Имиджът се основава на доверие, основата на доверието е откровеност
Отзвукът от проведения в събота форум „Образът на България по света”, организиран от списание „Мениджър” набира скорост. Екипът на „Мениджър” е убеден, че това е тема на широк обществен дебат, който трябва да продължи във времето. Затова в няколко последователни публикации ще ви представим различни гледни точки на участниците в събитието, станало популярно вече като „форума на релси” заради нестандартния формат. Както знаете, първата част от дискусията се проведе в „Мениджър експрес” – специално композиран за събитието влак, който пропътува разстоянието от София до Пловдив. Ето какво сподели
Явор Джонев, изпълнителен директор на „Сирма Холдинг Груп”
Изключително вредно и неефективно е да се опитваме да продаваме нещо, което не съществува в България. По никакъв начин не можем с магически реклами да променим в туризма например имиджа на страна, „оазис” за алкохолен туризъм, който напоследък си изградихме, без да го искаме.
Ние не просто трябва да говорим за нещата такива, каквито са, а трябва да търсим промяна в нас самите и в обществото. Ние в момента не живеем зле в чисто икономически план. Това, че не се чувстваме добре като народ е следствие от липсата на обща идея за бъдещето ни заедно. Тези идеи трябва да намерим и да изградим. Те ще ни помогнат да се променяме икономически, социално и културно. Да бъдем истински. Да придобием не просто самоувереност, а себестойност, върху която се гради и най-качественият имидж. Защото той е рефлекция на истината, а не рекламна кампания.
Необходимо е градим общ поглед за бъдещето, а не да гледаме непрекъснато назад и да се ровим в славното ни, историческо минало.
Необходимо е дори да си признаваме често и честно нашите недостатъци. Това може да ни помогне да изградим много по-добър имидж на България, отколкото опитите за представяне на неистини. Имиджът се основава на доверие, а доверието се основава на откровеност.
Как да се променим съществено, за да станем по-добри за себе си, а оттам и за света? За мен, най-важният, най-добрият начин – колкото и бавен и труден да е той, е да променим образователната си система из основи. Не като копие на някои други образователни системи, или на доброто старо време, а по творчески начин. Напълно е възможно да го направим, ние имаме тези способности да изградим най-добрата образователна система в Европа. Имаме предостатъчно традиции и доказателства за това. Ако само се съгласим да отделим 10% от брутния си продукт за образование, наука и иновации, това ще направи много повече за нашия имидж по света, отколкото каквато и да е реклама. Това ще привлече много повече инвеститори, отколкото каквито и да е кампании, привлекателни данъци и такси. Ако успеем да включим и малцинствата в образователния процес, за да пресечем маргинализирането им, ще променим имиджа на България.
За да могат обаче да се измислят смислени стратегии за промяна в образователната система, трябва да бъдат дефинирани ясно обществени изисквания към нея от всякаква гледна точка – икономическа, социална, културна. Нещо, което не е правено досега. Добрата новина е, че този процес започна чрез проведената миналата седмица конференция „Диалог за бъдещето”. Успехът на тази конференция беше такъв, че колелото се завъртя и няма да спре.
И накрая, искам да предложа нещо съвсем просто, конкретно и постижимо в съвсем близко бъдеще, което обаче може да промени качествено имиджа на България – да инвестираме в културата и изкуствата. Те са най-добрият посланик на всяка страна. Такава стратегия не струва много пари и лесно може да се организира да се възстановят събития и фестивали, които имаха световно значение преди време. Добър пример в това отношение е „София филм фест”. Да се стимулира вътрешното културно производство и разнообразие на качествено съдържание и неговите автори да се изпратят по света като наши посланици. Защото имиджът на страната се изгражда на ниво хора, а изкуствата създават точно тази човешка връзка.
И още едно съвсем просто, малко нещо в тази посока, което може да се случи още догодина: нека да организираме българските посланици в чужбина да активизират българската диаспора по света на 1 март във всички големи градове по света да украсят с мартеници по едно дърво в центъра на града и да раздават мартенички с пожелания към другия народ за здраве през годината.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.