Инвестициите във водородни проекти се ускоряват, но несигурността остава

Инвестициите във водородни проекти се ускоряват, но несигурността остава

Окончателните инвестиционни решения за водородни проекти са се удвоили през последните 12 месеца, доминирани от Китай, но инсталираният капацитет и търсенето са ниски, тъй като индустрията е изправена пред несигурност, се казва в доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ), цитиран от Ройтерс.

Инвестиционните решения представляват петкратно увеличение на сегашното производство на водород с ниски емисии до 2030 г., като Китай покрива повече от 40% през последните 12 месеца, което би засенчило слънчевата експанзия при най-бързите темпове, каза групата.

Целите за търсене обаче са само малко над една четвърт от производствените проекти и напредъкът, постигнат досега във водородния сектор, не е достатъчен за постигане на климатичните цели, добави МАЕ.

Повечето проекти също са на ранен етап, каза МАЕ, и проектната линия е изложена на риск поради неясни сигнали за търсене, финансови препятствия, забавяния на стимулите, регулаторна несигурност, проблеми с лицензирането и разрешителните и оперативни предизвикателства.

„Политиците и разработчиците трябва да разгледат внимателно инструментите за подпомагане на създаването на търсене, като същевременно намаляват разходите и гарантират наличието на ясни регулации, които ще подкрепят по-нататъшните инвестиции в сектора“, каза изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол.

Глобалното търсене на водород може да нарасне с около 3 милиона тона (Mt) през 2024 г., концентрирано в рафиниращия и химическия сектор, но това трябва да се разглежда като резултат от по-широки икономически тенденции, а не като резултат от успешни политики, се казва в доклада на МАЕ.

Понастоящем търсенето до голяма степен се покрива от водород, произведен от неотслабени изкопаеми горива, като водородът с ниски емисии все още играе само незначителна роля, се добавя в него. Технологичният и производственият натиск върху разходите остават голям фактор, като по-специално електролизерите се провалят поради по-високите цени и тесните вериги на доставки, докато намаляването на разходите зависи от технологичното развитие и постигането на икономии от мащаба.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

ИТН се събира на Национална конференция, ще избира нов председател
Масови протести на Канарските острови този уикенд срещу свръхтуризма 
Папа Лъв XIV предлага среща между Путин и Зеленски във Ватикана
Коя е най-стресиращата професия в България?
Времето: Жълт код за силен вятър в 17 области
Неизвестно за известните: 400 паунда, 400 книги и випуск от 9 души създават университета, който заведе дело срещу Тръмп
Туризмът със снимачните площадки на „Игра на тронове“ се чувства застрашен от митата за филми в САЩ
Трети ден без наземен транспорт в София, община и синдикати не отстъпват от позициите си