Компаниите се надпреварват да изпращат стоки в САЩ заради митата на Тръмп

 Компаниите се надпреварват да изпращат стоки в САЩ заради митата на Тръмп

През последните месеци много ръководители на компании заявиха, че ще изчакат и ще видят широките заплахи за мита на президента на САЩ Доналд Тръмп. Първите отчети за приходите за празничното тримесечие показват, че много от тях не са го направили.

Производителите на автомобили като General Motors и Mercedes,  френските производители на коняк и италианските производители на сирене пармезан и пенливо вино ускориха доставките си за Съединените щати. Междувременно купувачите на суровини увеличиха покупките на стомана, алуминий и соя, предаде Ройтерс.

„В момента виждаме, че компаниите изпреварват вноса си в САЩ“, казва Патрик Леперхоф, управляващ директор в консултантската компания Inverto в Кьолн.
„Те са изготвили сценарии за това колко биха могли да бъдат засегнати от митата и са решили да внасят обеми, за да бъдат покрити за определен период от време.“

Пред Ройтерс и по време на конферентни разговори ръководителите описват предизвикателствата на средата, която става още по-несигурна поради променящите се планове на Тръмп за мита, които могат да преобърнат световната търговия и да накарат някои компании да преместят производството си в САЩ.

Още преди той да се върне на поста си този месец, несигурността накара бизнеса да бърза с доставките. Търговският дефицит на САЩ достигна рекордните 122 млрд. долара през декември, тъй като вносът на стоки нарасна с 4%, а износът спадна с 4,5%.

Компанията PacSun, която продава ежедневни дрехи за тийнейджъри и младежи, е един от многото търговци на дребно, които внасят стоки.
Главният изпълнителен директор Брийн Олсън заяви пред Ройтерс, че частната компания е внесла част от продажбите си за първото тримесечие по-рано като част от плановете за непредвидени ситуации. Освен това тя има „работна група по тарифите“, която се среща два пъти седмично, за да работи с доставчиците по въпроса. .„PacSun има много проактивен план за това какво можем да направим, за да помогнем най-добре на нашите доставчици и продавачи“, каза Олсън.

Заплахите на Тръмп варират от възможни такси от 100 до 200% за автомобили от Мексико до универсални мита за всички вносни стоки.
Тестът за неговата решителност ще дойде в събота, когато президентът на САЩ заяви, че планира да въведе мита върху вноса от съседните и основни търговски партньори Мексико и Канада.

Възможно е да бъдат засегнати множество сектори. Според федералните данни на САЩ през 2024 г. САЩ ще внесат стоки от Канада и Мексико на стойност около 844 млрд. долара, което представлява около 28% от целия внос.

Усилията за подготовка вече дадоха тласък на някои компании. Германската химическа компания Lanxess  заяви, че печалбата за четвъртото тримесечие е значително по-добра от очакваното поради предварителните покупки от страна на клиенти от САЩ.

Италианските производители са доставили повече сирене „Пармиджано Реджано“ в САЩ, според търговската асоциация на отрасъла, която заяви, че се надява да получи изключения за своите първокласни храни.

Като цяло вносът на 20-футови контейнери в САЩ нарасна през ноември и декември до най-натоварения от 2021 г. насам.
Търговците в Тампа и Хюстън купуваха стомана от Южна Корея, Япония и Турция, очаквайки тарифите в първия ден от встъпването в длъжност на Тръмп, каза Хосе Северин от The Mercury Group, консултантска компания за веригата за доставки на стоки. Това остави големи количества стомана в складовете и пристанищата, което доведе до затруднения и повиши разходите.

„Можехме да пренасочим доставките от нашите канадски металургични заводи към Европа. Въпреки че е предимство да имаме тази възможност за избор, това със сигурност не е от полза за нашите клиенти и веригите за доставки като тях“, заяви пред инвеститорите по-рано този месец главният изпълнителен директор на Alcoa  Уилям Оплингер. 

Toyota обмисля да премести производство от Мексико в САЩ 

Автомобилният сектор е особено изложен на влиянието на Канада и Мексико, където много компании построиха заводи, за да използват сравнително евтина работна ръка в близост до доходоносния пазар на САЩ след Северноамериканското споразумение за свободна търговия от 1994 г.
През четвъртото тримесечие GM ускори доставките от своите заводи там. „Всяка доставка, която можем да извършим преди въвеждането на митата, е много по-добра... от това да се задържим на склад“, каза главният финансов директор на GM Пол Джейкъбсън.
Всички пикапи от модела Tacoma на японския автомобилен производител Toyota Motor, продавани в САЩ - повече от 200 000 единици годишно - идват от Мексико. Близък до компанията човек заяви преди изборите през ноември, че митата могат да накарат Toyota да премести производството си в завода за сглобяване в Сан Антонио, Тексас.

Стоки на склад

Някои компании не дават аванс за поръчките, ако нямат сигурност за търсенето. Производителят на играчки MGA Entertainment не е доставила допълнителни продукти, според главния изпълнителен директор Айзък Лариан, който заяви, че е гласувал за Тръмп. Ключовият празничен сезон е приключил, а складирането на допълнителни запаси е скъпо.

„Бизнесът с играчки е моден бизнес. Той се променя непрекъснато“, каза Лариан. „Не можем да закупим толкова много инвентар в очакване на мита.“
Производството на напитки е изправено пред нещо подобно, тъй като продажбите в целия сектор намаляват. Някои от тях също са се опарили, когато са се запасили в началото на първия мандат на президента.

Когато Тръмп заплаши с мита върху шампанското през 2019 г. Вносителят на вина от САЩ Old Bridge Cellars (OBC) похарчи „цяло състояние“ за шишета за една година, каза президентът на компанията Роб Буоно, само за да остане с скъпи запаси, когато то беше изключено от митата.
Този опит означава, че той би купил допълнително сега, само ако митата бъдат потвърдени.

OBC изчисти излишните запаси по време на COVID, когато проблемите с доставките означаваха, че големите производители на шампанско редовно не бяха в състояние да посрещнат търсенето. „Имахме късмет“, казва Буоно.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ