Ученици създадоха първата Младежка пътна карта за развитие на България

Ученици създадоха първата Младежка пътна карта за развитие на България

Ученици от цяла България написаха новият обществен договор, който да работи за положителната промяна и развитие на страната. Всички те се включиха в седмото издание на програмата "Силен старт с Пощенска банка". Общо 917 гимназисти от 111 града изразиха мнението си по актуални социални проблеми чрез есе на тема „Моят силен старт за България започва с…”. Най-силните и значими идеи бяха обобщени в първата Младежка пътна карта за развитието на България. Тя съдържа двадесет стъпки за силен старт на нашата страна , двадесетте най-важни неща, които трябва да се случат, за да се промени България. Младежката пътна карта е съставена на базата на 50-те отличени есета в конкурса през 2011 г. и беше връчена на Лазар Додев, директор на дирекция „Организация и координация” в Министерство на образованието, младежта и науката.

20-те стъпки, включени в Младежката пътна карта за развитие на България, са:

1. Качествено образование

2. Индивидуален подход в образованието

3. Професионална реализация на младите хора

4. Грижа за децата

5. Силно гражданско общество

6. Работещи закони и справедливост

7. Отговорно управление

8. Доброволчество

9. Толерантност

10. Гражданска инициативност

11. Единност

12. Преосмисляне на ценностите

13. Грижа за природата

14. Развитие на селското стопанство

15. Развитие на туризма

16. Възраждане на производството и насърчаване на предприемачеството

17. Финансова и потребителска култура

18. Високи технологии

19. Позитивно мислене

20. Да останем тук

Всяка от стъпките е подкрепена и с конкретни цитати от отличените есета в конкурса за 2011 г.:

1. КАЧЕСТВЕНО ОБРАЗОВАНИЕ

Качественото образование трябва да се превърне в първостепенен приоритет на държавната политика. Образователната система в България има нужда от радикални промени. Необходими са мотивирани и подготвени учители, нова методика на обучение, по-добра материална база. Важно е да се изгради връзка между средното образование, висшето образование и бизнеса.

Високият стандарт на живот в някои страни сега е резултат от приоритетите в миналото. Ако искаме да имаме богата, просперираща държава утре, трябва да имаме добра образователна система днес. Вярвам, че училището е призвано да ни направи можещи, знаещи, мислещи, успели хора, способни да се справят с предизвикателствата на съвременния свят. Вярвам, че без знания, адекватни на времето, в което живеем, сме обречени на бедност и застой. Вярвам, че силният старт за България днес започва с качественото образование.- Марина Йорданова, 8 клас, ГПЧЕ „Йоан Екзарх”, Варна

За нарушаване на дисциплината и проява на агресия в училище и извън него мисля, че трябва да има глоби както за родителите, така и за учениците – изключване и лишаване от право да кандидатства във висше учебно заведение… Да бъде намален броят на висшите учебни заведения в България. Да останат само тези, които провеждат наистина ефективно обучение, защото около мен е пълно с млади хора, които са учили и не знаят какво биха работили с измислената специалност, която имат.- Едиз Насуф, 11 клас, СОУ „Н. Й. Вапцаров”, Момчилград

 

2. ИНДИВИДУАЛЕН ПОДХОД В ОБРАЗОВАНИЕТО

Реформите в българското образование трябва да осигурят повече свобода на учениците и студентите да се развиват по собствен план, спрямо собствените си възможности, таланти и предпочитания за професионална реализация. Обучението трябва да бъде по-интерактивно и по-практически насочено. Някои мерки в тази насока са: възможност учащите да участват в своя план на обучение, формиране на групи по интереси в училище, възможност за развиване на отделни таланти, определяне на профила на ученика още в първите години на неговото обучение.

 Би било много хубаво, ако нашите управляващи се вслушват малко повече в тези, които влизат в клас – учители и ученици. Само така бихме могли да си осигурим интегрирано образование, което да стимулира творческото мислене и свободното израстване на отделния човек. Те трябва да ни чуят! Ние не сме съдове, които могат да се пълнят до безкрайност с всякаква информация. Искаме знания и умения,които ще ни помогнат сами да вземаме решения в живота и да се справяме! - Иван Колев, 9 клас, ГЧЕ „Екзарх Йосиф I”, Ловеч

Може би големият проблем на нашето образование е опитът да се уеднакви подходът както към училищата, така и към учениците... Учениците изучават едни и същи предмети по един и същи начин, без да се взема предвид техните индивидуални качества, интереси и желания. - Марина Йорданова, 8 клас, ГПЧЕ „Йоан Екзарх”, Варна

За да стимулираме академичните постижения на децата, е необходимо да им дадем повече възможности пряко да участват в образованието. Това би могло да се случи, ако в програмата се заложат повече часове за избираема подготовка за сметка на многобройните задължителни часове... По този начин децата ще бъдат стимулирани да се развиват в областта, която им е интересна, като се избегне претовареността на учениците и необходимостта да учат ненужни неща, която често е причина за загубата на мотивация. - Деница Марчевска, 11 клас, СОУ ЕЕ, Русе

3. ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА МЛАДИТЕ ХОРА

За да не търсят реализация навън, младите хора трябва да получат подкрепа за професионално развитие. Всеки трябва да получи шанс да открие своето призвание и да се реализира в желаната област. За целта професионалното ориентиране трябва да започва още в училище, а работодателите трябва да бъдат насърчавани да наемат млади хора.

Ако искаме да задържим бъдещето на България в България, трябва да му дадем причина да остане. Не може да очакваме да побеждаваме, ако продаваме всичките си подготвени и талантливи кадри в други отбори. Дадем ли им обаче добри условия, заплати и перспективи, те не биха си и помислили за трансфер. - Деница Марчевска, 11 клас, СОУ ЕЕ, Русе

Смятам, че ако има допълнителни извънкласни занятия, тийнейджърите по-лесно ще се ориентират към призванието си. Например ще е полезно посещението в счетоводна фирма, адвокатска кантора, лекарски кабинет или индустриално предприятие... - Екатерина Радославова, 12 клас, СОУ „Йордан Йовков”, Тутракан

Стажовете и доброволчеството са много голяма възможност за хората, които искат да се докажат... Предложението ми е да бъде създаден регистър на социално активните, заети с доброволческа дейност, и отличените и класирани на престижни места ученици и студенти, който постоянно да се актуализира, за да могат работодателите ни да проверяват дали кандидатите за добрите работни места са изявени личности с мнение, талант, хъс и ентусиазъм за работа.- Мария Стоянова, 12 клас, ЕГ, Благоевград

 4. ГРИЖА ЗА ДЕЦАТА

Децата се залог за силния старт на страна ни. Както властта, така и всички граждани трябва да имат специално отношение към тях. За най-уязвимите деца – лишените от родителска грижа, трябва да се осигури обич и истинско семейство.

Децата са разковничето, което трябва да бъде опазено с всички сили и средства.- Екатерина Радославова, 12 клас, СОУ „Йордан Йовков”, Тутракан

Приветствам идеята за постепенно закриване на „домовете” и създаването на приемни семейства. Само така децата ще попаднат на място, където реално ще получат така нужните им любов, надежда, бъдеще. Това начинание изисква много усилия и финансово обезпечаване, както от страната на държавата, така и от обществото. За неговото сбъдване бих работил неуморно, бих отдал всичките си сили... Това е главната причина, поради която искам да остана в България.- Румен Георгиев, 12 клас, ПГТ „Пенчо Семов”, Габрово

Важното е не просто да подминаваме проблема, а да говорим за него... Търпението, разбирането и подадената ръка не трябва да бъдат просто отчаян опит за утешение на съвестта ни, а нещо, което идва от сърцето на всеки един от нас. Ние можем да не се сещаме за децата с увреждания само по празниците... защото те са там и през останалото време. В малките селца, в покрайнините на градовете, в ъгълчетата на цивилизацията, където сме ги скрили и забравили.- Любка Милчева, 10 клас, ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров”, Велико Търново

5. СИЛНО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО

Изграждането на силно гражданско общество започва от училище. Всеки трябва да познава правата си и държавните механизми. Това е първата крачка по пътя ни от пасивност и равнодушие към работещо гражданско общество.

Съвременната демократична система на управление, неизменно заложена в принципите на Европейския съюз, от който е част и България, може да прояви същността си само ако населението на държавата съставлява действащо гражданско общество. Тъкмо това е и една от основните задачи на днешното училищно образование – да култивира в учениците способност за получаване на адекватна информация, нейното осмисляне и на базата на това, правилно и аргументирано отстояване на лична позиция. - Теодора Тодорова, 9 клас, МГ „Гео Милев”, Плевен

...а и защо да не се въведе предмет „гражданско общество”, които да превърне учениците още от малки в граждански и държавно образовани хора, които да не се спират пред пречките, за да търсят правата си, които знаят как се случват нещата и не биха били толерантни към неправдата. Главите им трябва да са пълни със стойностни неща, които да ги карат да мислят градивно и ползотворно за обществото.- Тихомир Голийков, 9 клас, ГЧЕ „Екзарх Йосиф I”, Ловеч

 6. РАБОТЕЩИ ЗАКОНИ И СПРАВЕДЛИВОСТ

Силният старт на България започва със справедливи закони, които важат за всички.

Не можем и не бива да чакаме Европа да ни нареди да спазваме законите си. Сами трябва да го направим – като се подчиняваме на единните норми, които законодателите създават. Личният морал в спазването на закона е едната страна на решенето. Другата е подкрепата на този морал от държавните институции. Те трябва да бъдат ефективни в това, като осъществяват контрол за спазването на реда не само „по сигнали”, инцидентно, а систематично. Иначе у хората остава чувството, че много противозаконни действия остават ненаказани.- Константин Сакаян, 8 клас, Първа АЕГ, София

...аз съм българка и малко или много обичам българина – тоя вечен сърдитко, комуто светът е крив. Ще ми се да имаше начин да му кажа и да му покажа, че той е светът и ако иска нещо да е по-добро, разполага с възможността лично да го промени. Как? На първо място като се съобразява с правилата, защото да ги нарушава не е начинът да покаже, че ги намира за глупави и безсмислени. Е, вярно, казва ви го момичето, което допреди година един билет за градския транспорт не е дупчило (и не защото пътувам с карта).- Екатерина Пейчева, 11 клас, Първа АЕГ, София

 7. ОТГОВОРНО УПРАВЛЕНИЕ

За да започне силният старт на България, трябва да се разкъса порочният кръг на корупцията, бързата печалба, заобикалянето на закона. Трябват да се пренаредят приоритетите на България, като се инвестира най-много в човешкия ресурс. Трябват ни отговорни управници, които гледат в перспектива и поставят общото благо над личното. Трябват целенасочени действия и приемственост между правителствата.

Различни правителства по време на своето управление издигат своите приоритети – земеделие, туризъм, инфраструктура… Това е чудесно, но нито един от тези приоритети не би довел до успех България, без да се вземе предвид най-ценното – човешкият потенциал.- Марина Йорданова, 8 клас, ГПЧЕ „Йоан Екзарх”, Варна

Ако управляващите бъдат поне малко патриоти, цялата обстановка в страната ни би била много по-добра, отколкото е в момента. Наистина от една страна е много по-лесно да взимаш, без да даваш, но от друга – „Онова, което правим за себе си, умира с нас. Онова, което правим за другите и света, остава.” - Виктория Алексиева, 11 клас, НПГПФ, София

8. ДОБРОВОЛЧЕСТВО

Доброволчеството е възможност всеки да допринесе за силния старт на България, като работи в името на значима за себе си кауза. По този начин можем да се погрижим за страната си, а не да чакаме държавата да го направи – ние всички сме част от това общество и сме отговорни за случващото се около нас.

...то е едва познато, синоним на глупост и загуба на време. Хората са твърде ангажирани да свързват двата края, че да дарят част от своите усилия, за да помогнат на някого, а дори и на себе си. 2011 год., обявена за Европейска година на доброволчеството, обърна известно внимание върху липсата на подобни дейности у нас – едва 6% от населението е заето с това, докато в страни като Великобритания, Нидерландия, Швеция над 40% се занимават активно с доброволен труд. Реално, доброволчеството не е просто подкрепа, то е добиване на знания и умения, истинско удовлетворение и щастие. Освен това е доказано, че то носи значителен принос за развитието на държавната икономика – от 0.5% до 5% от БВП в повечето европейски страни. Крайно време е и България да се включи в европейското доброволческо семейство. - Моника Кирова, 12 клас, ПМГ „Иван Вазов”, Димитровград

България има нужда от доброволци – такива, които да посещават детски институции и да преподават житейски уроци на изолираните от обществото деца, лишени от родителски грижи; такива, който да се борят за интеграция на ромите в България, помагайки им да си изградят стабилна ценностна система и отговорност към здравето и живота си; такива, който да събират средства от домакинствата, които да предоставят на социално слабите; такива, които да отделят петнадесет минути от свободното си време и да предоставят топъл домашно приготвен обяд на един бездомник; такива, които да облагородят квартала си, като почистят площадката пред блока. - Леда Кунева, 9 клас, ЧПГ „АК Аркус”, Велико Търново

 9. ТОЛЕРАНТНОСТ

Да бъдем толерантни към по-уязвимите и различните – хората в неравностойно положение, малцинствата. Да бъдем по-толерантни един към друг.

Затова нека да започнем от малките неща. Нека да започнем от самите себе си. Например можем да бъдем по-внимателни – за да предотвратим неприятни злополуки; по-толерантни – за да не бъдем обидени и огорчени; по-отстъпчиви, когато шофираме, за да няма невинни човешки жертви; по-човечни – за да няма нещастни деца в социалните домове... толкова ми се иска, да бъдем по-добри и отговорни!- Иван Колев, 9 клас, ГЧЕ „Екзарх Йосиф I”, Ловеч

Българите съжителстват с турските и ромските малцинства. Хубаво е още от ранна детска възраст да съществува чувството за толерантност между отделните етнически групи, за да не се стига по-късно до ситуации като тази в с. Катуница. - Екатерина Радославова, 12 клас, СОУ „Йордан Йовков”, Тутракан

Да, делникът, проблемите, мисълта за материалното постепенно променят характера на човека и той неусетно изгубва усмивката си, става груб. В речника му спира да присъства вълшебната думичка „моля”. Когато я има, хората са по-ведри, по-усмихнати. Една думичка е в състояние да даде стимул на толкова хора да работят с желание, да общуват с желание.- Мартин Славов, 8 клас, ПМГ „Иван Вазов”, Димитровград

10. ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВНОСТ

Промяната започва от всеки един от нас. Трябва да престанем да коментираме какво другите не са направили за страната ни, а да се запитаме „аз самият какво направих и с какво още мога да допринеса“ като жител на своя град, като работещ в тази държава, като част от това общество.

Това означава за мен силен старт – да взема нещата в свои ръце и да действам, а не да чакам някой друг да го направи. Да изградя сама бъдещето си... Единственият начин нещо да се промени е ние да го променим. Крайно време е да видим от какво сме заобиколени, да прозрем, че, мятайки боклука си през прозореца и купувайки си поредното породисто кутре, вместо да спасим животно без дом, не правим услуга на никого, най-малкото на себе си... - Иванна Георгиева, 9 клас, 164 ГПИЕ, София

...когато се замислих с какво да започне моят силен старт за България, осъзнах, че мога да сторя нещо, което да се превърне в пример за другите. Посадих едно дърво, което даде живот на много други идеи. Стореното от мен бе дообогатено от други, които също вложиха душа и сърце. Благодарение на всички ни се роди един парк, с който аз много се гордея. Промених не само облика на моя град, но и съзнанието на хората... Моят силен старт за България тръгва от нещо малко, но в същото време и нещо голямо, защото онова, което е сторено с мисъл за другите, винаги заслужава уважение. - Георги Гьоков, 8 клас, ГПЧЕ „Проф. д-р Асен Златаров”, Хасково

И България ще се гордее с нас, както се гордее с Левски, Паисий, Симеон, Майстора, Ботев, Райна, Джон, Нейков, Гърбов, Лолова, Раданова, Мутафова, Топалов. И няма да си сам. Няма да сме само аз и ти. Той ще ни последва. Тя ще ни повярва. Трети ще ни си смее, четвърти ще ни презира за куража, който имаме, но България ще се гордее именно с нас.- Виктория Димитрова, 10 клас, СМГ „Паисий Хилендарски”, София

11. ЕДИННОСТ

Силният старт на България е невъзможен без единност на българите. За да се обединим, трябва да преоткрием себе си и своите корени, трябва да имаме стратегия и да бъдем търпеливи, по-често да проявяваме човечност и съпричастност.

Все се чудя защо страната ни има толкова големи успехи в индивидуалните спортове и толкова по-малки в колективните. Може би ни липсва способността да работим в екип. Да бъдем част от едно ново общество, което е толерантно към отделния човек и постоянно му показва, че се нуждае от него, че цени идеите му. - Мартин Славов, 8 клас, ПМГ „Иван Вазов”, Димитровград

Трябва да намерим отново себе си – историята си, културата си, ценностите си... Но не като представяме колко сме били велики, а към това как сме го постигали и как можем да го постигнем сега. Да върнем самочувствието си и да си повярваме, вместо да се сравняваме с другите и непрекъснато да копираме чужди модели. - Иван Колев, 9 клас, ГЧЕ „Екзарх Йосиф I”, Ловеч

Моят силен старт за България би започнал с една голяма екскурзия за всички българи до горещите пустини на Синай, където да прекарат поне четиридесет години из златните пясъци под жаркото слънце, за да осъзнаят, като Мойсеевия народ, че само като едно цяло, състоящо се от равни членове, свързани с равни права, могат да просъществуват отделните личности. - Екатерина Пейчева, 11 клас, Първа АЕГ, София

 

12. ПРЕОСМИСЛЯНЕ НА ЦЕННОСТИТЕ

В ерата на морален и културен регрес, на консуматорство и бърза печалба, това, от което имаме най-силна нужда, е да се върнем към истинските ценности.

 „Искам сега и тук, няма значение как” е желанието на много тийнейджъри. Идеалът на децата от моето поколение е да имат всичко, което им хрумне. Материалните неща заместват истинските. Като се започне от дрехи, обувки и аксесоари до iphone, ipad и лаптопи. - Нина Горчева, 8 клас, АГ „Гео Милев”, Русе

А какъв по-ценен урок е този, който нашите деди са ни оставили по отношение на моралните и духовни ценности! Задаваме си въпроса къде изчезнаха изконните – трудолюбие, състрадание към болката на другия, благородство и скромност, милосърдие и отзивчивост към чуждото страдание! Защо се сещаме за тях само по Коледа или по време на избори и после отново ги забравяме? Има ли ги още, погребали ли сме ги дълбоко в съзнанието си или сме си позволили да ги оставим в миналото? - Катрин Стоянова, 8 клас, ГПЗЕ, Сливен

Ключът е в нас – ние сме способни да дадем старт, в който водещите ценности няма да са презадоволеното парично състояние или външният вид на някоя поп-фолк дива, видяна по телевизията. - Гергана Николова, 10 клас, ПМГ, Враца

13. ГРИЖА ЗА ПРИРОДАТА

Природата е един от най-ценните ресурси на България, най-голямото ни богатство. За да го запазим, трябва да се научим да го ценим и да се грижим за него. Това включва създаването на нови закони, използване на модерните технологии за намаляване на консумацията на хартия, ток и вода, формиране на „зелено” съзнание на новите поколения чрез въвеждане на нов предмет в училище, национална кампания с цел промяна на нагласата, че някой друг трябва да се грижи за природата ни вместо нас.

Успешното начало за моята България е свързано с умението да заявим себе си пред света. Много бих искала всеки млад човек на моята възраст да осъзнае колко красива и неповторима е нашата природа. Да се грижи за нейното опазване. Да бъде посланик на нейната прелест и да я представя пред света с гордост и достойнство. - Катрин Стоянова, 8 клас, ГПЗЕ, Сливен

Смятам, че опазването на околната среда трябва да стане приоритет на всички хора, независимо от тяхната възраст, пол или професия. - Виктория Алексиева, 11 клас, НПГПФ, София

 

14. РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО

Да спрем запустяването на плодородните ни земи и обезлюдяването на селата. Да заложим на селското стопанство. За целта да вземем някои важни мерки: насърчаване на земеделието и животновъдството, изграждане на модерни екологични предприятия, преустановяване практиката продукцията да се изкупува на ниски цени, прозрачно влагане на средствата от европейски програми, обучение на кадри.

... аз избирам моят силен старт за България да започне с програма с национално значение под наслов: „Земя търси фермер“! ... Това е една разумна, мощна крачка напред за постигане на висок жизнен стандарт на база модерно, високотехнологично, конкурентноспособно, съобразено с европейските норми, изцяло екологично селско стопанство. В основата на всеки проблем стои икономическото развитие на страната, а за България според мен друг по-успешен път няма. - Калина Цветанова, 11 клас, МГ „Гео Милев”, Плевен

Точно сега нашата планета в своето динамично развитие поднася на България уникална възможност да потърси, намери и заеме в света полагащото й се място на държава, бих употребила поетичната, ала много уместна за случая, дума „хранилница“.- Калина Цветанова, 11 клас, МГ „Гео Милев”, Плевен

... земеделието е областта, най-несправедливо пренебрегвана и ощетявана, и освен това ми омръзна да се храня с вносни продукти! Ефективността и производителността на труда е доста под средната за страната ...- Виктория Алексиева, 11 клас, НПГПФ, София

15. РАЗВИТИЕ НА ТУРИЗМА

Да развием туризма, като първо се научим да опазваме природните и културните си блага, след това възпитаме в себе си гордостта, че ги притежаваме, и накрая да се научим да ги презентираме, да споделяме тези богатства с другите.

Екотуризмът е една от най-хуманните дейности за развитието на света, който ни заобикаля. Благодарение на него природата и околната среда се съхраняват, като в същото време се създават благоприятни условия за развиването на малък и среден бизнес за местното население в съответните региони. Преди всички останали точно ние, българите, трябва да се интересуваме от природата, забележителностите в страната ни и тяхното опазване! - Йорданка Делева, 10 клас, СОУ „Христо Проданов”, Карлово

България е една добре пазена тайна. Ние българите трябва да опознаем добре страната си, за да открием скрития й потенциал. Разполагаме със съкровища, които да извадим на повърхността и от които да се възползваме. Въпрос на амбиция и новаторство е да превърнем нашата „пустиня” в оазис.- Росен Атанасов, 11 клас

Природните дадености – уникално съчетание на планински и морски обекти, историческите паметници и археологични находки от древността – всичко това е едно огромно съкровище, с което разполагаме. Друг е въпросът доколко съумяваме да го пазим и развиваме, доколко качествено обслужване предлагаме, за да се завръщат отново тези, които вече са били тук, и да рекламират положително страната ни. Факт е, че макар и да отчитаме всяка година увеличаване броя на туристите, все още сме много далече от реалните възможности. - Свилена Петрова, 10 клас, СОУ „Иван Вазов”, Своге

16. ВЪЗРАЖДАНЕ НА ПРОИЗВОДСТВОТО И НАСЪРЧАВАНЕ НА ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВОТО

За да стане България по-силна и независима, трябва да насърчим родното производство и предприемаческия дух.

Понеже благоденствието на едно общество се базира на способността му да създава продукти и услуги, в основата на което е оптималното използване на ресурсите, младите хора, които имат необходимите качества на характера, трябва да преминават и през обучение по предприемаческа култура. Какво е бизнесът и как да успеем? Как да работим за себе си, а не за заплата? Как да създаваме заетост и за други хора и да им осигурим хляба? Отговорите на тези въпроси знаят обикновено само учениците от финансово-стопанските гимназии, но ми се струва, че е важно да бъдат научени от всички. - Полина Грозданова, 12 клас, ФСГ „Васил Левски”, Монтана

17. ФИНАНСОВА И ПОТРЕБИТЕЛСКА КУЛТУРА

Всички ще спечелим, ако имаме по-висока финансова грамотност и потребителска култура. Трябва да се научим да ценим парите си и да имаме съзнанието, че като потребители ние определяме правилата. Важно е да получаваме тези знания още в училище.

 Това незаслужено потребление доведе до кризата. Можеше ли да бъде предотвратено? Вероятно, да! Ако масата хора знаеха как работят парите, как им влияят медиите, как да определят потребностите си, как да открояват реалните от изкуствено инспирираните и как да ги удовлетворяват, как самите те да печелят. Затова моят силен старт за България започва с изграждане на финансова грамотност, потребителско възпитание, медийна култура и предприемачески познания на учениците. Тези жизненоважни знания и умения ще помогнат на хората да избегнат рисковете и да се справят с трудностите. - Полина Грозданова, 12 клас, ФСГ „Васил Левски”, Монтана

18. ВИСОКИ ТЕХНОЛОГИИ

С помощта на високите технологии можем да опазваме природата, да намалим човешките грешки, да механизираме процесите и да имаме повече свободно време да творим. Можем да започнем с дигитализация на образованието.

Затова и в ежедневието ни навлиза във все по-голяма степен технологията. От нас се изисква просто да се възползваме от нея. В света едва сега навлизат роботите, които могат да ни отменят в чистенето или готвенето, но освен да ни предоставят допълнително време за близките и приятелите ни, те дори са способни да помогнат и на физическото ни здраве... - Гергана Николова, 10 клас, ПМГ, Враца

Имаме щастието да живеем в свят, в който технологиите се използват за наше удобство, и именно това е посоката, която следва целият свят. И все пак, да не забравяме, че първият компютър е изобретен не от кого да е, а от Джон Атанасов – американски физик, математик и инженер от български произход.- Гергана Николова, 10 клас, ПМГ, Враца

Перфектният заместител на тетрадки и учебници е електронният четец... Младото поколение все по-често е укорявано, че не чете! Едва ли има обаче ученик, който би се отказал да прочете книга на електронен четец! Тръгвайки от занимателната „игра”, той би стигнал естествено до удовлетворението да чете художествена или научна литература... - Яна Боозова, 9 клас, ВТГ „Г. С. Раковски”, Варна

 19. ПОЗИТИВНО МИСЛЕНЕ

Българинът страда от хроничен песимизъм, черногледство, равнодушие и апатия. Мърмори, оплаква се и протестира пред телевизора. Пътят към позитивното мислене започва с преодоляване на егоизма, спазване на правилата, отстояване на позициите и постоянство.

Негативната ни нагласа, пасивността, с която очакваме нещата да се случват, изключвайки себе си от осъществяването на общите цели, ни пречат, затварят ни в омагьосания кръг на недоволството и тъпченето на едно място. Безспорно много зависи от начина на управление, от стратегиите, законите и изпълнението им, но далече не всичко се решава с властта. Потенциалът на обикновените хора, волята им да партнират и да работят за себе си и за обществото са изключително важен фактор за развитието на страната.- Свилена Петрова, 10 клас, СОУ „Иван Вазов”, Своге

Трябва да можем да погледнем напред и да положим усилие, за да си осигурим живот, равностоен на този в по-развитите страни. Не трябва да се примиряваме с действителността, която ни се предлага в момента, защото пасивният наблюдател е винаги губещ.- Алиме Чауш, 10 клас, СОУ „Св. Св. Кирил и Методий”, Якоруда

Вече две десетилетия българинът си седи на дивана, превключва различните канали на телевизора, за да покаже, че разбира демокрацията, плюе по екрана, когато се натъкне на някой политик с тлъсти предизборни обещания, подплатени с мазна озъбена усмивка, и си повтаря „Няма да гласувам. Всички са еднакви”. По тази причина, когато някоя партийка от недоправковци седне „на трона”, същият тоя българин готовностно ѝ приписва вината за всички възможни човешки проблеми, като се тръгне от постоянното увеличение цените на цигарите и се стигне до факта, че вече трета седмица го боли зъб и не му минава.- Екатерина Пейчева, 11 клас, Първа АЕГ, София

20. ДА ОСТАНЕМ ТУК

Силният старт на България започва с оставането ни тук. Трябва да се спре емиграцията на таланти и идеи.

Мъчно ми е да гледам и да слушам как съученици казват: „Моят силен старт започва със закупуване на самолетен билет за друга страна”. Мъчно ми е да виждам как всички се предават, въпреки че бихме могли да се обединим и да положим усилия за създаването на една по-атрактивна България за новото поколение. - Моника Тодорова, 11 клас, СОУПНЕ „Фридрих Шилер”, Русе

Смятам, че нашето успешно развитие започва с възпитанието ни в най-ранна детска възраст, защото, ако тогава заобичаме България, ще заобичаме и работата по възстановяването на един добър начин на живот в нашата родина. - Мария Стоянова, 12 клас, ЕГ, Благоевград.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ