Инфлацията у нас – с 1,2% ръст за месец

Инфлацията у нас – с 1,2% ръст за месец

Само за един месец (февруари спрямо януари) стоките и услугите у нас са поскъпнали с 1,2%. Това показват данни на Националния статистически институт (НСИ). На годишна база, инфлацията е нараснала с цели 5,2%. От началото на годината (февруари 2011 г. спрямо декември 2010 г.) тя се е увеличила 1,9%.

Средногодишната инфлация за периода март 2010 - февруари 2011 г., спрямо периода март 2009 г. - февруари 2010 г., е 3,1%.

През февруари 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

Увеличение:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 3,1%;
  • транспорт - с 1,2%;
  • разнообразни стоки и услуги - с 0,3%;
  • ресторанти и хотели - с 0,2%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,2%;
  • здравеопазване - с 0,1%;
  • свободно време, развлечения и културен отдих - с 0,1%.

Намаление:

  • облекло и обувки - с 1,1%;
  • образование - с 0,1%.

Без промяна:

  • жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома;
  • съобщения.

През февруари в хранителния сектор най-значително са поскъпнали: зелето - с 33,6%, захарта - с 22,6%, краставиците- с 27,6%, картофи - със 17%, пиперът (всички видове) - с 13,6%, зрелият лук - с 8,9%, хлябът - с 5,4%, брашното - с 5,3% и др.

Спад на цените е регистриран при минералните води и безалкохолните напитки - с 3,6%, при цитрусовите и южните плодове - с 2,8%, свинското месо - с 1,5% и др.

През декември в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение при: дизеловото моторно гориво - с 4,3%, течните горива за битови нужди - с 3,5%, автомобилния бензин А95Н - с 2,5%, автомобилния бензин А98Н - с 2,4% и др.

Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през февруари инфлацията е била 0,6% спрямо януари. На годишна база тя е 4,6%. Средногодишната инфлация за периода март 2010 - февруари 2011 г., спрямо периода март 2009 - февруари 2010 г., е 3,5%.

Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата) е нараснала на месечна база с 2,2%.

Цените в малката кошница за един месец са се увеличили по следния начин:

  • хранителни продукти - увеличение с 3,6%;
  • нехранителни стоки - намаление с 0,1%;
  • услуги - увеличение с 0,1%.
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ