Няма нужда държавата да създава заетост

Няма нужда държавата да създава заетост

„Помощите не връщат безработните на пазара на труда. За тях просто става по-лесно да не правят нищо.”

Лудвиг фон Мизес**

Представете си човек със средно образование[1], който е без работа[2] и търси възможности да се върне на пазара на труда. Първият вариант е да търси възможности да бъде нает, т.е. преглежда обявите, често посещава бюрото по труда, разпитва познати. В настоящата ситуация това отнема много усилия и време, тъй като бизнесът има ограничени поръчки, и освен в София и Варна, в останалата част на страната всичко е по-трудно. Вторият вариант е да се включи в разни програми за преквалификация и обучение, които се организират от държавата, но затова се изисква време, през което безработният няма доход, докато посещава курсовете. Но дори и след завършване на курса отново няма гаранция, че ще си намери работа, въпреки че шансовете му може и да нараснат. Според различни оценки дори и най-успешните програми на държавата увеличават само с 40%  шансовете на завършилите ги да си намерят работа*.  Оценка[3] на най-значимата програма на администрацията „От социални помощи към осигуряване на заетост” пък показва, че едва 8% от участниците в програмата са се реализирали на първичния трудов пазар. Причините се крият в процеса на избор на темите за обучения, времето на провеждане и знанията на самите лектори. Фактите са категорични: в анализ от 2009-а на Икономическия и социален съвет на националната програма „Компютърно обучение за младежи” се посочва, че „съдържанието на курсовете е за хора без никаква грамотност и курсът е недостатъчен за нуждите на участниците...цената на курса е по-висока, отколкото на такъв, организиран от частния сектор ...сертификатите, които се издават при завършване не се признават от частния сектор”. Има и трети вариант – безработният да се опита да се възползва от “социалната държава”. Има редица опции един безработен да използва системата да получи някакъв доход, което не означава намиране на работа, а достъп до определени плащания. Става въпрос за ранно пенсиониране, получаване на ТЕЛК решение и съпровождащите го инвалидна пенсия и редица други добавки и т.н. Четвъртият вариант е безработният да се опита да започне собствен бизнес. Какъвто и сектор да е избрал, първото нещо от което ще има нужда е да намери капитал, с който да започне. Начините са:

- познати – все по-малък шанс, защото всеки е по-предпазлив от всякога, поради несигурността за бъдещето;
- спестявания – не всеки има такива – почти 80% от депозитите на домакинствата в България са до 1 000 лв.;
- банки и др. подобни институции – при добра идея кандидат предприемачът има нелош шанс да получи финансиране, но трябва да бъде много убедителен и готов да плаща лихви. Част от кандидатстващите за кредит ще бъдат отхвърлени поради недостатъчно добър бизнес план, а друга част ще успеят да получат финансиране, ако докажат, че могат да генерират печалба и ще се впуснат в дебрите на предприемачеството;
- данъкоплатците – в момента има няколко възможности за получаване на средства по различни програми, финансирани от българския и европейския бюджет с по-ниска от пазарна лихва или въобще без такава.

Сега да видим кои от изброените варианти са релевантни и биха били избрани от безработния, и как държавата „може да помогне”.

Да си активно търсещ работа означава да си съгласен да работиш каквото намериш, но и да има фирми, които да наемат хора. Това всъщност е основният начин за създаване на заетост в една икономика, независимо дали сме в криза или не. Фирмите са тези, които създават заетост, а не държавата и администрацията. Когато правителството се опитва да наеме определени хора, то трябва да вземе ресурси от частния сектор, а това превръща създаването на работни места в поредната програма за преразпределение на богатство. Дали държавата плаща високи помощи или плаща заплати за непродуктивна дейност, резултатът е един и същ - да се възнаграждава непродуктивна дейност  за сметка на продуктивните сектори от икономиката. Държавните програми за заетост само увеличават данъчното тегло върху данъкоплатеца и последващите държавни харчове само забавят пълното възстановяване след икономическа криза. Нещо повече, в свое изследване нобеловият лауреат  Милтън Фридман доказва, че държавните програми за заетост не само прехвърлят работни места от частния в държавния сектор, но водят и до нетно намаление в общия им брой.

Относно преквалификацията на безработните и ефектът върху безработицата също има редица изследвания, които показват, че държавните програми за допълнително обучение подготвят за работни места, които не съществуват, и така на практика средства от данъкоплатците се използват, за да се поддържа дадена група хора като безработни. Най-ефективните обучителни програми се провеждат от фирми, които тренират служители с потенциал за определено работно място, което те по-късно заемат. Възможността за създаване на истински работни места може да се появи само, когато държавата създаде подходящ климат за развитие на частния сектор и не се опитва да се състезава с него за наемането на работници. „Социалната държава”, която раздава помощи най-често означава голяма администрация и харчене на пари на данъкоплатците дори с отрицателен ефект. Трябва да е ясно, че за да може социалният министър да раздава пари, той първо трябва да ги събере от някой друг и това са работещите и потребителите. Има и друг ефект от социалната държава и той е насърчаване на хората да полагат усилия за получаване на повече помощи и въздържане от всякакви действия да се справят сами. Вариантът човек да започне свой бизнес е присърце на много хора, особено на по-младите. Тук обаче се намесва държавата, която поставя редица изпитания дори и за най ентусиазирания кандидат-предприемач. Става въпрос за лицензии, данъчна администрация, различни регистрации, взаимоотношения с общината и т.н. Често всичко е толкова объркано и скъпо, че хората се отказват или просто не им стигат възможностите да преодолеят системата. Ако трябва да обобщим, можем да кажем, че:

  • единственият начин да има нови работни места е растеж на икономиката, когато създаването на работни места е логично следствие от инвестициите;
  • активните мерки на държавата на пазара на труда пречат, разхищават и без това ограничения ресурс;
  • държавните програми насочват усилията на много хора в погрешната посока, което има общ негативен ефект за икономиката.

Единственият начин държавата да „подпомогне” създаването на работни места е чрез намаляване на ролята си в икономиката като:

- намалява данъците и квазиданъците (такси);

- намалява разходите от различни регулации. Те са особено тежки за малките и средни предприятия, които пък създават най-много работни места;

- намалява държавните разходи и така не е необходимо изземване от работещите фирми;

- намалява инфлацията, като не печат пари за финансиране на нови държавни програми;

- намалява законовите ограничения върху пазара на труда, които също като данъците, държавните разходи и инфлацията забавят растежа на икономиката и ограничават възможността за намиране на работа.

Посочените мерки са ясни, логични и едва ли повечето читатели биха ги отхвърлили като неразумни. Проблемът за администрацията е, че ако те се приложат, чиновниците трябва да намалеят и да си търсят работа като всички останали. А това, можем да предположим, ще е доста трудно начинание за хора, които често не са конкурентни на пазара на труда откъм знания, компетенции и трудови навици. Когато правителството се опитва да наеме определени хора, то трябва да вземе ресурси от частния сектор, а това превръща създаването на работни места в поредната програма за преразпределение на богатство.

Светла Костадинова, изпълнителен директор на ИПИ, статията е публикувана в списание „Мениджър”

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Данните, цитирани в статията са от изследване на Института за пазарна икономика „Оценка на въздействието от изпълнението на активните мерки на пазара на труда” с автор Зорница Славова.

**Американски икономист, философ и писател, оказал силно влияние върху съвременното либерално и либертарианско общество.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] 43% от хората над 7 годишна възраст са със средно образование според последното преброяване. За информация, тези с висше са 20%, с основно - 23%, с начално - 8%, незавършено начално - 5%, а 1% никога не са посещавали училище.

[2] Според Агенцията по заетостта 91 434 души или почти 30% от всички регистрирани за юли 2011 безработни са със средно образование.

[3] Оценката е по поръчка на ПРООН, 2005 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Имейлът не е мъртъв — но вашата стратегия може би е. Ето как да я съживите
Япония вдигна изтребители, след като руски стратегически бомбардировачи прелетяха над Японско море
На фокус следващите седем дни: Избори в Аржентина, отчети от „Великолепната седморка" и заседания на Фед и ЕЦБ
Как успешните лидери се изправят на крака след провал
Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
На днешната дата, 25 октомври. Рождениците днес
Цитат на деня
Орбан: Унгария работи върху начин за заобикаляне на американските санкции срещу руските петролни компании