Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Големите европейски петролни компании печелят 53,6 млрд. евро за първото полугодие
Представянето на резултатите за първата половина на годината тъкмо приключи за големите корпорации и разкри кои сектори са успели да издържат по-добре на икономически и геополитически сценарий, толкова променлив като настоящия. Основните европейски петролни компании постигнаха печалба от 53,6 млрд. евро през първите шест месеца на годината, което е със 79% повече от същия период на предходната година. В отделния случай на всяка една от тях обаче повечето на практика утроиха печалбите от предходна година.
Тези 53,6 млрд. евро са сумата от печалбите, декларирани от Shell, Total, Equinor, Eni и Repsol, която достига 64,4 млрд. евро - сума от която 10,8 милиарда евро британската мултинационална компания BP е отчела като загуби поради влиянието, което напускането й на Русия след нахлуването в Украйна ще окаже върху дейността й.
По време на презентациите на компаниите, всички те изразиха задоволство от подобрението в бизнеса, но припомниха, че това идва след две много сложни години заради пандемията, резкия спад в потреблението и срива в цената на петрола. Тази реалност започна да се променя с добри темпове в края на 2021 г., когато възстановяването на мобилността и икономиката станаха реалност. Но без съмнение това, което стимулира тези мултимилионни резултати, е войната в Украйна, пише cincodias.elpais.com.
В англо-холандската мултинационална Shell този параметър, който се отнася до разликата между цената, на която петролната компания купува суровия суров петрол и цената, на която го продава на трети страни, вече превърнат в гориво (или вече рафиниран), на практика се е умножил по три.
Трябва да се отбележи, че това е печалба, обусловена от своя страна от покачването на международната цена на рафинираните продукти на международните пазари, която е много по-висока от тази на суровия петрол през миналата пролет.
И се постига след две години на много ниски маржове в резултат на пандемията. Така го обясняват всички компании в сектора, когато ги обвиняват, че пренасят като ракета повишенията на цените на международните пазари към гражданите, а от друга страна са много по-бавни, когато става дума за превеждане на отстъпки на намаленията на Брента и на бензина на пазарите на едро.
Благодарение на своя марж на рафиниране, не е изненадващо, че Shell отчете печалба от 24,7 млрд. евро през полугодието, което е със 177% повече от същия период на 2021 г.
Друга от компаниите, при които подобрението е по-видимо, е италианската Eni. От януари до юни той постигна печалба от 7,3 млрд. евро в сравнение с 1,1 млрд. година по-рано - цифра, която представлява 571% повече или умножение на печалбата почти по седем.
В случая на норвежката компания Equinor, с общ приход през полугодието от 71,6 млрд. евро, малко над два пъти повече от година по-рано, тя успя да затвори първите шест месеца на годината с положителен резултат от 11,2 млрд. евро или три пъти повече от 2021 г.
Total на практика утрои резултата си и получи 18,4 млрд. евро печалба за шест месеца, докато испанската Repsol постигна положителен резултат, много подобен на този от 2021 г., защото се възползва от икономическото подобрение, което вече беше регистрирано миналата година. След отчитане на въздействието на войната върху нейните сметки, тя регистрира печалби от 2,5 млрд.евро до юни в сравнение с 2,4 млрд. евро година по-рано. Cepsa спечели 841 милиона евро, което е почти три пъти повече от 2021 г
За разлика от тях, британската компания BP през първите шест месеца на 2022 г. регистрира загуби от 10,8 млрд. евро спрямо печалба от 7,5 млрд. евро през първата половина на 2021 г., след обезценката на активите си от 30 млрд. евро след напускането ѝ от Русия.
В отговор на тези отлични резултати компаниите реагираха чрез подобряване на заплатите на персонала си или повишаване на дивидента, но в никакъв случай чрез модериране или ограничаване на цените. Прогнозите за второто полугодие обаче като че ли не будят толкова много оптимизъм.
Ако резултатите на големите европейски петролни компании бяха блестящи през първата половина на годината, тези на северноамериканските им конкуренти бяха не по-малки.
Гигантът Exxon отчете печалба за първото полугодие от 22,9 млрд. евро, което е 214% повече от година по-рано, и за първи път надхвърли печалбите на Alphabet, компанията майка на Google.
Другият голям гигант Chevron реализира печалба от 17,5 млрд. евро или с 300% повече спрямо същия период на предходната година, като се възползва от възстановяването на търсенето и високите цени на петрола и газа.
Високите цени на суровия петрол не винаги са синоним на по-високи печалби, тъй като петролните компании също поемат цената на суровия петрол, който трябва да купуват за рафинирани продукти. С поглед към втората половина на годината прогнозите сочат срив на потреблението поради високата инфлация и повишаването на лихвените проценти, допълва изданието.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.