Антиинфлационните мерки: У нас и по света

Антиинфлационните мерки: У нас и по света

Отговорът на инфлацията е различен в страните членки на ЕС - от субсидиране на сметките за електричество до държавна подкрепа за подмяна на електроуредите в дома и замяна на дизелови и бензинови автомобили с електрически. Къде сме ние? „Предстои да оценим доколко силно дискусионните решения за нулево ДДС на хляба или 25 ст. отстъпка за литър гориво са адекватни и водят до осезаем ефект за разполагаемия доход на домакинствата”, коментира Владимир Дончев от Института за пазарна икономика. Решенията на българското правителство той съпоставя с разнообразните инициативи в други европейски страни, по-специално тези, свързани с горивата и транспорта.

Германия намали цената на месечната карта за обществен транспорт на 9 евро. Тази мярка е временна, като нейната цел е да даде алтернативна възможност за пътуване и съответно за намаляване на разходите за автомобилни горива.

Критиците на мярката са притеснени, че мрежата на обществения транспорт не е готова да поеме увеличения поток от пътници. Данните на Германската статистическа служба (Destatis) сочат, че през второто тримесечие на 2022 г. броят на пътуващите на къси разстояния с железопътен транспорт се е увеличил със 74% спрямо миналата година, а пътникокилометрите са се удвоили. Трафикът се дължи на облекчаването на мерките против COVID-19 и по-ниската цена на месечния абонамент за обществен транспорт от началото на юни.

снимка:Shutterstock

Правителството намали и данъчната тежест върху бензина с 30 цента, а върху дизела – с 14 цента на литър. Това намаление се очаква да се прехвърли към потребителите. Кабинетът финансира със 177.5 млрд. евро дейностите за енергийната сигурност, климата и намаляването на разходите за енергия. Част от този пакет е премахването на таксата за домакинствата по Закона за ВЕИ, с която се финансираше развитието на слънчеви, вятърни, водни и електроцентрали на биомаса. Правителството счита, че премахването на таксата ще облекчи годишните сметки на четиричленно семейство с 300 евро спрямо тези от миналата година.

Друга мярка от този пакет са инвестициите в енергийно ефективни сгради и модернизирането на стари.  Ограничаването на потреблението на енергия за отопление и вентилация се очаква директно да свали съответните режийни разходи.

Променя се и данъчното облекчение за пътуване до работното място при по-дълги разстояния – от 35 до 38 цента на километър за разстояние над 20 км дневно (запазва се облекчението от 30 цента на км за първите 20 км транспорт от дома до работното място).

Швеция намали акциза върху горивата до минималния разрешен в ЕС от 1 юни до 31 октомври 2022 г. За да ограничи ефекта от нарастването на цените, правителството въведе еднократно компенсаторно плащане за собствениците на личен автомобил в размер на 1000 шведски крони (96.1 евро). Ако лицето живее в селски район, компенсацията е 1500 крони (144 евро).

снимка: Shutterstock

Онези, които искат да купят електрически автомобил, получават 70 000 крони (6720 евро) субсидия, като част от политиката за намаляване на  зависимостта от изкопаемите горива. Подобно на Германия, Швеция въведе нови правила за определяне на размера на данъчното облекчение за пътни разходи единствено на база на разстоянието до работното място на човек, без да е обвързано от вида транспорт и цената му, от 1 януари 2022-а. Очаква се броят на хората, които ще се възползват от мярката да се увеличи с 260 000 души.

Задължението за намаление на нивата на парниковите газове от дизел и петрол ще бъдат замразени на тези от 2022 г. Това означава, че отпада задължението производителите на дизелово гориво и бензин да увеличават дела на добавените биогорива.

Франция субсидира с 0.18 евро всеки литър гориво. Към тях френската петролна компания TotalEnergies добавя още 20 евроцента под натиска на френската опозиция, която предлага допълнително данъчно облагане на свръхпечалбите на компанията. По този повод министърът на финансите Бруно льо Мер изтъкна: „Предпочитам парите да отиват в джобовете на потребителите, отколкото в джобовете на държавата. Предпочитам този жест на Total пред поредния данък в една страна, която и без това е затрупана с данъци“. Субсидията влиза в сила от 1 септември и ще бъде последвана от още едно намаление на цената с 10 цента от ноември до края на годината.

снимка: Shuttrestock

Испания намали цената на горивата с 0.20 евро на литър. Отстъпката е отговор на протестите на шофьори на камиони, които водят до прекъсване на веригата на доставките и спиране на производството в някои компании. По-голямата част от отстъпката (0.15 евро) е държавна субсидия, а останалите 0.05 евро се покриват от бензиностанциите. Това разпределение важи само за компании с оборот над 750 млн. евро, а  за дребните  търговци на горива испанското правителство покриви цялата отстъпка. Друга мярка, която влиза в сила, е намаление от 30% (в Каталуня - 50%) на цените на превозните документи за градски транспорт. Част от същата мярка е и въвеждането на безплатен сезонен билет за извънградски и регионални влакове. Програмата ще продължи от 1 септември до края на годината. От нея ще се възползват най-вече хората, които живеят край Мадрид и Барселона, които ежедневно пътуват с железниците за работа или обучение и формират близо 80% от общия пътникопоток на цялата извънградска железопътна мрежа в Испания.

снимка: Shutterstock

Ирландия поставя фокус върху осигуряването на местно електричество. За тази цел се въвежда т.нар. Схема за подпомагане на ВЕИ. Предстои провеждането на поне пет търга с цел да осигурят пътища за развитието на възобновяемите енергийна източници с възможно най-новите технологии. Ирландия увеличава лимита на заемите за EirGrid, за да укрепи националната си мрежа. Очаква се това увеличение да подпомогне завършването на интерконектора между Франция и Ирландия – Celtic Interconnector. Той ще бъде първата енергийна връзка на страната с континента. Тя ще даде сигурност на доставките за потребителите, както и по-гъвкав обмен на енергия между Европа и Ирландия.

снимка: Shutterstock

„Проблемът с рязкото и многократно повишение на цените на енергоносители и течни горива за транспорта няма едно общоприето или безспорно решение. Много от държавите в ЕС се борят с високите цени чрез намаляване на данъчната тежест за определени горива, ценови тавани и директни парични помощи. Други пък се опитват да отклонят търсенето от стоките и услугите с най-голямо поскъпване или дават добавки към доходите или данъчни облекчения за работещите”, заключава Дончев. Според икономиста от ИПИ, този своеобразен естествен експеримент ще позволи след време да сравним и оценим ефектите на различните подходи върху поведението на фирми и потребители.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ