Германия печели от обществения транспорт, но не инвестира достатъчно

Германия печели от обществения транспорт, но не инвестира достатъчно

Общественият транспорт в Германия генерира сериозна икономическа стойност, но страда от хронично недофинансиране, въпреки ръста на инвестициите.

Германската система за обществен транспорт страда от хронично недофинансиране, въпреки че всяко инвестирано евро води до многократна възвръщаемост, сочи ново проучване на консултантската компания MCube, координирана от Техническия университет в Мюнхен. Изследването е възложено от железопътния оператор Deutsche Bahn.

Според анализа общественият транспорт в Германия генерира около 75 милиарда евро годишно, което е три пъти повече от разходите за сектора. Авторите посочват, че реалната икономическа полза може да е дори по-голяма, тъй като част от ефектите са трудни за количествено измерване поради методологични ограничения.

Преки, косвени и външни ползи за икономиката

Проучването обхваща както преки приходи – от транспортни компании и работни места, така и косвени ефекти, които се отразяват в сектори като производството на влакове, енергийните доставки и ИТ услугите. Сред външните ползи са подобреният достъп до работни места, по-високата регионална свързаност и туристическата привлекателност на добре обслужваните зони. Само ежедневното пътуване до работа формира над една четвърт от добавената стойност в сектора.

Финансов натиск и риск от съкращения

Финансирането на обществения транспорт в Германия се осигурява приблизително поравно от федералния бюджет и от приходите от пътници. Въпреки че публичните средства нарастват, разходите на операторите вече не се покриват изцяло, предупреждават участници в сектора. Някои федерални провинции обмислят съкращаване на транспортните услуги поради недостиг на средства.

От 2023 г. в страната е въведена субсидирана национална месечна карта – Deutschlandticket, на цена от 58 евро, която позволява неограничено ползване на обществения транспорт в цяла Германия. Мярката е популярна сред гражданите, но не компенсира напълно финансовите дефицити.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Васил Терзиев: Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град
София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Първи резултати от Румъния: Никушор Дан е новият президент
Звукът влияе директно върху клетките в човешкото тяло
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"