Какво трябва да знаем, за да не бъдем излъгани по време на новогодишните празници!

Какво трябва да знаем, за да не бъдем излъгани по време на новогодишните празници!

С наближаването на коледните и новогодишните празници броят на офертите за почивка се увеличава драстично. Това е разбираемо, тъй като много от хората искат да се отпуснат по време на едни от най-веселите празници в годината. За съжаление обаче в този период се увеличава и броят на фалшивите оферти, които могат да ни съсипят празничното настроение.

Какво трябва да знаем и да направим, за да защитим основните си права при ползване на услуги на туроператори, хотели, хижи и заведения, според Комисията за защита на потребителите (КЗП).

На първо място експертите препоръчват на потребителите да организират пътуването си за празниците чрез туроператор, което дава по-голяма сигурност, че то ще се осъществи при договорените условия, а при възникване на проблем – че правата им ще бъдат по-надеждно защитени.

Когато ползват услугите на туроператор или турагент, потребителите трябва преди всичко да се уверят, че той е регистриран. Справка може да бъде направена в Регистъра на регистрираните туроператори и туристически агенти на адрес: https://www.tourism.government.bg, съветват от КЗП.

Специалистите обясняват, че след като потребителите се спрат на конкретна оферта, непременно трябва да се поинтересуват за: началната и крайната дата на пътуването, броя на нощувките и броя и вида на храненията, вида на транспортните средства, с които ще се придвижват, местоположението, категорията и вида на туристическите обекти, чиито услуги ще ползват. Ако е предвидена специална празнична вечеря и/или програма – какво включва тя.

Изключително важно е потребителите да изискат от туроператора сертификата за застраховка, която да покрие отговорността му за причинени вреди вследствие неразплащане със своите контрагенти, неплатежоспособност или несъстоятелност. Не удостовери ли притежанието на застраховка, потребителите имат право да се откажат от сключения договор, без да дължат неустойка или обезщетение. Отказът се прави в писмена форма преди началото на пътуването.

При сключване на договор потребителите трябва да настояват той да бъде в писмена форма, както и да им бъде издаден ваучер и документ за платената сума. Задължение на туроператора е най-късно до 7 работни дни преди пътуването да предостави в писмена форма информация за името или фирмата, адреса и телефонния номер на свой представител в посещаваното място, а при липса на такъв – да посочи данни за установяване на контакт с него.

Ако потребителите продължават да изпитват съмнения дали туроператора е надежден, въпреки регистрацията, биха могли да се свържат поотделно с всеки един от контрагентите му и да проверят дали са направени резервациите в хотелите, в които предстои да отседнат, издадени ли са билетите за транспортните средства, които е предвидено да ползват, и т.н.

Ако договорът частично не се изпълнява, на място потребителите може да потърсят представител на туроператора или да използват телефоните, написани в договора, за да предявят претенцията си.

В случай че не са доволни от пътуването си, потребителите имат право на рекламация. Тя се предявява пред туроператора, тъй като е негова отговорността за всяко неизпълнение на договора, независимо дали е по негова вина или по вина на негови контрагенти. В договора, който се сключва между туриста и туроператора, трябва да се съдържа подробно описание на изискванията за формата, начините и сроковете, при които потребителят има право да предяви рекламация, когато договорът не е изпълнен или има неточности спрямо договореното. Важно е потребителите да се запознаят какво трябва да направят на място в случай на несъответствие на уговорената услуга – да поискат да им бъде издаден протокол, да уведомят представител на туроператора или друго, което да удостовери откритото несъответствие, както и ако има срок за уведомяване на туроператора.

В случай че потребителите не успеят да открият туроператор, който да предлага желания от тях пакет или да им изготви индивидуална оферта според техните желания, те биха могли да прибягнат до самостоятелно организиране на пътуването си за празниците. Когато сами правят резервациите си, е добре не само да се информират дали избраният от тях обект е категоризиран, какви са видът и категорията му, но и да съберат възможно най-много данни за качеството на предлаганите от него услуги. Важен момент са цените на нощувките. Потребителите трябва да се уверят, че посочените към момента цени ще са актуални и за празничните дни, тъй като някои хотели имат практика да вдигат цените около празниците. При заплащане на ползваните услуги трябва да получат платежен документ – независимо дали ще се извърши по електронен път или на рецепцията на хотела.

Ако се окаже, че предлаганите услуги не отговарят на очакванията на потребителите, изградени според дадената от търговеца предварителна информация, трябва те да се опитат да решат проблема на място. Това ще им осигури комфорт до края на пребиваването там и ще им спести неприятни емоции по предявяването на жалби след завръщането. В случай че не са удовлетворени от предложението на търговеца за решаването на случая, те могат да се обърнат към КЗП.

Ако спазите тези условия и препоръки вярваме, че ще изкарате една незабравима коледна или новогодишна ваканция.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ