ЕК предлага общ борд за медийни услуги в съюза
Европейската комисия /ЕК/ предлага да бъде създаден нов независим Европейски борд за медийни услуги, съставен от националните медийни органи. Той е част от предложенията на ЕК в приетия от комисията днес Европейски закон за медийната свобода, който третира медийната концентрация в ЕС. Бордът също така ще координира националните регулаторни мерки по отношение на медии извън ЕС, които представляват риск за обществената сигурност. Така ще бъде гарантирано, че тези медии няма да заобикалят приложимите правила в ЕС.
Бордът ще организира и структуриран диалог между много големи онлайн платформи и медийния сектор за насърчаване на достъпа до разнообразни медийни предложения и за наблюдение на съответствието на платформите с инициативи за саморегулиране, като например Практическия кодекс на ЕС относно дезинформацията. Новата структура ще насърчава ефективното и последователно прилагане на медийната правна рамка на ЕС, по-специално като подпомага Комисията при изготвянето на насоки по въпросите на медийното регулиране. Освен това тя ще може да дава становища по национални мерки и решения, засягащи медийните пазари и концентрациите на медийния пазар.
Държавите от ЕС ще трябва да оценяват въздействието от сделки на медийния пазар, които засягат запазването на разнообразие на новините и гледните точки и редакционната независимост. Всяка законодателна, регулаторна или административна мярка, предприета от държава-членка, която би могла да засегне медиите, ще трябва да бъде надлежно обоснована и пропорционална.
Наред с другото, предложенията също така включват мерки срещу политическа намеса в редакционните решения и срещу надзора. Те поставят акцент върху независимостта и стабилното финансиране на обществените медии, както и върху прозрачността на собствеността на медиите и на разпределението на държавната реклама. Определени са и мерки за защита на независимостта на редакторите и за разкриване на конфликти на интереси. Европейският закон за свобода на медиите ще гарантира, че медиите, публични и частни, могат да работят по-лесно през границите на вътрешния пазар на ЕС, без ненужен натиск и като се отчита цифровата трансформация на медийното пространство. Предложеният регламент ще изисква от държавите-членки да зачитат ефективната редакционна свобода на доставчиците на медийни услуги и да подобрят защитата на журналистическите източници.
Законът за свободата на медиите включва и силни гаранции срещу използването на шпионски софтуер срещу медиите, журналистите и техните семейства. Той ще въведе и нови изисквания за разпределяне на държавна реклама към медиите, така че тя да бъде прозрачна и недискриминационна. В закон е предвидена защита на медийното съдържание онлайн. Предвидени са гаранции срещу неоправдано премахване на медийно съдържание, произведено в съответствие с професионалните стандарти. В случаите, които не включват системни рискове като дезинформация, много големи онлайн платформи, които възнамеряват да свалят определено законно медийно съдържание, което се счита за противоречащо на политиките на платформата, ще трябва да информират доставчиците на медийни услуги за причините, преди премахването да влезе в сила. Всички жалби, подадени от доставчици на медийни услуги, ще трябва да се обработват с приоритет от тези платформи.
Законът за свободата на медиите ще въведе и право на персонализиране на това, което потребителят иска да получава върху устройства и интерфейси, като например смарт телевизори. Той ще позволи на потребителите да променят настройките по подразбиране, за да отразяват собствените си предпочитания.
„През последните години станахме свидетели на различни форми на натиск върху медиите. Крайно време е да действаме. Трябва да установим ясни принципи: никой журналист не бива да бъде шпиониран заради работата си; никоя обществена медия не бива да бъде превръщана в пропаганден канал. Именно това предлагаме днес за първи път в историята - общи гаранции за защита на свободата на медиите и плурализма в ЕС“, заяви зам.-председателят на Комисията, отговарящ за ценностите и прозрачността, Вера Йоурова. „Медийните компании играят жизненоважна роля, но са изправени пред намаляващи приходи, заплахи за свободата и плурализма на медиите, появата на много големи онлайн платформи и мозайка от различни национални правила", коментира Тиери Бретон, комисар по въпросите на вътрешния пазар. "Европейският закон за свободата на медиите предоставя общи предпазни мерки на ниво ЕС, за да се гарантира разнообразието от гласове и че нашите медии могат да работят без никаква намеса, независимо дали са частни или обществени", добави Бретон.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.