Наясно ли сте с правата си при пътуване в ЕС?
Случвало ли ви се е пътуването ви да бъде отменено или да закъснее? Имате ли специални нужди по отношение на придвижването? Пътниците в самолет, влак, кораб или автобус, имат права при пътуване в ЕС, напомня порталът "Вашата Европа" , създаден специално за предоставяне на помощ и съвети на гражданите на ЕС и техните семейства.
Ето например какви са правата ви при пътуване със самолет:
Първо, никой не може да изисква от вас да заплатите по-висока цена за билет заради националността ви или мястото, от което купувате билета.
Второ, имате права и в случай, че нещо се обърка. Те се отнасят до закъснения, отменени полети и дублиране на места, поради които не можете да се качите на борда на самолета...
...и важат, ако:
- отпътувате от което и да е летище в ЕС, или
- пристигате в ЕС с превозвач, регистриран в Съюза или в Исландия, Норвегия или Швейцария.
Връщане на платената сума или алтернативен транспорт
Ако ви е отказано качване на борда, вашият полет е отменен или има дублиране на места, имате право на:
- превоз до вашата крайна дестинация чрез използването на сравним алтернативен транспорт или
- възстановяване на парите за билета и, когато е уместно, безплатно връщане до вашето първоначално място на заминаване.
Големи закъснения - ако полетът ви има закъснение от 5 часа или повече, също имате право да ви възстановят платената за билета сума, но ако изберете този вариант, авиокомпанията не е длъжна да осигури по-нататъшното ви пътуване или да ви оказва помощ.
Авиокомпанията трябва да ви уведоми за вашите права и причините, поради които ви е отказан достъп на борда, полетът е отменен или има голямо закъснение (над 2 часа, но закъснението може да е до 4 часа при полети на разстояние над 3500 км).
Храна и нощувки
Възможно е също така да имате право на храна и напитки, комуникации (например безплатно телефонно обаждане) и, ако е необходимо, нощувки в хотел в зависимост от разстоянието на полета и продължителността на закъснението.
Обезщетение
В допълнение, ако ви откажат качване на борда, ако полетът ви е отменен или пристигнете с повече от 3 часа закъснение в посочената във вашия билет крайна дестинация, може да имате право на обезщетение от 250 до 600 евро в зависимост от разстоянието, на което летите.
В рамките на ЕС
- 1500 км или по-малко - 250 евро
- над 1500 км - 400 евро
Между летище в ЕС и летище извън ЕС
- 1500 км или по-малко - 250 евро
- 1500 – 3500 км - 400 евро
- над 3500 км - 600 евро
Ако превозвачът ви е предложил алтернативен полет със сходно разписание, обезщетението може да бъде намалено с 50 %.
При отменен полет няма да получите обезщетение, ако:
- отмяната се дължи на извънредни обстоятелства, например лошо време, или
- сте бил информиран 2 седмици преди датата на полета по разписание, или
- са ви предложили алтернатива за същия маршрут с подобно на първоначалното разписание.
При отмяна на полет поради извънредни обстоятелства е възможно да нямата право на обезщетение, но превозвачът трябва да ви предложи избор между:
- връщане на платената за билета сума (цялата или за частта, която не сте използвали)
- алтернативен транспорт до вашата крайна дестинация възможно най-скоро
- промяна на резервацията за по-късна дата по ваш избор (ако има свободни места).
Дори при извънредни обстоятелства авиокомпаниите трябва да ви осигуряват помощ, когато е необходимо, докато чакате за алтернативен транспорт.
Как да поискате връщане на платената сума или обезщетение
Изпратете формуляр на ЕС за жалба до вашата авиокомпания и не забравяйте да запазите копие за себе си.
Ако няма резултат или отговорът не ви удовлетворява, можете да подадете жалба до компетентния национален орган в страната от ЕС, в която е станал инцидентът.
Ако инцидентът е станал на летище извън ЕС, но при полет на компания от ЕС, можете да подадете жалба до компетентния национален орган в страната от ЕС, до която сте пътували.
Изгубени или повредени багажни пратки
Регистриран багаж
Ако вашият регистриран багаж е изгубен, повреден или закъснее, може да имате право на обезщетение от авиокомпанията в размер до около 1220 евро.
Изключение - ако повредата е в следствие на присъщ на багажа дефект.
Ръчен багаж (включително лични вещи)
Превозвачът е отговорен, ако носи вина за повредата.
Трябва да подадете искане за обезщетение в рамките на 7 дни от получаването на багажа (или 21 дни, ако сте получили багажа си със закъснение).
Ако желаете да използвате други правни средства, трябва да го сторите в рамките на 2 години от датата на пристигане на багажа ви.
Ако пътувате със скъпи вещи, възможно е - срещу такса - да получите право на обезщетение по-голямо от 1223 евро, като подадете предварително специална декларация до авиокомпанията най-късно, когато се регистрирате за полет. В такива случаи обаче е най-добре да си направите пътническа застраховка.
Не съществува стандартен формуляр за специалната декларация. Авиокомпаниите сами решават какъв да е той.
Резервиране онлайн - ясно посочване на цените
Когато резервирате полет онлайн, общата цена на билета, включително всички задължителни елементи като данъци и такси, трябва да бъде видима от самото начало, за да можете да сравнявате цените между авиокомпаниите и да правите информиран избор.
Освен окончателната цена най-малко следната информация трябва да бъде ясно посочена: цена за превоз, данъци, летищни такси, други такси (например за сигурност или гориво) или допълнителни такси.
Всички незадължителни добавки трябва да бъдат ясно посочени и предложени само въз основа на избор.
Как да съобщите за неясно посочване на цени
Подайте жалба до компетентния национален орган във вашата страна на пребиваване в ЕС.
А тук можете да се запознаете и с останалите казуси при пътувания в рамките на общността.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.