?

Писмото е подписано от

Павел Станчев,
главен изпълнителен директор на bTV Media Group (за телевизиите и радиата на бТВ Медиа Груп)

Силва Зурлева,
член на Борда на директорите на "Нова броудкастинг груп"

Христо Христов, управител на Нетинфо

Вяра Анкова, генерален директор на БНТ

Радосвет Радев, изпълнителен директор на Дарик Радио

Константин Вълков, програмен директор на Дарик Радио

Виктория Миткова, изпълнителен директор на Медийна група Bulgaria On Air.

Венелина Гочева, управител на Медийна група България Холдинг и издател на вестниците "24 часа" и "Труд"

Петьо Блъсков, главен редактор на в. "Труд"

Борислав Зюмбюлев, главен редактор на в. "24 часа"

Станимир Въгленов, директор онлайн проекти Медийна група България Холдинг

Галя Прокопиева, "Икономедиа"

Велислава Попова, dnevnik.bg

Алексей Лазаров, Капитал

Стояна Георгиева, главен редактор на агенция "Медиапул"


"Ние, подписалите това писмо до ЦИК, каним медиите, които споделят този професионален проблем, да се присъединят към нашето питане.
 Очакваме позицията и тълкуването на закона от страна на ЦИК преди деня за размисъл.", завършва то.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ