Нека дойдат китайците!

Нека дойдат китайците!

Автомобилната компания BYD е втората китайска фирма, която започва производство в България - на електромобили край Брезник. Местните се радват на работните места, а китайците гледат по-надалеч - към европейския пазар, коментира "Дойче веле"

Хората в Брезник възлагат на китайците големи надежди - за повече работа и по-добри пари. "По-рано в града живееха 5 000 души, но напоследък стават все по-малко. Мнозина са принудени да пътуват до София, за да изкарат някой лев", казва една от жителките на Брезник. "Инвеститорите, които създават работни места, са добре дошли", отбелязва от своя страна кметът Васил Узунов. Според него Брезник е избран заради близостта до железопътната линия, както и заради близостта до Гърция и тамошните пристанища.

BYD /Build Your Dreams/, което в превод означава "Осъществи мечтите си", е втората китайска автомобилостроителна фирма, която инвестира в България. Съвместно с българския си партньор "Булминерал" китайците искат да произвеждат в Брезник електромобили и електробуси - между 40 и 60 месечно.

Брезник като трамплин към Европа

Двете големи производствени халета са все още празни. Цялата технология - поточните линии, контролните уреди и всички останали детайли - предстои да пристигнат с контейнери по море. Производството ще започне в края на февруари, казва управителят на "Булминерал" Михаил Иванов. "Първоначално само ще сглобяваме електромобилите. Оттам нататък в средносрочна перспектива ще започнем да произвеждаме и акумулатори и зарядни колонки", уверява той.

Иванов подчертава, че хората се надяват в най-скоро време остарелите и вредни за околната среда автобуси от градския транспорт да бъдат заменени с електробуси. Фирмата залага и на поръчки от други европейски страни.

Какво предлага България?

Китайският посланик в България Гуо Йеджоу изтъква, че в полза на Брезник говорят не само ниските трудови разходи, но и географското положение. "България е част от Европейския съюз. А и хората тук са много приятелски настроени към нас. Висококвалифицираните служители и ниските данъци са много привлекателни за китайците".

BYD следва същата стратегия като Great Wall, която произвежда джипове в Ловеч: първоначално продукцията ще се продава в България, но следващата цел е стъпването на европейския пазар. По думите на посланик Гуо - интерес към производството в Брезник вече са заявили Австрия и Унгария.

Амбицията на BYD е да стане най-големият производител на електроавтомобили в Европа. Но китайският посланик е предпазлив по отношение на агресивната експортна политика. "Ние сме партньори. Европейският съюз е много важен за Китай. Това е клуб от 27 развити държави с много богат опит, от което Китай може само да спечели. Стратегически партньори сме - това ни е съдбата", казва посланик Гуо Йеджоу.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стартъп за $1.5 млрд. фалира, представял 700 индийски програмисти за AI алгоритъм
Израелски командоси сложиха край на мисията с помощи за Газа на екоактивистката Грета Тунберг
Светът на парите: Отрицателната инфлация в Швейцария изпраща предупреждение към Европа
25 града в Иран са забранили разхождането на кучета и дори превозването им в автомобили
Губернаторът на Калифорния нарече разполагането на Националната гвардия в Лос Анджелис незаконно, напрежението расте
Сирия отново ще се внедри в световната икономика след 14 години като държава-парий
Президентът на Литва разкритикува бездействието на Германия спрямо Русия
Защо гърците купуват предимно стари жилища?