„Купуването на гласове” – разрешено!

„Купуването на гласове” – разрешено!

Под прикритието на „масив” от промени в Закона за обществените поръчки, парламентът прокара днес скандален текст, който на практика узаконява купуването на услужливо медийно мълчание.

Гласуваната от депутатите поправка гласи, че Законът за обществени поръчки вече няма да се прилага при поръчки за закупуване на програмно време или осигуряване на предавания, които се възлагат на доставчици на медийни услуги. Досега, подобна възможност се предвиждаше само за обществените медии, които да могат да произвеждат предавания, без да обявяват обществена поръчка.

Поправката на практика въвежда свободно плащане от институциите към доставчиците на медийните услуги, без  контрол върху разпределянето и харченето на средствата, нито пък мотивите за това.

По смисъла на европейското законодателство, доставчици на медийни услуги са радиостанциите и телевизионните канали. Тя мина на второ четене в пленарна зала с одобрението на 70 депутата. 15 народни представители гласуваха „въздържал се”, а 22 – „против”.

Двама от тях се осмелиха да се противопоставят остро и гласно на скандалния текст.

„Това е удар по свободата на словото!”, заяви депутатът от Патриотичен фронт Димитър Байрактаров. „България години наред търпи основателни критики за липса на свобода на словото. Уважаеми колеги от ГЕРБ и РБ, ние нямаме право да ставаме съучастници в това дело. Не знам кой ум, коя експертна и работна група е сътворила този текст. В този текст с големи букви изниква думата лобизъм“, заяви още той от парламентарната трибуна и припомни:„ Има обществена нетърпимост още от 2013 г. по този въпрос, а днес беше прокаран този тексто. Нямаме право да даваме такава възможност, без значение днес кой е на власт, кой ще бъде утре или други ден“, добави той.

"Работата е много дебела", подчерта на свой ред и депутатът от гражданската квота на Реформаторския блок Гроздан Караджов. По думите му, с новите правила в закона, медиите ще станат заложник на скрити разплащания. "Това е раздаване на пари гьотере", добави той.

„Ттенденцията без търг или конкурс да се купуват медийни услуги е купуване на медиен комфорт. Всички сме наясно за тази практика - моделът КОЙ. Обръчите от медии. Основните получатели на медийни услуги са от този обръч от медии и много добре ги знаете. Не се обръщам към ДПС, които по-скоро ще подкрепят раздаването на пари под масата", заяви Караджов.

Направеното в пленарна зала предложение този текст да отпадне, не бе прието.

А иначе, освен този скандален текст, парламентът изгласува 13 вида процедури по Закона за обществени поръчки, сред които открита процедура, при която всички заинтересовани лица могат да подадат оферта; ограничена процедура, чрез която оферти могат да подадат само кандидати, които са получили покана от възложителя след проведен подбор и състезателна процедура.

Последствията от тях тепърва ще се изясняват.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ