Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Липсата на пътници вече не е проблем. Това, което липсва сега, са самолетите
След като пътуването се връща към нормалното и дори Китай изоставя най-новите коронавирусни ограничения, започва да се проявява липса, освен пътниците. Сега светът изчерпва самолетите.
Докато авиокомпании като United Airlines и Air India правят или планират поръчки за стотици самолети, Boeing и Airbus празнуват своите успехи в продажбите. Ограниченията на веригата за доставки обаче означават, че тези самолети няма да бъдат доставени няколко години. По-конкретно, инвестиционната компания Jefferies изчислява, че в момента има 12 720 самолета, чакащи доставка, пише elEconomista.es.
Всичко това означава, че високите цени на самолетните билети не са временни, а по-скоро могат да продължат по-дълго от очакваното. Тоест нещата могат да се влошат, преди да се подобрят, допълва изданието.
"Хората свикнаха да понижават цените по време на пандемията и повторното отваряне на Китай ще влоши нещата. Не става въпрос само за недостига на самолети, но и за други фактори като цената на петрола", казва Аджай Автани, основател на LiveFromALounge.com, уебсайт за пътувания.
Някои авиокомпании от определени региони и с достатъчна ликвидност може да имат капацитет да намалят цените на билетите, което ще навреди на по-малките конкуренти. Отново, в дългосрочен план, това би довело до още по-високи такси, предупреждава Автани.
Boeing и Airbus, аеронавигационните гиганти, които до голяма степен се радват на дуопол в доставките на пътнически самолети, разпродадоха своите най-търсени модели и няма да има наличност до 2029 г. Към поръчките на авиокомпаниите се добавят проблемите във веригата за доставки - от снабдяването с компоненти до недостига на работна ръка.
По-рано този месец Airbus трябваше да се откаже от целта си да достави 700 пътнически самолета тази година поради проблеми с доставките. Компанията вече предупреди, че по-високите цени на енергията ще засегнат особено по-малките, по-енергоемки производители, като тези, които правят отливки и обковки.
Според основателя на Air Lease и легенда в авиацията Стив Удвар-Хейзи, всеки самолет, доставен на един от най-големите лизингодатели в света през последните две години, е закъснял.
"Не сме получили нито един самолет навреме, независимо дали става дума за 737 Max, 787, A330 или A350", казва той. "И най-лошият беше A321neo. Имахме закъснения до шест или седем месеца, сравнявайки договорния месец на доставка с действителната доставка. Това е смесица от проблеми във веригата на доставки, твърде бърз растеж и недостиг на работна ръка. Производствените работници не могат да работят от вкъщи, така че това е истински проблем", обяснява Стив Удвар-Хейзи.
Хилядите самолети, които авиокомпаниите съхраняват в пустините по света, без да имат представа кога търсенето на пътувания ще се възстанови след възстановяването на коронавируса, също допринесоха за недостига. Стотици от тях не са били възстановени във флотите или защото сега се нуждаят от поддръжка поради неизползване, или защото авиокомпаниите планират постепенно да ги премахнат и няма да ги върнат в графиците си.
Крайният резултат за пътниците са прекомерни тарифи, които могат да се повишат още повече, тъй като бизнес пътуванията се завръщат и повече хора желаят да се поглезят с ваканции в чужбина за първи път от години. Друга възможна последица е, че авиокомпаниите използват по-стари самолети.
"В краен случай авиокомпаниите могат да удължат своите цикли на собственост", казва Съни Си, директор в базираната в Сингапур консултантска компания Oliver Wyman. В исторически план азиатските авиокомпании планират своите флотилии около 12-годишни цикли, което е по-кратко от повечето други региони. Но по време на преструктурирането, което компаниите претърпяха през последните години, "няколко авиокомпании удължиха живота на съществуващите флоти и биха могли да го направят отново в бъдеще", казва той.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.