Производителите на кафе и бонбони поставят под въпрос закона на ЕС за обезлесяването

Производителите на кафе и бонбони поставят под въпрос закона на ЕС за обезлесяването

Производителите на кафе и бонбони поставят под въпрос закона на ЕС за обезлесяването

Производителите на шоколад и кафе, сред които италианската Lavazza и производителят на Cadbury Mondelez, са обезпокоени от "практическите аспекти" на нов закон на Европейския съюз, целящ да спре обезлесяването.

Реакцията идва въпреки доброволните, публични ангажименти на самите компании и  цялата индустрия за производство на кафе и какао за по-отговорно отношение към природата по цялата верига за доставки, пише "Ройтерс".

Законът, одобрен през декември миналата година, се очаква да влезе в сила в края на 2024 г. Вносителите на кафе, какао, говеждо месо, соя, каучук и палмово масло трябва да докажат, че техните вериги за доставки не допринасят за унищожаването на горите, което е сред сериозните причини за климатичните промени. В противен случай ще бъдат глобени с до 4 % от оборота им в ЕС.

Няколко големи инвеститори заявиха пред „Ройтерс“ миналия месец, че опасенията им относно прилагането на закона могат да ги принудят да се откажат от производството на потребителски стоки с "рискови" вериги за доставки.

"Ще бъде много трудно да се приложи този закон на практика, тъй като веригата за доставки на кафе е много сложна и проследяването е много трудно", заяви пред „Ройтерс“ председателят на Lavazza Group Джузепе Лаваца. "Разговаряме с европейските органи чрез нашата асоциация, за да се опитаме да намерим приемливи варианти.“, допълва той.

Правилата на ЕС ще бъдат трудно приложими без повече насоки, обяснява още Лаваца , изтъквайки големия брой посредници, участващи в производството на кафе.

"Тези присъщи характеристики на веригата за доставки на кафе превръщат проследяването на ниво пратка в огромно предизвикателство за сектора, тъй като за по-малките насаждения може да не е налична информация за географско местоположение и контакти", добави той.

Кристоф Хансен, който ръководи преговорите по закона за Европейския парламент е на друго мнение: "Не мисля, че това е невъзможно. Със сигурност ще бъде предизвикателство за тях, защото производителите от сектора на кафето често са доста малки. Но ние включихме в текста (на закона) задължението на Европейската комисия да помогне най-вече на дребните земеделски стопани, за да могат да изпълнят изискванията."

Производителят на Oreo - Mondelez заяви пред Ройтерс, че "не е наясно как те (органите на ЕС) ще контролират или прилагат този" закон.

"Трябва да има повече диалог за това как на практика да направим нещо на място", заяви главният изпълнителен директор Дирк Ван де Пут в интервю за „Ройтерс“ миналия месец.

ЕС твърди, че е въвел закона за обезлесяването, тъй като години наред доброволните ангажименти на хранителните компании да изчистят веригите си за доставки от вредите за околната среда до голяма степен не са оказали въздействие на място.

Организации с нестопанска цел, сред които Earthsight, Fern и Solidaridad, заявиха, че законът изисква от дружествата най-вече да приложат доброволните си ангажименти за прекратяване на доставките от обезлесени райони.

"Проследяването на веригите за доставка на кафе е напълно възможно, въпреки тяхната сложност. Други сектори, като например какаото, са на път да го постигнат", казва Джулия Кристиан, адвокат, която работи по кампании за горите за Fern.

Lavazza и Mondelez не коментираха какви биха могли да са конкретните решения по повод техните опасения. Някои компании смятат, че законът в сегашния си вид може да попречи на веригата за доставка на храни в Европа. "Не мисля, че това е, което те търсят", казва Ван де Пут.

Той предложи по-добро обучение на земеделските стопани, което да им помогне да подобрят добивите и да избегнат изсичането на гори, за да засадят повече какаови дървета.

Mondelez и членовете на търговска група, работеща по въпросите на въздействието на какаовата индустрия върху горите, се срещнаха с Комисията на ЕС по въпроса за закона тази пролет, заяви изпълнителният директор на компанията.

До 2025 г. Mondelez има за цел да добива цялото си какао от ферми, включени в програма, в които обезлесяването е малко или никакво.

Италианската група Ferrero иска ЕС да предостави конкретни насоки за спазването на изискванията за всяка стока, тъй като веригите за доставка имат съществени разлики при конкретните продукти.

Обезлесяването е втората основна причина за изменението на климата след изгарянето на изкопаеми горива.

Няколко водещи инвеститори обаче подкрепят регламента.

"Това законодателство е пример за нещо, което наистина може да засегне компаниите, които не са се подготвили адекватно, и може да има финансови последици", смята Сноре Герде, мениджър по управление на инвестициите в норвежкия суверенен фонд NBIM.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ