Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Новата икономика: Идва ли нова ера на прекъсвания на веригите за доставки?
След поредица от прекъсвания на веригите за доставки по време на пандемията от COVID-19, продължаващите геополитически конфликти и настоящата историческа година, в която повече от 60 държави провеждат избори, мениджърите на веригите за доставки са изправени пред нарастващ брой предизвикателства.
„Всъщност бих казала, че се намираме в нова ера“, каза ръководителят на отдела за глобални търговски решения на HSBC Americas Мариса Адамс пред YahooFinance. „Не мисля, че вече има нормализиране. Мисля, че това, пред което са изправени компаниите сега, е, че прекъсванията на веригите са новото нормално“, добави тя.
Прекъсванията на веригите за доставки винаги са били част от глобалната търговия, дори датирайки от Пътя на коприната, който свързва търговските пътища в Европа, Близкия изток и Азия. Компаниите на текущия пазар обаче са по-изложени на неочаквани глобални събития, което се отразява на способността им да търгуват ефективно.
Според нов доклад на HSBC, има няколко фактора, които оказват натиск върху световните вериги за доставки тази година. Продуктите и глобалните вериги за доставки са по-сложни от всякога и доставчиците трябва да осигурят финансиране в инфлационна среда.
Има и проблеми, специфични за определени географски региони, които карат корабите да променят маршрутите си, като атаките в Червено море и сушата, засягащи Панамския канал. А в световен мащаб над една четвърт от населението на света ще гласува тази година.
„Едно от нещата със сигурност е, че търговията продължава да бъде огромна тема в предизборната кампания“, коментира Адамс. „Част от това се дължи на протекционизма, национализма [и] други фокуси“, добави той.
Холистичен поглед върху веригите за доставки
Според Адамс пандемията от COVID-19 даде сигнал за събуждане на компаниите, изложени на геополитически рискове и други уязвимости. Преди това компаниите създаваха своите вериги за доставки, за да се съсредоточат най-вече върху намаляване на разходите и подобряване на крайния резултат, отбеляза Адамс.
„Излязохме от свят, в който стоките бяха „точно навреме“, а сега хората говорят за доставки „за всеки случай“. Това наистина промени балансите на много компании“, добави тя.
Стратегиите за веригата за доставки се развиха, за да отговорят на тези нови предизвикателства, тъй като компаниите започнаха да преместват своите операции по-близо до дома, увеличавайки сигурността и работейки за намаляване на доставките и разходите за доставка.
Адамс също предложи насоки за управление на отношенията с бизнес сектора на Китай на фона на наскоро увеличените мита от администрацията на Байдън, отбелязвайки, че компаниите трябва да разглеждат потенциалните рискове холистично, вместо на базата на отделните държави.
„Веригите за доставки са сложни и дори когато нещата се произвеждат тук, в Съединените щати, има редица различни компоненти, които се произвеждат в Азия, в Европа и на други пазари по света“, каза Адамс. „Това, за което се опитваме да говорим с нашите клиенти, е да погледнем холистично на рисковете. Не гледайте само една категория от вашите продукти. Имате ли геополитически риск в една страна спрямо друга? Има ли риск от транспортна гледна точка в друга държава?“
На въпрос как проблемите с веригата за доставки могат да повлияят на портфейлите на инвеститорите, Адамс посочи три признака, на които инвеститорите трябва да следят.
Първо, каза тя, следете стратегията на висшето ръководство. Финансовият директор говори ли редовно за устойчивостта на веригата за доставки? Фокусирани ли са както върху рисковете, така и върху разходите?
Второ, колко е концентрирана компанията в ключови сектори и пазари? Например, голяма част от производството на полупроводници е базирано в Тайван, но много компании се опитват да пренесат тези операции в САЩ, което ще отнеме време.
И накрая, Адамс отбеляза, че инвеститорите трябва да оценят инфраструктурните инвестиции на компанията и дали тя инвестира във веригите си за доставки по диверсифициран начин, за да избегне ненужен риск.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.