Ще събират глоби за пътни нарушения, извършени в чужди страни

Ще събират глоби за пътни нарушения, извършени в чужди страни

Ще събират глоби за пътни нарушения, извършени в чужди страни

Ако извършите пътно нарушение в страна от ЕС от типа на превишена скорост, неспиране на червен светофар, шофиране след употреба на алкохол иили уповащи вещества и ви бъде наложена парична санкция, няма да можете да се измъкнете от нея само, защото сте се завърнали в България. Това, на практика предвижда една от приетите от кабинета днес промени в  Закона за движение по пътищата.  Чрез измененията се  въвеждат изискванията на Директива 2011/82/ЕС за улесняване на трансграничния обмен на информация относно пътнотранспортни нарушения, свързани с безопасността по пътищата, и се намаляват съществуващи административни регулации.

Промените, които следват от Директива 2011/82/ЕС ще осигурят практическо изпълнение на наложените финансови санкции за пътни нарушения, извършени в държава, различна от държавата на регистрация на автомобила. Нарушенията, за които ще се събират глоби по този ред, са превишена скорост, неизползване на предпазен колан или шлем, неспиране на червен сигнал на светофара, управление на МПС след употреба на алкохол или упойващи вещества, използване на забранена лента за движение, незаконно използване на мобилен телефон или други комуникационни средства по време на шофиране. В тази връзка със законопроекта се предлагат нови редакции на текстовете, регламентиращи налагането на глоба с електронен фиш с цел отстраняване на пропуски, които водят до неефективното използване на мярката.

Промените предвиждат услугата за издаване на удостоверение за регистрация за извършване на пътна помощ да премине от Агенция „Пътна инфраструктура” към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”. Промяната отговаря на функциите, които изпълняват двете структури.

В един общ регистрационен режим се обединяват разрешителните режими за провеждане на обучение за придобиване на правоспособност за управление на МПС и за провеждане на допълнително обучение на водачите за частично възстановяване на контролни точки. В момента тези режими се администрират от МТИТС и от МВР. С промените дейностна ще премине само към МТИТС. Така ще отпадне необходимостта едни и същи лица да доказват съответствието си с едни и същи изисквания пред двете министерства и да плащат две такси. Освен това, за администрирането на един режим ще бъдат необходими по-малко служители и ще се намалят разходите за извършването на последващ контрол.

Удостоверението за регистрация ще бъде безсрочно, за разлика от разрешението за извършване на дейностите по обучение в момента, което се издава за срок от пет години. Според действащото законодателство с изтичането на този срок лицата, притежаващи разрешения, следва отново да доказват, че отговарят на изискванията със съответни документи и огледи на учебните им центрове, както и да заплащат таксите за издаване на разрешението. Занапред съответствието с изискванията ще бъде проверявано при първоначалното извършване на регистрацията, след което – единствено чрез осъществяване на текущ контрол.

Законопроектът предвижда и създаването на правно основание за издаване на подзаконов нормативен акт, регламентиращ предоставянето на информация на физически и юридически лица за издирвани автомобили чрез Шенгенската информационна система или чрез базата данни на Интерпол. Това ще позволи да бъдат избегнати покупко-продажби на издирвани автомобили. Предвидена е и разпоредба, която създава възможност за извършване на идентификация на МПС извън пунктовете за регистрация и идентификация на пътната полиция. Текстът ще облекчи значително превозваческия бизнес. Предлага се и по-строг контрол върху забраната за управление на МПС под въздействието на вещества, застрашаващи безопасността на движение с включването на ново техническо средство – доказателствен анализатор за установяване на концентрацията на алкохол в издишания въздух, и чрез актуализация на подзаконовата регламентация.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ