София Филм Фест представя голяма петорка от световно признати филми

София Филм Фест представя голяма петорка от световно признати филми

През 2007 списание „Варайъти” публикува програмна статия, в която определи 50 кинофестивала в света (сред тях и София Филм Фест), които не бива да се пропускат от професионалистите, занимаващи се с кино (Variety Top 50 Unmissable Film Events). Пет от тези престижни кино събития, провеждани всяка година – тези в Кан, Берлин, Венеция, Сънданс и Торонто, определят водещите тенденции и пазарните механизми на световната филмова индустрия.

Статията стана достоен повод  София Филм Фест да промени програмата си, като включи в нея ежегодната рубрика „Голямата петорка”. Тя обединява кинотворби, спечелили някои от основните награди на тези пет най-значими кинофестивала.

Вече стана известен един от акцентите в „Голямата петорка” на София Филм Фест за 2012 година – „Имало едно време в Анадола” на турския режисьор Нури Билге Джейлан, който ще бъде гост на фестивала, за да представи лично творбата си и да получи наградата на Столичната община. Филмът бе удостоен с Голямата награда на журито (Grand Prix) на 64-ия МКФ в Кан. Наградата бе поделена с братя Дарден.

Освен това в предстоящото, 16. издание на столичния фестивал за кино ще бъде показан и най-новия филм на белгийските режисьори Жан-Пиер и Люк Дарден „Момчето с колелото”. Лентата разказва за 12-годишния Сирил, изпратен от баща си (Жереми Рение) в сиропиталище за неопределен период, където се запознава с фризьорката Саманта (Сесил дьо Франс). Тя предлага да го вземе в дома си за уикенда. Братята Дарден, два пъти носители на „Златна палма” в Кан (за „Детето” и „Розета”), умеят да заснемат особено въздействащо късчетата реален живот, както и да откриват актьорски таланти. Новата им творба потвърждава вниманието, с което обикновено изграждат персонажите си и запазвайки характерния визуален стил на краен реализъм, навлиза в една нова жанрова територия – тази на приказката.

И още: Един от най-коментираните филми на 2011 присъства в програмата на София Филм Фест. Това е „Торинският кон“ на иконата на авторското кино Бела Тар, според когото, това ще бъде последният му филм. Освен признанието на критиката на различни фестивали по света, творбата получи и Голямата награда на журито в Берлин 2011. Според мнението на киномани, това е филм медитация с особена красота, който е способен да обсеби мислите ти за дълго. Той не е празен, но може би ни среща с празнотата – подобно на бездната на Ницше, която се взира в нас, докато се опитваме да разгадаем тайните й. Унгарският режисьор, сценарист и продуцент Бела Тар, известен с абстрактните си композиции и дълги кадри, е автор на 14 филма и се стреми „да се вслушва в живота”.

Ще бъде представен и „Фауст“ на големия руски кинематографист Александър Сокуров, който превзе Венеция и спечели „Златен лъв“ за най-добър филм. Това не е традиционна екранизация на безсмъртната творба на Гьоте - легендата за доктора, продал душата си на дявола за любов, знания и богатство, а своеобразен „прочит” на онова, което остава скрито между редовете. Филмът завършва тетралогията на Сокуров, посветена на властта („Молох” – за Хитлер, „Телец” – за Ленин и „Слънце” – за японския император Хирохито). Докато в първите три части мъжете на властта откриват, че въпреки всичко са хора, при това обречени на изолацията на властта, във „Фауст” един обикновен мъж се опитва да се противопостави на естествените човешките импулси, като ги подчини на разума. Филмът се отличава с трудно поддаваща се на описание визуална красота и с неуморна вътрешна динамика, което изисква тотално зрителско внимание. Мнозина смятат, че трябва да бъде гледан повече от веднъж.

Венецианският фестивал отличи със Специалната награда на журито още един филм от софийската „Голяма петорка“ – „Твърда земя / Terraferma“ на Емануеле Криалезе. Филмът разказва за вдовицата Джулиета, която живее скромно със сина си Филипо и свекъра си Ернесто на малък остров близо до Сицилия. Икономическата ситуация принуждава семейството да се откаже от риболовното си препитание и да превърне дома си в подслон за туристи, което е на път сериозно да обърка живота му. Завръщайки се след петгодишно отсъствие, Емануеле Криалезе („Новият свят”) отново изследва темата за имиграцията, но в различна перспектива и в по-съвременен контекст.

В програмата на София Филм Фест ще бъде включен и норвежкият филм „Happy, Happy”, пълнометражен дебют на Анне Севицки, който си тръгна с Голямата награда на журито и Наградата за режисура от Сънданс’11. Сюжетът разказва за Кая, която е много развълнувана от идеята да се запознае с новите си съседи. Съпругът и синът й често се обединяват срещу нея и Кая има нужда от приятели, особено ако са съвършена двойка като Елизабет и Серж. „Happy, Happy” изненадва със северния си хумор и с музикалните интермедии. Въпреки скромния бюджет и минималистичния декор, филмът постига максимален ефект, напомняйки колко често да се преструваш на щастлив причинява болка.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ