Омбудсманът призова държавата да плати новите водомери и топломери на домакинствата

Омбудсманът призова  държавата да плати новите водомери и топломери на домакинствата

Омбудсманът призова държавата да плати новите водомери и топломери на домакинствата

Омбудсманът Диана Ковачева сезира енергийния министър Румен Радев заради множеството жалби и сигнали към институцията от граждани - битови клиенти на топлофикационните дружества, на които им се налага по силата на европейското и на българското законодателство да отделят голям финансов ресурс, за да си купят водомери и топломери с дистанционно отчитане.

„Разходите за замяна на топлинния разпределител само на един радиатор с нов уред с дистанционно отчитане са в размер над 50 лв. (в това число: стойност на уреда, доставка, монтаж, заснемане, програмиране, активиране на радиофункция, пломбиране), а за един водомер за топла вода с дистанционно отчитане най-често превишават 100 лв. Така, за преоборудването на малко жилище с две отоплителни тела сумата надхвърля 200 лв.“, пише Диана Ковачева, цитирана от пресслужбата на омбудсмана. 

Ковачева настоява държавата спешно да изготви финансов инструмент за справедлива подкрепа на повече от 570 хил. домакинства на централно топлоснабдяване, защото най-късно до 1 януари 2027 г. те трябва да поставят по-скъпите уреди за дистанционно отчитане на топлинна енергия. Това се очаква да стане най-масово през 2024 г., когато изтича вторият 10-годишен гаранционен срок на уредите след въвеждането на системата за дялово разпределение на топлинната енергия.

„Поради поетапното изтичане на гаранционните срокове на радиаторните разпределители, както и на валидността на удостоверенията за метрологична годност на индивидуалните водомери за топла вода, хиляди домакинства вече получиха задължителни указания от своите топлинни счетоводители в 1-месечен срок да извършат замяна на старите средства за дялово разпределение с нови устройства с дистанционно отчитане. Съгласно действащата нормативна уредба неизпълнението на тези указания води до начисляване на служебно завишено потребление на топлинна енергия „на база“ по партидата на клиента и до формирането на изкуствено завишени сметки на стойност десетки и дори стотици левове“, подчертава омбудсманът

Ковачева допълва, че тези допълнителни разходи за домакинстват възникват на фона на рекордно високите регулирани цени на топлинната енергия, които битовите клиенти на топлофикациите плащат през настоящия ценови период.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ