Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|„Безполезни“ и „безнадеждни“: Шефът на Ryanair критикува британското правителство заради таксите върху пътническите полети
                      Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри разкритикува британското правителство за стремежа му да повиши таксите върху пътническите полети, предупреждавайки, че политиката ще накара авиокомпаниите да изнесат самолетите си извън страната.
В интервю за Си Ен Би Си, след като съобщи за значително увеличение на печалбата за първото полугодие, изпълнителен директор определи стремежа на лейбъристкото правителство да повиши таксите върху въздушния транспорт като противоречащ на стратегията му за стимулиране на икономическия растеж.
Коментарите му идват преди есенния бюджет на британското правителство на 26 ноември, в който министърът на финансите Рейчъл Рийвс е под натиск да разреши фискална безизходица относно разходите, данъчното облагане и заемите. О'Лиъри от Ryanair заяви, че е имало тенденция европейските правителства да отменят „лудите екологични данъци“ и впоследствие да бъдат възнаграждавани с бурен икономически растеж.
„И така, виждате пазари като Швеция, Унгария, Италия и Хърватия да премахват екологичните данъци, а след това имате изоставащите, като Германия, Франция и Рейчъл Рийвс тук, във Великобритания, които забележително говорят за желание за растеж, но въпреки това увеличават таксите върху въздушния транспорт – на остров, в периферията на Европа“, каза О'Лиъри пред Силвия Амаро от Си Ен Би Си в понеделник.
„Което отново потвърждава убеждението ми, че Рейчъл Рийвс няма представа как да постигне растеж, въпреки факта, че ѝ писахме, предлагайки ѝ значителен растеж, особено в регионите на Обединеното кралство“, добави О'Лиъри.
Главният изпълнителен директор на най-големия нискотарифен превозвач в Европа акцентира върху британската такса за пътници във въздушния транспорт (APD) - таксата, която авиокомпаниите трябва да плащат като принос към финансирането на системата за контрол на въздушното движение в Обединеното кралство.
В есенния бюджет от миналата година Рийвс обяви строги правила, които ограничават възможностите на правителството за маневриране по отношение на разходите и заемите, като ежедневните държавни разходи се финансират от данъчни приходи, а не от заеми.
Като част от по-широк стремеж за стимулиране на публичните финанси и насърчаване на по-устойчиви възможности за пътуване, правителството на премиера Киър Стармър възнамерява да увеличи ставките по APD от април следващата година – с 50% увеличение за частните самолети и общо увеличение за други полети.
APD е значителен източник на държавни приходи, като Службата за бюджетна отговорност оценява приходите на 4,7 милиарда британски лири (6,18 милиарда долара) през 2025-2026 г. Междувременно авиацията е известна като един от най-бързо развиващите се източници на емисии на парникови газове.
О'Лиъри заяви, че планът на правителството за повишаване на APD от април следващата година ще представлява такса от почти 33% върху средната цена на полет на Ryanair, която според него е около 45 британски лири.
„Това е абсурдно“, каза О'Лиъри. „За четиричленно семейство това става непосилно. Писахме на Рейчъл Рийвс, когато тя беше избрана за първи път, и казахме, че можем да ви осигурим 50% ръст на трафика, не в Лондон, а в регионите на Обединеното кралство, където наистина се нуждаят от растеж в тези червени места на стената, в Бирмингам, Манчестър, Глазгоу, Единбург, Бристъл.“
Той добави: „Просто премахнете APD извън Лондон. Знаете ли, Лондон е пълен, Лондон може да плаща APD, но го премахнете извън Лондон. Това ще им струва около 2 милиарда от бюджета им, те ще си ги върнат под формата на допълнителни потребителски разходи, ДДС върху допълнителни посетители върху потребителските разходи в рамките на една година. Няма отговор.Дори не могат да си направят собствени изчисления“.
На въпроса дали Ryanair е водил нови разговори с Министерството на финансите преди есенния бюджет, О'Лиъри отговори: „Не, те са безнадеждни.“
„Получихме глупаво писмо от номер 11, в което се казваше: „О, увеличение с 2 паунда в APD е само 1% от средните цени на билетите.“ Сега, не знам откъде купуват билетите си, но средната ни цена на билета е 45 паунда, така че увеличение с 2 паунда е увеличение с 5%. Те дори не могат да си направят собствени изчисления... Те са безполезни“, каза О'Лиъри.
Ако Рийвс увеличи APD отново в есенния бюджет, главният изпълнителен директор на Ryanair заяви, че компанията ще обмисли преместването на самолети в страни, които намаляват екологичните си данъци, посочвайки Швеция, Унгария и Италия като потенциални опции.
Ключови думи
|
|
                
                			  
              	
                        
                                    
                                    
                                    
                                    
                                    
                                    
                                    
                                    
						
						
                              
                              
                              
                              
                              
                              
Коментари
Няма въведени кометари.