Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Глобалната търговия е изложена на риск заради напрежението в Южнокитайско море
Някои от най-натоварените морски пътища в света са изложени на риск поради нарастващото напрежение в Южнокитайско море, предупреждават експерти.
През последните месеци сблъсъците ескалираха в силно оспорваното Южнокитайско море в западната част на Тихия океан, което е ключов търговски път за Китай, Япония и Индия, три от най-големите икономики в света, предаде CNBC.
След като Пекин претендира за почти цялото море и шепа други държави, които имат припокриващи се претенции, избухнаха редица сблъсъци между Китай, Филипините и Виетнам, които предизвикаха опасения за инцидент, който може да наруши световната търговия.
Тези развития в Южнокитайско море трябва да бъдат на радара на световните пазари и вериги за доставки поради важността на тези водни пътища за международната търговия, според Марко Папич, главен глобален гео-макро стратег в BCA Research.
„Южнокитайско море е най-ценният корабен път в света по отношение на стойността на търговията, която преминава през него“, каза Папич пред CNBC, отбелязвайки, че конфликтът там крие очевидни рискове за глобалното корабоплаване.
Папич добави, че морският път е особено важен за стоки и суровини, които пътуват през него, за да стигнат до Китай, като китайските произведени стоки след това пътуват по маршрута до други части на света.
Конфликтите в региона постепенно привличат вниманието на правителствата по света, включително САЩ, които са сключили договор за взаимна отбрана с Филипините.
CSIS China Power Project изчислява, че 3,4 трилиона долара търговия е преминала през Южнокитайско море през 2016 г., което представлява 21% от световната търговия.
Междувременно Конференцията на ООН за търговия и развитие изчисли, че 60% от морската търговия е преминала през Азия през същата година, като Южнокитайско море носи около една трета от глобалното корабоплаване.
Покачване на напрежението
Разположено в западната част на Тихия океан, Южнокитайско море се намира между Китай, Тайван, Филипините, Виетнам, Индонезия, Тайланд, Малайзия и Камбоджа, много от които имат спорни претенции във водите.
Въпреки това, по-специално Китай претендира за почти цялото Южнокитайско море като свое собствено по силата на своята „линия с девет тирета“, която отхвърля решение от 2016 г. на международен арбитражен съд в Хага, Холандия, което не намира правни или исторически основание за претенциите на Пекин.
Това доведе до ескалация на търканията с много от съседите на Китай, които смятат, че бреговата охрана на страната е нахлула в техните изключителни икономически зони.
По-рано този месец Филипините обвиниха китайски ракетни катери, че преследват филипински кораби и са насочвали лазери към патрулиращи самолети близо до оспорваната плитчина Half Moon. Това следва други сблъсъци, ред които сблъсъци на лодки, използване на водни оръдия и ранявания на филипински моряци, според филипински служители.
Президентът на Филипините Фердинанд Маркос-младши повдигна въпроса на регионална среща на върха в четвъртък, като поиска ускоряване на преговорите за кодекс на поведение за Южнокитайско море, като същевременно обвини Пекин в тормоз и сплашване.
Междувременно външното министерство на Виетнам също наскоро осъди действията на Китай в Южнокитайско море, като обвини китайски кораби в извършване на „насилствена атака“ срещу виетнамски риболовни лодки.
През последните няколко седмици видяхме, че напрежението нараства не само между Китай и Филипините, но и с Виетнам“, каза Ричард Хейдариан, политически съветник и старши преподавател по международни отношения в Университета на Филипините.
„Мисля, че е само въпрос на време все повече и повече страни от АСЕАН да се изкажат и въпрос на време да видим още по-тревожни сблъсъци“, добави той.
Рисковете се увеличават
Все пак, докато експертите казват, че геополитическите рискове в Южнокитайско море се увеличават, те добавят, че все още има много причини всички участващи страни да избягват по-голям конфликт.
Твърди се, че в отстояването на твърденията си Китай е използвал това, което анализаторите наричат тактика на „сивата зона“, обикновено известна като принудителни действия, които не са въоръжен конфликт, но надхвърлят нормалните дипломатически дейности.
„Тактиките на сивата зона, колкото и тревожни да са, са пример за желанието на Китай да си проправи път през Южнокитайско море, а не да го пробие с булдозер“, каза Хейдарян.
Междувременно корабоплаването през Южнокитайско море също е взаимно изгодно за икономиките на страните, участващи в сблъсъците. Според Абдул Якоб, научен сътрудник в Югоизточна Азия в института Lowy, ако Китай започне да извършва дейности, засягащи свободата на корабоплаването, като например обявяване на части от Южнокитайско море за забранени за граждански кораби, САЩ може да се намесят повече. „Но в този момент всички страни, включително Китай, не искат да ескалират ситуацията в пълномащабен военен конфликт“, каза той.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.